Πολύ θετικές για το F-35 είναι όλες πληροφορίες που έρχονται για την απόδοση του stealtt μαχητικού F-35, που από το 2018 θα κάνει την εμφάνισή του στο Αιγαίο στις τάξεις της τουρκικής Αεροπορίας.
Και το πλέον... επικίνδυνο δεν είναι η απόδοσή του σε αποστολές αέρος-εδάφους για το οποίο είναι προορισμένο, αλλά οι αποστολές αέρος-αέρος, όπου στις αξιολογήσεις κυριολεκτικά διέλυσε το F-15E Strike Eagle το οποίο ήταν εξοπλισμένο με ότι πιο προηγμένο AESA έχει εγκατασταθεί σε αμερικανικό αεροσκάφος, πλην του F-22 και του F-35.
Διαλύοντας έτσι τον μύθο ότι σε αποστολές αέρος-αέρος είναι αντιμετωπίσιμο, λόγω αρνητικών αεροδυναμικών χαρακτηριστικών.
Στην τελευταία μείζονα αξιολόγηση σε αποστολές αέρος-αέρος τα αεροσκάφη δοκιμάστηκαν σε φάση ανάπτυξης, μακριά από την μητρική τους βάση και σε αυτή περιλαμβάνονταν συνεργασία με αεροσκάφη F-15E αλλά και A-10.
Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο αναφορικά με τα σενάρια αξιολόγησης είναι ότι κανένα F-35 δεν καταρρίφθηκε από τα F-15E τα οποία έπαιξαν και το ρόλο του αντιπάλου.
Για την πραγματοποίηση των σεναρίων αυτών χρησιμοποιήθηκαν 7 F-35 που αναπτύχθηκαν μαζί με 181 άτομα προσωπικό (πιλότοι, μηχανικοί) από την αεροπορική βάση Χιλ στην Γιούτα στην βάση Μάουντεν Χομ στο Αϊντάχο.
Στα σενάρια τα F-35 «δούλεψαν» μαζί με την Μοίρα 366 που επιχειρεί με αεροσκάφη F-15E Strike Eagle, ενώ πραγματοποιήθηκαν και σενάρια όπου τα F-15 αντιπροσώπευαν απειλές.
Όπως αναφέρεται από την αμερικανική Αεροπορία τα αεροσκάφη και τα πληρώματα κατάφεραν ποσοστό διαθεσιμότητας κατά τις αποστολές 100%. Από τις 88 αποστολές που είχαν σχεδιαστεί πραγματοποιήθηκαν και οι 88 ενώ στα πλήγματα επιτεύχθηκε ευστοχία 94% με 15 από τις 16 κατευθυνόμενες βόμβες GBU-12 που αφέθηκαν συνολικά να βρίσκουν το στόχο τους.
Να σημειωθεί πως οι βολές ήταν με πραγματικά όπλα και όχι με προσομοιώσεις βολών. Η πρώτη αξιολόγηση προς την IOC και η πρώτη άφεση GBU-12 είχε πραγματοποιηθεί στις 8 Φεβρουαρίου στη βάση Μάουντεν Χόμ από 6 F-35A τα οποία ανήκουν στην 31 Μοίρα δοκιμών και αξιολόγησης (TES) τα οποία πέταξαν από την ΑΒ Έντουαρντς στην Καλιφόρνια.
Κατά τη διάρκεια «κλειστών εμπλοκών» δεν καταρρίφθηκε κανένα F-35 ενώ άλλες αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως το F-35 πέτυχε ένα εντυπωσιακό 8-0 έναντι των F-15E!
Το εξαιρετικό ραντάρ AESA AN/APG-82(V)1 (το συγκεκριμένο ραντάρ συνδυάζει τον επεξεργαστή του ραντάρ APG-79 του F/A-18 Super Hornet και την κεραία του ραντάρ AESA APG-63(V)3 των F-15C παρά την μέγιστη απόσταση εντοπισμού συμβατικών μαχητικών αεροσκαφών μεταξύ 144 με 185 χλμ. απλά δεν μπόρεσε να εντοπίσει το F-35, κατά τα λεγόμενα της αμερικανικής Αεροπορίας!
