του Μιχάλη Παπανίδη
Τεράστιας έκτασης φοροδιαφυγή καταγράφεται εφέτος στους τουριστικούς προορισμούς όλης της Ευρώπης και βεβαίως της Ελλάδας από τις πλατφόρμες ενοικίασης κατοικιών και καταλυμάτων.
Αυτό, ωστόσο, είναι ένα πρόβλημα που οι φορολογικές αρχές δυσκολεύονται να λύσουν και βεβαίως δεν είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν.
Τα παρατράγουδα που καταγράφονται όμως στις εν λόγω συναλλαγές οδηγούν σε διδακτικά συμπεράσματα και αρκετό γέλιο. Στο Υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι είναι πολύ δύσκολο προς το παρόν να ελεγχθεί η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα
Το zougla.gr έγινε μάρτυρας ενός περιστατικού ενδεικτικού της κατάστασης που διαμορφώνεται μεταξύ ιδιοκτητών καταλυμάτων και ενοικιαστών-παραθεριστών, το οποίο εκθέτει διεθνώς τη χώρα μας και δυσφημίζει αναμφίβολα το τουριστικό μας προϊόν.
Η ιστορία εκτυλίσσεται κάπου στην Ερέτρια της Εύβοιας.
Η κομψευόμενη κυρία, 55 ετών περίπου, με φιλαρισμένο βαμμένο ξανθό μαλλί και τα απαραίτητα χρυσά κοσμήματα, είναι έξαλλη.
Περιγράφει με ένταση στους συνδαιτυμόνες της μια ιστορία… φοροδιαφυγής (που δεν φαίνεται να την αφορά ωστόσο), μέσα από το πάθημά της.
Όλοι την ακούν με προσοχή και κατά διαστήματα σπεύδουν να επιβεβαιώσουν ότι συμφωνούν με την τοποθέτησή της.
Η συγκεκριμένη κυρία έχει διαθέσει μέσω της γνωστής πλατφόρμας Airbnb το σπίτι που έχει στην Ερέτρια προς ενοικίαση.
Έχει «στολίσει» τη σχετική ανάρτηση με φωτογραφίες από τους εσωτερικούς κι εξωτερικούς χώρους, ειδυλλιακά ηλιοβασιλέματα στη θάλασσα και βεβαίως από τις κοντινές παραλίες.
Τι άλλο, εξάλλου, να πουλήσει η Ερέτρια;
Ένας Γάλλος με την οικογένειά του βλέπει την ανάρτηση, μελετάει τις φωτογραφίες κι αποφασίζει να κλείσει το συγκεκριμένο σπίτι.
Η συμφωνία ολοκληρώνεται με λίγα κλικ και η γαλλική οικογένεια καταφθάνει αεροπορικώς στην Αθήνα. Κατόπιν οδικώς μεταβαίνει στην Ερέτρια και συναντά την ιδιοκτήτρια που τους νοίκιασε το σπίτι.
Κανονίζουν όμως με ιδιωτικές συνομιλίες να μην εμφανιστεί όλη η συναλλαγή στην πλατφόρμα και προφανώς να μην εμφανιστεί όλο το ποσό στην τράπεζα. Οι λόγοι προφανείς. Η κυρία της ιστορίας μας αποφεύγει κάθε έκθεση στη φορολογική αρχή και ο γάλλος, που δεν είναι άμοιρος ευθυνών για να είμαστε δίκαιοι, το ποσοστό που κρατάει ο πάροχος, στην προκειμένη περίπτωση η airbnb.
- Να σας πληρώσω, λέει ο συμπαθής Γάλλος.
- Παρακαλώ, απαντά η 55χρονη.
Τότε αρχίζει το μπέρδεμα.
Ο Γάλλος τραβάει από το πορτοφόλι του κάτι αναπάντεχο. Πιστωτική κάρτα.
-Τι είναι αυτό;
-Κάρτα.
-Δεν διαθέτω POS, απαντά η συμπατριώτισσά μας.
Και πώς να διαθέτει;
Ούτε έναρξη επιτηδεύματος έχει κάνει, ούτε δηλωμένο στην εφορία είναι το κατάλυμα, ούτε τίποτα. Τα όποια έσοδα (θα δούμε παρακάτω ότι δεν είναι λίγα) προορίζονται κατευθείαν για το παντελόνι ή το ταγεράκι. Μαύρα, κατάμαυρα.
-Εγώ πληρώνω τα πάντα με πιστωτική κάρτα, επιμένει ο Γάλλος.
-Και τι να κάνω εγώ;
-Δεν έχω μαζί μου μετρητά, συνεχίζει εκείνος.
-Δεν έχω μηχανάκι, επιμένει η δική μας.
Για να την πείσει, ανοίγει ο άνθρωπος το πορτοφόλι του και της δείχνει τα λιγοστά χαρτονομίσματα που έχει μαζί του.
-Μόνο 180 ευρώ έχω σε μετρητά για κάποια μικροέξοδα. Τα υπόλοιπα θα τα πληρώσω όλα με κάρτα. Έτσι γίνεται παντού στην Ευρώπη.
