Ιδιαίτερος προβληματισμός επικρατεί πλέον στα ανώτατα κλιμάκια της Πολεμικής Αεροπορίας για την σκοπιμότητα του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας αντί της προμήθειας νέων μαχητικών stealth, πέμπτης γενιάς F-35Α, καθώς και το "match up" που θα προκληθεί σε βάρος της Ελλάδας από την παράλληλη εξέλιξη.
Τον προβληματισμό, σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο επέτειναν δύο γεγονότα:
-Η πληροφορία που ήρθε από την Ουάσιγκτον για τον εκσυγχρονισμό των F-16 του Μπαχρέιν στο ίδιο επίπεδο με αυτό των ελληνικών F-16 για 20 μαχητικά F-16 της έκδοσης Block 40: Συγκεκριμένα το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι για μόλις 20 μαχητικά θα φτάσει το 1,08 δισ. δολάρια!
-Η προμήθεια των S-400 από την Τουρκία! Πώς θα αντιμετωπίσει απλά ένα βελτιωμένο αεροσκάφος 3ης γενιάς, όπως το F-16, τα φονικά S-400; Μόνο το F-35A έχει ελπίδα απέναντί τους.
Και αν ξεφύγουν τα ελληνικά F-16V από τα S-400 (οι Ρώσοι δίνουν 2% πιθανότητα να ξεφύγουν από τον εγκλωβισμό των S-400), τι ελπίδα έχουν απέναντι στον φονικό συνδυασμό των stealth F-35Α με το υπερ-ραντάρ APG-81 (250 χλμ. εμβέλεια έρευνας ) που θα εξαντλεί την κινηματικές δυνατότητες του βλήματος αέρος-αέρος AIM-120 C5 ή ακόμα και του ΑΙΜ-120 C-7 στα 180 χλμ.;
Και καλύτερα να μην αναφερθούμε στην πιθανή προμήθεια από την ΤΗΚ των βλημάτων Meteor, που πιστοποιούνται αυτή την στιγμή στα F-35, με ταχύτητα 6 Mach και ακτίνα δράσης 100 χλμ....
Τι ελπίδα θα έχει το F-16V απέναντι στο F-35;
Την απάντηση την δίνουν οι ίδιοι οι Αμερικανοί: Το ελληνικό μαχητικό θα βλέπει το τουρκικό στα 35-40 χλμ., όταν το τουρκικό θα το έχει εντοπίσει από τα 250 χλμ. και θα το έχει "λοκάρει" στο όριο της ακτίνας των ΑΙΜ-120: Πάνω από τα 100 χλμ.!
Με ποια λογική προωθείται λοιπόν ο εκσυγχρονισμός μαχητικών τρίτης γενιάς, αντί της προμήθειας, έστω ολιγότερων, μαχητικών πέμτπης γενιάς;
Εκτός και αν στην ΠΑ, ορισμένα στελέχη της οποίας πιέζουν την πολιτική ηγεσία να προχωρήσει στην αναβάθμιση των F-16, νομίζουν ότι... θα τους λυπηθούν οι Τούρκοι και θα στείλουν τα αντίστοιχα τουρκικά F-16 να τους αντιμετωπίσουν και όχι ότι καλύτερο έχουν, δηλαδή τα F-35Α.
Είναι σα να θεωρούν ότι σε έναν αγώνα μποξ, o συντριπτικά ανώτερος πυγμάχος θα δεχθεί να αγωνιστεί με το ένα χέρι δεμένο πίσω από την πλάτη του, για... να έχει ενδιαφέρον ο αγώνας! Καλό ως σενάριο ταινίας, αλλά δεν αφορά την πραγματικότητα.
Πάντως, πλέον αποκτά κρίσιμη σημασία η αμερικανική απάντηση στην ελληνική LoR για το κόστος εκσυγχρονισμού των F-16, αφού ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών F-16 δεν θα υπολείπεται σε τίποτα αυτού των μαχητικών του Μπαχρέιν!
Ο φόβος είναι ότι το 1,8-2 δισ. δολ. δισ. δολάρια που έχουν προϋπολογιστεί για την αναβάθμιση των ελληνικών 123 ελληνικών F-16 ίσως δεν είναι αρκετά και η "σαλαμοποίηση" του προγράμματος εκσυγχρονισμού (οι πληροφορίες μιλούν για δύο Μοίρες F-16 αρχικά) θα εκτινάξουν το συνολικό κόστος άνω των 2 δισ. δολ. για τα 38 F-16 Block 50 και τα 55 Block 52+, ενώ υπό διερεύνηση είναι η περίπτωση να αναβαθμιστούν και τα 30 F-16 της έκδοσης Adv. που παραλήφθηκαν το 2010.
