Σε αναβίωση του σκηνικού της ενδο-αμερικανικής σύγκρουσης του 1999 στην Ελλάδα, μεταξύ της Lockheed Martin και της Boeing, εξελίσσεται το "χρυσοφόρο" συμβόλαιο των 2,4 δισ. δολ. για τον εκσυγχρονισμό (ή "ανακαίνιση") των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας διαρρέουν, ότι κατατέθηκε επίσημη πρόταση της Boeing για ανάληψη του προγράμματος από αυτήν και όχι από την LM.
Στην προσφορά περιλαμβάνεται και αποδοχή του προγενέστερου αιτήματος της Ελλάδας για απόκτηση μεταχειρισμένων μαχητικών F-15, για τα οποία επίσης προτείνεται πρόγραμμα αναβάθμισης με τοποθέτηση ραντάρ AESA, όπως είχε αποκάλυψε η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και το pronews.gr (σχετικά και εδώ).
Η σύγκρουση του 1999 μεταξύ των αμερικανικών κολοσσών είχε κριθεί την τελευταία στιγμή υπέρ της LM, καθώς, με παρέμβαση της Αμερικανίδας υπουργού Εξωτερικών Μ.Ολμπράιτ, όπως αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων στα Wikileaks, στον ίδιο τον Κ.Σημίτη, επιλέχθηκε η πρόταση για τα 50+10 F-16 Block 52, αντί των 30+10 (option) F-15H μια έκδοση του F-15E Strike Eagle, στο ΚΥΣΕΑ της 30ης Απριλίου εκείνης της χρονιάς.
Οι Αμερικανοί φαίνεται ότι την τελευταία στιγμή έκριναν ότι δεν έπρεπε να διαταραχθεί υπέρ της Ελλάδας το ισοζύγιο εναέριας ισχύος στην περιοχή , κάτι που σίγουρα θα συνέβαινε (όχι πάντως στον "απόλυτο" βαθμό που θα ανατραπεί υπέρ της Τουρκίας αυτή την φορά αν η ΤΗΚ αποκτήσει τα F-35), αν η Ελλάδα αποκτούσε F-15H.
Ετσι φαίνεται ότι η πρόσφατη δήλωση Ν.Τραμπ δίπλα στον Α.Τσίπρα περί “αεροσκαφών από την Boeing” δεν ήταν τυχαία και δεν αφορούσε τα αεροσκάφη της Aegean, όπως διαβεβαίωναν πηγές της LM στην Ελλάδα.
H Boeing έχει την δυνατότητα να αναβαθμίσει τα F-16 (στις ΗΠΑ έχει αναλάβει να μετατρέψει σε τηλεκατευθυνόμενα αριθμό F-16 για λογαριασμό της USAF) και μαζί με την BAE ήταν ένας από τους τρεις υποψήφιους για την ανάληψη του προγράμματος της ΠΑ.
Δεν αποκλείεται, πάντως, να επανέλθει ακόμα και η BAE ως υποψήφιος ανάδοχος στο πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών F-16, από το οποίο "αποχώρησε" προσωρινά (έπαυσε το αρχικά θεωρητικό ενδιαφέρον της) μετά το "κάζο" που έπαθε στη Νότιο Κορέα, όταν κέρδισε το πρόγραμμα για να το χάσει εν συνεχεία λόγω υπερτιμολογήσεων.
Η νυν πρόταση, της Boieng έχει πολύ χαμηλότερη τιμή εκκίνησης με 1,156 δισ. δολάρια για τον εκσυγχρονισμό του συνόλου των υπό εκσυγχρονισμό, 123 F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας κι όχι μόνο των 85 όπως έχει αποφασιστεί για λόγους "οικονομίας", ενώ για τα 32 παλιά F-16 Block 30 που είχαν παραληφθεί μεταξύ 1990 και 1992 προτείνει βασικό εκσυγχρονισμό με κόστος 176 εκατομμύρια δολάρια.
Στις αρχές του 2016 η Ελλάδα αιτήθηκε τουλάχιστον μια Μοίρα μεταχειρισμένων μαχητικών F-15 που θα εδρεύουν στην Κρήτη και θα επιτηρούν την ΑΟΖ και γενικότερα θα καλύπτουν στο στρατηγικό κενό με την Κύπρο.
Είχε ξεκινήσει η συζήτηση από το 2013.
Οπως είχε αποκαλύψει η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ στο τεύχος Μαρτίου του 2016, το αίτημα αφορούσε τουλάχιστον 20 μαχητικά F-15C/D, αλλά δεν βρήκε ανταπόκριση καθώς τα αμερικανικά αποθέματα τότε δεν είχαν αρκετά διαθέσιμα αεροσκάφη (τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις στα F-35, έφεραν και μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των αρχικών σχεδίων απόσυρσης μεγάλου αριθμού F-15), κάτι που πλέον δεν ισχύει, καθώς έχουν αρχίσει οι μαζικές παραδόσεις των F-35.
Από τα αρχικά 254 F-15C/D που είχαν αποκτηθεί, το 2011 υπηρετούσαν 222 και 32 στην Αεροπορική Εθνοφρουρά και το προηγούμενο έτος 192 (159 “-C” και 33 “-D”) και τα οποία περνούσαν από πρόγραμμα αναβάθμισης με εγκατάσταση ραντάρ AESA APG-63(V)2. Από αντίστοιχο πρόγραμμα αναβάθμισης με την εγκατάσταση του συγκεκριμένου ραντάρ της Raytheon, αντί του ραντάρ της Northrop που προτείνει η LM για τα ελληνικά F-16, προτείνεται να εκσυγχρονιστούν τα F-15 που θα παραδοθούν στην Ελλάδα στο πλαίσιο της γενικότερης συμφωνίας.
Το F-15 με ραντάρ AESA είναι το μοναδικό μεταχειρισμένο αεροσκάφος του δυτικού οπλοστασίου, το οποίο θα μπορέσει να παραλάβει πολύ γρήγορα και με χαμηλό κόστος η Ελλάδα (αφού θα πρόκειται για παραχώρηση) το οποίο μπορεί να δώσει στην ΠΑ ένα μαχητικό που θα μπορεί να καλύψει επαρκώς κάθε εσχατιά του ελληνικού FIR ενώ με την ακτίνα αποστολής τους υπερκαλύπτουν την απόσταση των 635 χλμ. που χωρίζει το Καστέλι από την Κύπρο έχοντας την απίστευτη ακτίνα αποστολής 1270 χλμ. για εναέρια περιπολία.
Παράλληλα το αεροσκάφος μπορεί να παραμένει στον αέρα για πολύ μεγαλύτερη ώρα από κάθε άλλο μαχητικό στην περιοχή και χωρίς εναέριο ανεφοδιασμό.
Το F-15 δεν μπορεί, όμως, να αντιμετωπίσει το F-35.
Αυτό έγινε σαφές σε όλες τις εικονικές αναμετρήσεις στις ΗΠΑ, όπου σε BVR αερομαχίες ηττήθηκε πανηγυρικά από το stealth μαχητικό.
Αλλά είναι καλύτερο από τα F-4 που πρόκειται να αντικαταστήσει και σίγουρα ικανότερο και από τα αναβαθμισμένα F-16 και αυτό σημαίνει ότι θα είναι εσαεί ανώτερα από τα τουρκικά F-16 ακόμα και αν αυτά αναβαθμιστούν με ραντάρ AESA.
Ομως δεν είναι η τελική λύση για την ΠΑ.
Αν είναι να προστεθεί ένας νέος τύπος, αυτός πρέπει να είναι μαχητικό 5ης γενιάς...
protothema