Δεν όμως η πρώτη φορά που τα F-35A φέρεται να μην είχαν απώλειες σε προσομοίωση επιχειρήσεων. Κατά τη διάρκεια της άσκησης Green Flag, τον Ιούλιο του 2015, δύο F-35A της 31ης TES συμμετείχαν σε αποστολές βομβαρδισμού, εγγύς υποστήριξης και διείσδυσης σε πυκνό περιβάλλον απειλών.
Κατά τη διάρκεια της άσκησης αυτής τα F35 συνεργάστηκαν με ειδικές δυνάμεις κατάδειξης JTAC διαπιστώνοντας πως το αεροσκάφος μπορεί να αποδώσει όπως ένα A-10 ή ένα F-16 σε παρόμοιο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα η Μοίρα ανακοίνωσε πως κανένα από τα δύο F-35A δεν έγινε δυνατό να καταρριφθεί από τις δυνάμεις των αντιπάλων σε όλη την περίοδο της άσκησης που διήρκησε 14 ημέρες.
Και πάλι όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, είναι άγνωστο ποιες συνθήκες επικράτησαν, στη διάρκεια των επιμέρους σεναρίων.
Τι σημαίνει αυτό; Οτι ούτε F-15 μας σώζει, ούτε τα AESA στα F-16, αν και εφ'όσον εκσυγχρονιστούν. Σε BVR αερομαχίες άνω των 50 χλμ. τα F-35 "έγραψαν" 11-0 με αντίπαλο τα F-16 της Εθνοφρουράς!
Στην ΠΑ υπολογίζουν ότι με ραντάρ AESA θα καταφέρνουν να "βλέπουν" το F-35 από τα 35 χλμ. Φτάνουν; Οχι βέβαια! To F-35 θα τα έχει δει από τα 240 χλμ.! Για τα Mirage 2000-5 δεν συζητάμε, καν...
Στην πραγματικότητα κανείς δεν εγγυάται πως ένα ραντάρ AESA θα μπορέσει να εντοπίσει ένα αεροσκάφος με μειωμένο Η/Μ ίχνος σε μεγάλη απόσταση.
Το F-35 εκτιμάται ότι έχει ένα RCS στα 0,0014 τ.μ. κάτι που σημαίνει πως με τις καλύτερες συνθήκες ένα νέο ραντάρ AESA θα μπορεί να το εντοπίζει επερχόμενο στα 20 με 35 χλμ.
Αυτό πιθανόν να έγινε και με το APG-82 αλλά το F-35 θα εντόπισε το F-15 σε απόσταση τουλάχιστον 240 χλμ. καθώς το Strike Eagle έχει ένα RCS της τάξης των 10 τ.μ.
Kαι σε αποστολές αέρος-εδάφους η απόδοση του F-35 αποδείχθηκε εξαιρετική: Τον Ιούνιο σε μια σειρά αξιολογήσεων στο ρόλο διείσδυσης του αεροσκάφους που στόχος ήταν να επιδειχθεί η ικανότητα του F-35 στην διείσδυση περιοχών με ανεπτυγμένη αεράμυνα παρέχοντας τα αεροσκάφη εγγύς υποστήριξη σε φίλια τμήμα πεζικού όπως και η δυνατότητα του αεροσκάφους να αναπτυχθεί σε εμπόλεμες περιοχές.
Σε άλλη άσκηση με επίκεντρο την αεροπορική βάση στο Άινταχο τα ραντάρ των αντιαεροπορικών οπλικών συστημάτων που συμμετείχαν στην άσκηση, δεν μπορούσαν να εντοπίσουν το F-35A ώστε να εξαπολύσουν πύραυλο αναχαίτισης και τα F-35, αντίστοιχα, να ασκηθούν στην αποφυγή του!
"Δεν μπορούσαν να μας δουν, άρα δεν μπορούσαν να μας στοχεύσουν", ήταν η δήλωση του μοίραρχου της 34ης Μοίρας Μαχητικών στην αεροπορική βάση «Hill» στη Γιούτα.
Για να μπορέσει να ασκηθεί λοιπόν το μαχητικό, υποχρεώθηκε να ανοίξει τους αναμεταδότες (transponders), ώστε να εκπέμψει σήμα, να εντοπιστεί το F-35A και να αποχωρήσει η διαδικασία στοχοποίησής του.
pronews