Ένα πραγματικά εντυπωσιακό αν και λίγο παλαιό βίντεο από τις πρόσφατες μάχες του Συριακού Στρατού στο στρατόπεδο προσφύγων Γιαρμούκ νότια της Δαμασκού δείχνει το μέλλον στις χερσαίες επιχειρήσεις εντός αστικού και περαστικού περιβάλλοντος με χρήση τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων μονάδων.
Του Γιώργου Τσιμπούκη
Πιο αναλυτικά σύμφωνα με το βίντεο που δημοσιεύτηκε από την αμπχαζιανή τηλεόραση μονάδα της 4ης Μεραρχίας προσπαθούσε να ανατρέψει τις προστατευόμενες θέσεις των ανταρτών του ISIS στα περίχωρα της οικιστικής περιοχής.
Στην περιοχή αυτή οι αντάρτες του ISIS είχαν σκάψει ένα δίκτυο ορυγμάτων, δημιουργήσει εμπόδια, θέσεις πολυβολείων και αντιαρματικών όπλων, ενώ μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο πίσω από την πρώτη γραμμή οι αντάρτες είχαν τοποθετήσει στα χαλάσματα ή στις ημικατεστραμένες πολυκατοικίες ισχυρότερο οπλισμό για την καταστροφή των αρμάτων μάχης από απόσταση ασφαλείας.
Όπως φαίνεται στο βίντεο τα συριακά άρματα μάχης και τα οχήματα μηχανικού με γεωπροωθητές να προωθούνται προσεκτικά προς τις θέσεις των ανταρτών καταστρέφοντας με τα πυρά τους ορύγματα, προστατευμένες θέσεις, θύλακες πολυβολείων και αντιαρματικών όπλων.
Αυτό όμως που έχει ενδιαφέρον είναι η απουσία του πεζικού από την εν λόγω επιχείρηση αλλά τουναντίον η χρήση πυροβολικού και μάλιστα σε στόχους που βρίσκονταν σε μικρή απόσταση από τα άρματα μάχης που επιχειρούσαν.
Όμως ποιο είναι το μυστικό πίσω από αυτή την επιτυχημένη όπως αποδείχτηκε από το αποτέλεσμα της επιχείρηση. Όπως φαίνεται και από το βίντεο οι κυβερνητικές δυνάμεις χρησιμοποιούν ένα εμπορικού τύπου Drone ελικόπτερο το οποίο υπερίπταται πάνω από το πεδίο της μάχης. Το Drone μεταδίδει την εικόνα στο κέντρο επιχειρήσεων που βρίσκεται στο πεδίο μερικά μέτρα πίσω από τα άρματα μάχης την οποία αξιοποιεί ο τοπικός διοικητής.
Ο τελευταίος με ένα ασύρματος δίνει οδηγίες στους αρματιστές για το που πρέπει να στραφούν που να προχωρήσουν και εναντίον ποιών στόχων πρέπει να βάλουν. Με αυτό το σχετικά πρωτόγονο τρόπο ο Συριακός Στρατός κατάφερε τελικά να εκδιώξει το ISIS και να εδραιώσει την παρουσία του νότια της Δαμασκού.
Όπως όλοι οι στρατιωτικοί αναλυτές συμφωνούν οι νέες τακτικές τα νέα οπλικά συστήματα και άλλα μέσα δοκιμάζονται και επιβεβαιώνονται καλύτερα στο πεδίο της μάχης. Ο επταετής πόλεμος στην Συρία απέδειξε ότι ο συνδυασμός παλαιών μέσων με νέες τεχνολογίες και έξυπνες τακτικές μπορεί να αποδώσει ικανοποιητικά.
Με βάση αυτή την φιλοσοφία όλες οι αντιμαχόμενες πλευρές του Συριακού εμφυλίου χρησιμοποίησαν και χρησιμοποιούν εκτεταμένα Drones σε συνδυασμό με δυνάμεις πεζικού και τεθωρακισμένων.
