17.9.18

Ντένης Πλέσσας: Ο εκσυγχρονισμός των F-16 Viper, η συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας και οι προοπτικές για F-35


Για όλα τα προγράμματα στα οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα η εταιρίαLockheed Martin Aeronautics, αναφέρθηκε από τη Θεσσαλονίκη, ο Ντένης Πλέσσας, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής κι εκπρόσωπος της εταιρίας στην Ελλάδα

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του κολοσσού της αεροναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ στην 83η ΔΕΘ, πλήθος κόσμου επισκέφθηκε τον εκθεσιακό χώρο της Lockheed Martin. Εκεί βρίσκονταν και οι εξομοιωτές του F-16V (δες ΕΔΩ) και F-35 Lightning II (δες ΕΔΩ) που επέτρεψαν στο κοινό να δει από κοντά τη διαμόρφωση πιλοτηρίου των συγκεκριμένων μαχητικών.
Εξ αυτών το F-16V βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς σε φάση υλοποίησης εισέρχεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 85 μαχητικών F-16C/D Block 52+ και Block 52+ Advanced της ΠΑ στο επίπεδο Viper (δες ΕΔΩ).
Σε συνέντευξη του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, Πρακτορείο 104,9 FM και τον δημοσιογράφο Σωτήρη Κυριακίδη, ο κ. Πλέσσας, δήλωσε οτι η Lockheed Martin δεν είναι «καινούργια» στην Ελλάδα, καθώς υπάρχει παρουσία 70 και πλέον ετών ενώ περιέγραψε τις σημαντικότερες πτυχές των προγραμμάτων αλλά και των συνεργασιών με την ελληνική βιομηχανική βάση.

Το F-16V ανοίγει νέες προοπτικές για έργο και τεχνογνωσία
Ειδικότερα όσον αφορά τη συμφωνία για την αναβάθμιση 85 εκ του στόλου των ελληνικών μαχητικών στην τελευταίας τεχνολογίας έκδοση, την Block 70/72 V (από το Viper), ανοίγει σύμφωνα με τον κ.Πλέσσα ο δρόμος για μεταφορά και σημαντικών εργασιών αλλά και τεχνογνωσίας στην Ελλάδα.
Όπως είπε χαρακτηριστικά η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒ) θα εγκαταστήσει όλα τα νέα συστήματα του μαχητικού F-16V (Viper) εδώ στην Ελλάδα και έτσι αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια «θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία μαζί με τεχνογνωσία και τεχνολογία για την Ελλάδα».
«Η επένδυση που έκανε η ελληνική κυβέρνηση για την αναβάθμιση των F-16 είναι ιδιαίτερα σημαντική αλλά ήταν και απαραίτητη. Τούτο γιατί τα αναβαθμισμένα F-16 θα μπορούν να επιχειρούν μαζί με τα F-35 με τον καλύτερη δυνατό τρόπο, όταν και όποτε η Ελλάδα αποκτήσει F-35. Τα νέα συστήματα με τα οποία θα είναι εξοπλισμένα τα F-16V, όπως το νέο ραντάρ, ο νέος επιχειρησιακός υπολογιστής, τα νέα συστήματα επικοινωνίας και αυτοπροστασίας είναι τέτοια που θα επιτρέπουν στα δύο αυτά αεροσκάφη να συνεργάζονται κατά τρόπο άψογο.
Όσον αφορά τώρα τις θέσεις εργασίας και τα οφέλη για την ελληνική αμυντική βιομηχανία πρέπει να σας πως ότι η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία θα εγκαταστήσει όλα τα νέα συστήματα του F-16V (Viper) εδώ στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει σημαντική δουλειά και τεχνολογία που θα εφαρμοστεί σε 85 αεροσκάφη. Πέραν αυτού στην ΕΑΒ θα γίνουν νέες υποδομές για την υποστήριξη του αεροσκάφους. Αντίστοιχες υποδομές θα σε μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας. Τέλος τα αντισταθμιστικά έχουν καταργηθεί, υπάρχουν βιομηχανικές επιστροφές με στόχο την υποστήριξη του συστήματος. Τέτοιες θα γίνουν από ελληνικές εταιρίες και είναι πολλαπλές. Αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία μαζί με τεχνογνωσία και τεχνολογία για την Ελλάδα».
Οι λόγοι που το F-35 συγκεντρώνει το ενδιαφέρον
Μεγάλο ενδιαφέρον όμως είχε και η τοποθέτηση του αναφορικά με το μαχητικό 5ης Γενιάς F-35 Lightning II, όπως και η άποψη του για την προοπτική ένταξής του σε υπηρεσία από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Σε ερώτηση σχετική με τι συνιστά για μια χώρα η απόκτηση ενός τέτοιου οπλικού συστήματος, ο εκπρόσωπος της εταιρίας Lockheed Martin στην Ελλάδα διευκρίνησε τα εξής:
«Αρχικά είναι λογικό το ότι έγινε τόσο μεγάλη συζήτηση γύρω από το F-35. Το F-35 είναι ένα αεροσκάφος το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από τη Lockheed Martin αλλά και άλλους εννέα συνεταίρους. Πέραν αυτών, υπάρχουν και τρεις με τέσσερις ακόμη χώρες, οι οποίες μπήκαν αργότερα στο πρόγραμμα. Έχουμε λοιπόν μια πλειάδα χωρών που συμμετέχουν στην κατασκευή των αεροσκαφών που στη συνέχεια θα τα χρησιμοποιήσουν για τις πολεμικές τους αεροπορίες. Το μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου προκύπτει από το ότι το αεροπλάνο αυτό είναι το μοναδικό 5ης Γενιάς μαχητικό που εξάγεται εκτός Αμερικής.
 