Ο ίδιος ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin, ο Ν.Πλέσσας, σε παλαιότερες δηλώσεις του είχε επισημάνει ότι "Το κόστος για κάθε μαχητικό F-35, αν η Ελλάδα αποφασίσει να το αγοράσει θα είναι 65 εκατ. δολάρια το καθένα αν η παραγγελία γίνει το 2016".
Και μπορεί σήμερα, να μην είναι 65 εκατ δολ. αλλά 83 εκατ. δολάρια, βάσει τις τιμής κοστολόγησης που έδωσαν οι ΗΠΑ πριν από ένα μήνα στην Δανία. Και αναμένεται να μειωθεί ακόμα περισσότερο το 2018.
Οπως σημείωνε στις δηλώσεις του ο χαρισματικός Ν.Πλέσσας: "Το κόστος ανάπτυξης που πλήρωσαν άλλες χώρες όπως το Ισραήλ (σ.σ. περί τα 170 εκατ. δολ.) απορρόφησαν μεγάλο μέρος της συνολικής δαπάνης".
Μάλιστα όταν ο Ντένις Πλέσσας είχε δηλώσει ότι την τιμή του F-35 θα ήταν παρεμφερής με του F-16. Και τόνισε ότι "Το F-16 κοστίζει 50 εκατ. δολάρια και το F-35 θα κοστίζει το 2016 περί τα 65 εκατ. δολ.".
Σε άλλη ερώτηση αναφορικά με την προσαρμογή του F-35 στις ιδιαίτερες ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες ο εκπρόσωπος της LM είχε τονίσει πως "Το F-35 θα αποδειχθεί το ίδιο ευέλικτο με το F-16 σε συνθήκες κλειστών εμπλοκών"
Μάλιστα την τότε συνέντευξή του ανέφερε ότι το κόστος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού και των 130 παλαιότερων F-16 (και τα Block 30 μέσα) σε επίπεδο "Advance", θα κυμαινόταν στα 900 εκατ. δολαρίων, χωρίς ραντάρ AESA φυσικά, την εποχή που έγιναν οι δηλώσεις του Ν.Πλέσσα.
Ο οποίος, ως βαθύς γνώστης του αντικειμένου ήταν πάντα κατά του εκσυγχρονισμού παλαιών αεροσκαφών όταν πρόκειται να αντιμετωπίσουν νεότερης γενιάς: Το 1998 είχε "προειδοποιήσει" την ΠΑ να μην προχωρήσει στον δαπανηρό εκσυγχρονισμό των 39 F-4E Phantom, αλλά να προμηθευτεί 20 ολοκαίνουρια F-16 Block 50/52 με το ίδιο κόστος.
Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε (για άλλη μια φορά): Τα αναβαθμισμένα από τους Γερμανούς της DASA-EADS (μετά από πολλούς κόπους, βάσανα, καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους), F-4Ε καθ'όλην την διάρκεια του επιχειρησιακού τους βίου είχαν χαμηλή επιχειρησιακή διαθεσιμότητα και παρά τα χρήματα που δαπανήθηκαν, ουδέποτε έφτασαν στο επίπεδο επιχειρησιακής εκμετάλλευσης των F-16 Block 50/52.
Τώρα το ερώτημα είναι το ίδιο: Γιατί η ΠΑ να μην εισέλθει στη νέα εποχή αποκτώντας 5ης γενιάς μαχητικά αεροσκάφη, έστω μόνο μία Μοίρα με 20 αεροσκάφη με option για μία δεύτερη Μοίρα μόλις βελτιωθούν τα οικονομικά της χώρας, αλλά να προχωρήσει στην αναβάθμιση παλαιών μαχητικών που απέναντι στον ιστορικό αντίπαλο της χώρας, έτσι ή αλλιώς, εκσυγχρονισμένα ή μή, δεν θα έχουν καμία ελπίδα;
Το ερώτημα δεν αφορά τους Αμερικανούς (τα λεφτά στην... ίδια τσέπη θα μπουν, της Lockheed Martin) αλλά τους Ελληνες αρμοδίους.
Και ίσως η απάντηση στο ερώτημα αποβεί καθοριστική για την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τον έλεγχο της Α.Μεσογείου.
pronews