Αυτό όμως που είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό κα αφορά την Ελλάδα είναι ότι ελληνικές εταιρείες κατασκευάζουν αντίστοιχα συστήματα τα οποία επιτρέπουν την αξιοποίηση της τους σε συνδυασμό με τεθωρακισμένα οχήματα.
Αναλυτικότερα, Έλληνες μηχανικοί έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει Drones, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνεργασία με τεθωρακισμένα κατά το πρότυπο των συριακών αρμάτων μάχης, όπως φαίνεται στο βίντεο.
Με τη διαφορά όμως, ότι οι αρματιστές λαμβάνουν απευθείας την εικόνα των Drones που ίπτανται πάνω από το πεδίο της μάχης, στους τερματικούς τους σταθμούς, χωρίς την μεσολάβηση του τοπικού διοικητή, ο οποίος στην περίπτωση του Συριακού Στρατού λειτουργεί ως ενδιάμεσος.
Ουσιαστικά τα Ελληνικά Drones μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως τα μάτια μιας τεθωρακισμένη μονάδας και να συμβάλουν στον εντοπισμό των δυνάμεων του αντιπάλου, στην επαύξηση της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης από τα πληρώματα και τον καλύτερο συντονισμό των συμμετεχόντων δυνάμεων.
Όμως ποια είναι αυτά τα Drones που μπορούν να συμβάλουν στην επαύξηση της αποτελεσματικότητας των τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων μονάδων του Ελληνικού Στρατού.
Το πρώτο ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής Drone που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια αποστολή όπως αυτή που περιγράφηκε παραπάνω ονομάζεται IRIS και αναπτύχθηκε από την εταιρεία Ucandrone.
Το σύστημα αυτό έχει τέσσερις ηλεκτροκινητήρες, συνολικό βάρος χωρίς φορτίο 1,6 κιλά, βάρος χωρίς τις μπαταρίες 1,2 κιλά, μήκος 267 χλστ, πλάτος 555 χλστ, ύψος 133 χλστ και μπορεί να μεταφέρει 400 γραμ. ωφέλιμου φορτίου, ανεβάζοντας το συνολικό βάρος απογείωσης στα 2 κιλά.
Όσον αφορά την αυτονομία του συστήματος, αυτή είναι 35 λεπτά σε αιώρηση, 22 λεπτά σε πλεύση, ενώ μπορεί να διατηρήσει την μέγιστη ταχύτητα του για 9 λεπτά. Το δε επιχειρησιακό ύψος του αεροχήματος φτάνει τα 300 μέτρα (χωρίς να εξαντλούνται οι συσσωρευτές του). Αναφορικά με την πλοήγηση του Drone το σύστημα διαθέτει δύο μονάδες αδρανειακής πλοήγησης, πομποδέκτες για το σύστημα GPS, GLONASS, Beidou και αυτόματο πιλότο Pixhawk 2.
To IRIS μπορεί να φέρει επί σταθεροποιημένη περιστρεφόμενης πλατφόρμα εναλλακτικά μια κάμερα RunCam Owl Plus, ή μια κάμερα Logitech C920HD Pro ή μια κάμερα FeiYu Tech Mini 3D 3-Axis.
Η εταιρεία Ucandrone έχει κατασκευάσει για πελάτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό συνολικά 30 αεροχήματα, γεγονός που επιβεβαιώνει την ποιότητα κατασκευής τις υψηλές επιδόσεις και την αποτελεσματικότητα του αεροχήματος.
Επιπλέον το σύστημα μπορεί να φέρει μία κάμερα Flir Duo Thermal η οποία συνδυάζει μια θερμική κάμερα και μία κάμερα ημέρας. Ακόμη το IRIS μπορεί να φέρει ένα αισθητήρα Lidar μεγάλης εμβέλειας, ή εναλλακτικά ένα πολυφασματικό αισθητήρα Parrot SEQUOIA.
