9.2.18

«Τελεσίγραφο» από ΗΠΑ για την αναβάθμιση: «Κλείστε τα F-16 μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου»


Στην τελική ευθεία φαίνεται να μπαίνει το πρόγραμμα της αναβάθμισης των 85 μαχητικών F-16 block 52+/Adv. της ΠΑ αλλά αυτό δε σημαίνει πως το θέμα θα κλείσει και στις προβλεπόμενες ημερομηνίες.

Η αμερικανική πλευρά έχει αποστείλει την οικονομικά βελτιωμένη πρόταση του προγράμματος ενώ στις 26 Φεβρουαρίου αναμένεται στην Αθήνα αμερικανική αντιπροσωπεία προκειμένου να επισπεύσει τις διαδικασίες για την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Μάλιστα όπως αναφέρουν πληροφορίες επιθυμία της αμερικανικής πλευράς είναι αυτή να γίνει στις 28 Φεβρουαρίου.
Αυτό όμως είναι μάλλον απίθανο έως και αδύνατο. Τα πράγματα στην ΠΑ αλλά και στο εσωτερικό πολιτικό σκηνικό δεν είναι καθόλου ώριμα αυτή την περίοδο για την υπογραφή μιας τέτοιας σύμβασης και το πλέον πιθανό αυτή είναι να πάρει μια ακόμη αναβολή.
Ήδη το ΓΕΑ έχει ζητήσει παράταση της διορίας για 30 τουλάχιστον ημέρες μέχρι να μελετηθούν διεξοδικά όλα τα δεδομένα του προγράμματος.
Το θέμα είναι ότι τα οικονομικά δεδομένα της πρότασης δεν φαίνεται να «ενθουσιάζουν» το ΓΕΑ, τόσο σε ότι αφορά το οικονομικό τελικό ύψος όσο και αυτό της προκαταβολής.
Το ΓΕΑ θέλει πάντως να γίνει το πρόγραμμα επικαλούμενο τα «επιχειρησιακά» δεδομένα, ενώ η πολιτική ηγεσία επιθυμεί το ίδιο για διαφορετικούς λογούς που έχουν να κάνουν με την «πολιτική πτυχή» του θέματος.
Αν και το τελευταίο είναι λιγο έως πολύ αυτονόητο, την συμφωνία είχε πρακτικά προαναγγείλει ο ίδιος ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ από τον Λευκό Οίκο κατά τη διάρκεια επίσκεψης εκεί του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, αλλά για τα λεγόμενα «επιχειρησιακά» δεδομένα εκεί το πεδίο εξακολουθεί και  παραμένει όπως ήταν: «Ομιχλώδες».
Ουδείς γνωρίζει πως θα αντιμετωπιστεί η προμήθεια από την Τουρκία των αεροσκαφών F-35 ενώ τα ερωτήματα παραμένουν (χωρίς βέβαια να πρόκειται να δοθεί ποτέ απάντηση) για την απουσία συστήματος υπέρυθρης αναγνώρισης από το πακέτο αναβάθμισης. Δηλαδή του μοναδικού συστήματος το οποίο θα μπορούσε να εγγυηθεί τον έγκαιρο εντοπισμό του αεροσκάφους από τον υπέρθερμο θηριώδη κινητήρα F-135 του αεροσκάφους των 40.000 λιβρών.
Το πρόβλημα όμως παραμένει και αφορά τον έγκαιρο εντοπισμό του F-35 από το F-16 πριν το πρώτο εξαπολύσει το βλήματα του από απόσταση άνω των 100 χλμ.
PRONEWS