Το αεροπλάνο αυτό σχεδιάστηκε με βασικά χαρακτηριστικά μαχητικών 5ης Γενιάς, εκ των οποίων το σημαντικότερο είναι τα χαρακτηριστικά στέλθ (stealth), η ικανότητά του δηλαδή να είναι δυσδιάκριτο από τα εχθρικά ραντάρ. Αυτό του δίνει ένα μοναδικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα, του δίνει τη δυνατότητα να βλέπει τον αντίπαλο ενώ ο αντίπαλος δεν το βλέπει το ίδιο. Του δίνει τη δυνατότητα να διεισδύσει σε περιοχές και να μην τον «πιάσει» η αεράμυνα του εχθρού όπως και τη δυνατότητα να προβεί σε καταστροφή της αεράμυνας σε μια πολεμική σύρραξη χωρίς το ίδιο να γίνει αντιληπτό.
Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος έχει κι άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά αφού διαθέτει ένα από τα πλέον εξελιγμένα συστήματα ραντάρ όπως και άλλων αισθητήρων. Αυτά του επιτρέπουν να συλλέγει τεράστιο αριθμό πληροφοριών, στη συνέχεια οι πληροφορίες αυτές επεξεργάζονται από τους επιχειρησιακούς υπολογιστές και προσφέρονται στον Ιπτάμενο κατά έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει. Ο στόχος μας είναι ο Ιπτάμενος να είναι τακτικιστής και υπεύθυνος για τη στρατηγική της αερομαχίας χωρίς να ιδρώνει ή να αγωνίζεται για να πετάξει το αεροπλάνο ή να αντιληφθεί τι του λένε αυτές οι πληροφορίες.
 Επίσης, το αεροπλάνο αυτό σκοπό έχουμε να διαθέτει ο Ιπτάμενος την καλύτερη δυνατή επίγνωση της κατάστασης της αερομαχίας. Το αεροπλάνο αυτό επειδή κατασκευάζεται για τόσους πολλούς πελάτες ικανοποιεί προδιαγραφές, απαιτήσεις, πρωτόκολλα επικοινωνίας για έναν σημαντικό αριθμό έτσι ώστε λίγο ή πολύ να το καθιστούν μοναδικό στην αεροναυπηγική ιστορία που να διαθέτει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά. Είναι λοιπόν πολύ λογικό οι Έλληνες να ενδιαφέρονται για το F-35».
Σε οτι αφορά τους λόγους που η Ελλάδα δεν συμμετείχε στο πρόγραμμα όταν της δόθηκε η ευκαιρία ο κ Πλέσσας ήταν σαφής:
«Στην Ελλάδα προτάθηκε τρεις φορές να ενταχθεί στο πρόγραμμα. Ατυχώς θα έλεγα ότι οι στιγμές ήταν τέτοιες που η Ελλάδα δεν αξιοποίησε την πρόσκληση αυτή από τις ΗΠΑ, αυτό ήταν ατυχές και τούτο διότι αν είχαμε μπει σαν χώρα στο πρόγραμμα σήμερα η ελληνική αμυντική βιομηχανία ευρύτερα θα είχε συμμετοχή στο τεράστιο αυτό πρόγραμμα (σ.σ παραγωγής του μαχητικού F-35). Για λόγους τους οποίους δεν γνωρίζω, κυβερνήσεις εκείνης της εποχής δεν αξιοποίησαν την πρόσκληση να ενταχθεί και η Ελλάδα στο πρόγραμμα αυτό όπως έκαναν οι άλλες χώρες.
Υπάρχει προοπτική και δυνατότητα στο μέλλον ένταξης της χώρας μας στο πρόγραμμα αλλά όχι σαν συνεταίρος αλλά σαν αγοραστής με διακρατική συμφωνία FMS».
Τι πρέπει να γίνει για να αναβαθμιστεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία
Νωρίτερα κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο πλαίσιο της 83ς ΔΕΘ ο κ. Πλέσσας τόνισε ιδιαίτερα ότι τα επιχειρησιακά μοντέλα για την ελληνική Αμυντική Βιομηχανία θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Η εποχή του έντονου κρατισμού έχει περάσει και απαιτείται η συνεργασία του Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα έτσι ώστε να εξαλειφθούν οι σχετικές παθογένειες, δυσλειτουργίες που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη των εταιριών.