Το IRIS επικοινωνεί με το φορητό σταθμό ελέγχου μέσω ραδιοζεύξης (διαμόρφωσης ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη) με υψηλό επίπεδο κρυπτογράφησης και μεταδίδει την εικόνα χωρίς καθυστέρηση (latency). Η εμβέλεια του συστήματος φτάνει τα 2,5 χλμ.
Το δεύτερο Drone της εταιρείας ονομάζεται Nausicrate Tactical και είναι σαφώς μεγαλύτερων διαστάσεων και δυνατοτήτων με τρεις ομοαξονικούς ηλεκτροκινητήρες Το σύστημα έχει μήκος 1.080 χλστ, πλάτος 1.080 χλστ, ύψος 360 χλστ, βάρος αεροχήματος 2,4 κιλά, βάρος συσσωρευτή 1,95-2,8 κιλά, ενώ μπορεί να μεταφέρει μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 1,5 κιλά . Το συνολικό μέγιστο βάρος απογείωσης του Nausicrate Tactical είναι 6,7 κιλά.
Το Nausicrate Tactical επιτυγχάνει ταχύτητα αυτόνομης πτήσης 0-12 μέτρα το δευτερόλεπτο, ταχύτητα οριζόντιας πτήσης σε πλήρη ισχύ 15 μέτρα το δευτερόλεπτο, ενώ η ταχύτητα ανόδου είναι 2.067 πόδια το λεπτό.
Το Nausicrate Tactical μπορεί να ίπταται σε αιώρηση για 28-40 λεπτά, σε ταχύτητα αυτόνομης πτήσης 23-30 λεπτά. Η εμβέλεια του συστήματος φτάνει τα 8 χλμ και έχει ανοχή ταχύτητας ανέμου 22 κόμβους την ώρα. Το δε επιχειρησιακό ύψος του αεροχήματος φτάνει τα 1.000 μέτρα (χωρίς να εξαντλούνται οι συσσωρευτές του)
Το Nausicrate Tactical διαθέτει τρείς μονάδες αδρανειακής πλοήγησης, πομποδέκτες για τα συστήματα GPS, Gallileo, GLONASS, Beidou, αυτόματο πιλότο Pixhawk 2, αποστασιόμετρο Laser υψομέτρου (LIDAR) και αποστασιόμετρο Laser πολλαπλής δέσμης αποφυγής εμποδίων. Όσον αφορά τους αισθητήρες, το Nausicrate Tactical διαθέτει επί σταθεροποιημένη περιστρεφόμενης πλατφόρμα μια κάμερα ημέρας και μία θερμική μη ψυχώμενη κάμερα τεχνολογίας LWIR.
Το Nausicrate Tactical επικοινωνεί με το φορητό σταθμό ελέγχου μέσω ραδιοζεύξης με υψηλό επίπεδο κρυπτογράφησης και μεταδίδει την εικόνα χωρίς καθυστέρηση (latency). Η εταιρεία Ucandrone έχει κατασκευάσει για πελάτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ευρώπη και Αφρική) συνολικά 3 αεροχήματα.
Τα δύο ελληνικά Drone της εταιρείας Ucandrone μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στις επιχειρησιακές συνθήκες και απαιτήσεις που οι χρήστες θα αντιμετωπίσουν. Η ελληνική εταιρεία παρέχει πλήρη και άμεση υποστήριξη στους χρήστες των συστημάτων της, όποτε αυτοί το απαιτήσουν, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα με τον πλέον αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο.
Τα συστήματα έχουν παρουσιαστεί στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες αγόρασαν ένα σύστημα Nausicrate Tactical χωρίς όμως να υπάρχει περαιτέρω άλλη εξέλιξη τόσο για το συγκεκριμένο σύστημα όσο και για το μικρότερο IRIS.
defence-point