Αυτό όμως για να πετύχει χρειάζεται όραμα, πολιτική βούληση και επιχειρηματική γνώση, θέληση και αποτελεσματικότητα. Επίσης, χρειάζεται δυναμισμός, εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα. Αμυντική βιομηχανία όμως δεν είναι εύκολο να υπάρξει και να μεγαλώσει δημιουργικά χωρίς ένα πλαίσιο υποστήριξης και κυρίως χωρίς ερευνητική διαδικασία και σχετική χρηματοδότηση, χωρίς διεθνείς συνεργασίες, και χωρίς εκσυγχρονισμό μέσω συγχωνεύσεων που δημιουργούν οικονομίες κλίμακας.
Εύκολες λύσεις στις υπάρχουσες προκλήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό δεν υπάρχουν. Τα διλήμματα είναι ουσιαστικά σύνθετα και δύσκολα.
Οι στόχοι και η στρατηγική της αμυντικής βιομηχανίας θα πρέπει να εστιάζονται:
-Μακροχρόνιο Στρατηγικό προγραμματισμό
-Στρατηγικές διεθνείς συμμαχίες
-Σύγχρονη τεχνολογική υποδομή
-Συμμετοχή σε μεγάλα διεθνή προγράμματα και Συμπαραγωγές
-Ανταγωνιστικότητα 
-Μεταφορά Τεχνογνωσίας
-Έρευνα και Ανάπτυξη
Συνοπτικά απαιτείται Εξυγίανση, Εξορθολογισμός , Συντονισμός και Εξωστρέφεια. Για να γίνω περισσότερο σαφής, υγιής αμυντική βιομηχανία χωρίς εθνικά προγράμματα εξοπλισμών δεν μπορεί να υπάρξει. Οι ξένες αγορές θα εμπιστευτούν την ελληνική αμυντική βιομηχανία μόνον αφού η ελληνική πολιτεία την εμπιστεύθηκε για τα δικά της αντίστοιχα εξοπλιστικά προγράμματα
Η συνεργασία της LM με την ελληνική αμυντική βιομηχανία
Όπως ανέφερε ο κ Πλέσσας από την πλευρά της η Lockheed Martin έχει περιβάλλει την ελληνική αμυντική βιομηχανία με εμπιστοσύνη και υποστήριξη παρά την πλήρη έλλειψη εξοπλιστικών προγραμμάτων από το 2005 και εντεύθεν:
“Η Lockheed Martin  συνεχίζει την υποστήριξη της με μεγάλο υπο-κατασκευαστικό έργο δομικού χαρακτήρα για τα αεροσκάφη F- 16 και C-130J, με την παροχή επισκευαστικών εργασιών στα αεροσκάφη σε C-130 καθιστώντας την εξουσιοδοτημένο συνεργείο για το εν λόγω αεροσκάφη. Ταυτόχρονα θα πρέπει να τονιστεί ότι η υλοποίηση όλων των προγραμμάτων αντισταθμιστικού ΑΩ χαρακτήρα με αποδέκτες δεκάδες ελληνικές εταιρείες αμυντικού προσανατολισμού υλοποιήθηκε με απόλυτη συνέπεια και επαγγελματισμό. Με κορωνίδα τα προγράμματα αναβάθμισης και συμπαραγωγής στην ΕΑΒ αλλά και προγράμματα ανάπτυξης λογισμικού σε ελληνικές εταιρείες η LM προσέφερε σημαντικά οφέλη στην Ελληνική οικονομία.
Συγκεκριμένα, πραγματοποιήσαμε προγράμματα με τελικό απώτερο στόχο την Ενίσχυση Αμυντικής Βιομηχανίας – και την επιχειρηματική Εξωστρέφεια, όπως προγράμματα
-Επενδύσεων
-Μεταφοράς Τεχνογνωσίας & Εργου
-Στρατηγικών Συμμαχιών
-Προώθησης Προϊόντων / Υπηρεσιών
-Ανοίγματος Νέων Αγορών
Η πρόσφατη διακρατική συμφωνία για την ανακατασκευή και τον εκσυγχρονισμότων αεροσκαφών P-3 του Πολεμικού Ναυτικού προσφέρει στην ελληνική αμυντική βιομηχανία σημαντικό επιπρόσθετο φόρτο εργασίας και τεχνολογία για την υποστήριξη του οπλικού συστήματος σε βάθος 30 και πλέον ετών. Ταυτόχρονα στο ΠΝ θα του προσδώσει σημαντικές επιχειρησιακές δυνατότητες που είχε για χρόνια απωλέσει.
Το πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 που αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό δεδομένου ότι η επιχειρησιακή του αναγκαιότητα είναι δεδομένη εδώ και πολλά χρόνια, θα προσφέρει στην αμυντική βιομηχανία αρκετές εκατοντάδες εκατομμυρίων σε όλους τους τομείς της αναβάθμισης αεροσκαφών και επιμέρους συστημάτων”.

defencereview.gr