Όχι όμως και στην… Ερέτρια.
-Δεν ξέρω τι θα κάνετε. Εγώ θέλω τα χρήματα που συμφωνήσαμε, λέει η κυρία.
-Αν σας δώσω τα 180 ευρώ, πώς θα κινηθώ;
-Συμφωνήσαμε 250 ευρώ. Τι 180 ευρώ μου λέτε;
-Μα δεν έχω άλλα, αρχίζει να απελπίζεται ο Γάλλος.
-Δεν με ενδιαφέρει. Να βρείτε, επιμένει η συμπατριώτισσά μας.
Πονηρεύει ο Γάλλος.
-Ίσως μπορώ να βρω άλλα 20 ευρώ από τα παιδιά μου, απαντά.
-Μα συμφωνήσατε να μου δώσετε 250.
-Δεν έχω άλλα μετρητά. Αν θέλετε όλο το ποσό, πρέπει να βρείτε μηχάνημα για κάρτα, καταλήγει ο χριστιανός, χωρίς διάθεση να συνεχίσει το… παζάρι.
Τι να κάνει η ξανθιά κυρία με τα κοσμήματα; Παίρνει τα 200 (μαζί με το χαρτζιλίκι των παιδιών) και αποχωρεί έξαλλη παραδίδοντας τα κλειδιά.
Οι ημέρες περνούν και το πάθημα συνεχίζει να προκαλεί απανωτά εγκεφαλικά στην ξανθιά φοροφυγά, που ουδόλως αντιλαμβάνεται τι κάνει στη χώρα. Εκείνην την ενδιαφέρουν μόνο τα 250 ευρώ. Να καταλήξουν στην τσέπη της… μαύρα.
Ούτε το ρεζιλίκι της χώρας την ενδιαφέρει.
Το τι θα λέει τον χειμώνα ο Γάλλος τουρίστας και η οικογένειά του, τι θα γράψει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα και το πώς θα αντιδράσει όταν η κυβέρνηση Μακρόν τον καλέσει έμμεσα να συμφωνήσει για νέα βοήθεια στην Ελλάδα της είναι αδιάφορο.
Έτσι έχει μάθει. Δεν φταίει αυτή. Απλώς δεν μπορεί να σκεφθεί διαφορετικά.
Το προσωπικό συμφέρον πάνω από όλα.
Η συγκεκριμένη κυρία είναι ένα από τα πλείστα όσα περιστατικά καταγράφηκαν στους ελληνικούς τόπους διακοπών.
Τα σπίτια που νοικιάστηκαν «μαύρα» είναι χιλιάδες και οι πράξεις ενοικίασης εκατοντάδες χιλιάδες.
Στο Υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι είναι πολύ δύσκολο προς το παρόν να ελεγχθεί η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα.
Η οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy) είναι κάτι καινούργιο στην Ευρώπη, ακόμη και στην Αμερική.
Η φορολογική και η εθνική συνείδηση στην Ελλάδα κάτι εντελώς άγνωστο.
Διαβάστε επίσης:
Τεράστιας έκτασης φοροδιαφυγή καταγράφεται εφέτος στους τουριστικούς προορισμούς όλης της Ευρώπης και βεβαίως της Ελλάδας από τις πλατφόρμες ενοικίασης κατοικιών και καταλυμάτων.
Αυτό, ωστόσο, είναι ένα πρόβλημα που οι φορολογικές αρχές δυσκολεύονται να λύσουν και βεβαίως δεν είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν.
Τα παρατράγουδα που καταγράφονται όμως στις εν λόγω συναλλαγές οδηγούν σε διδακτικά συμπεράσματα και αρκετό γέλιο. Στο Υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι είναι πολύ δύσκολο προς το παρόν να ελεγχθεί η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα
Το zougla.gr έγινε μάρτυρας ενός περιστατικού ενδεικτικού της κατάστασης που διαμορφώνεται μεταξύ ιδιοκτητών καταλυμάτων και ενοικιαστών-παραθεριστών, το οποίο εκθέτει διεθνώς τη χώρα μας και δυσφημίζει αναμφίβολα το τουριστικό μας προϊόν.
Η ιστορία εκτυλίσσεται κάπου στην Ερέτρια της Εύβοιας.
Η κομψευόμενη κυρία, 55 ετών περίπου, με φιλαρισμένο βαμμένο ξανθό μαλλί και τα απαραίτητα χρυσά κοσμήματα, είναι έξαλλη.
Περιγράφει με ένταση στους συνδαιτυμόνες της μια ιστορία… φοροδιαφυγής (που δεν φαίνεται να την αφορά ωστόσο), μέσα από το πάθημά της.
Όλοι την ακούν με προσοχή και κατά διαστήματα σπεύδουν να επιβεβαιώσουν ότι συμφωνούν με την τοποθέτησή της.
Η συγκεκριμένη κυρία έχει διαθέσει μέσω της γνωστής πλατφόρμας Airbnb το σπίτι που έχει στην Ερέτρια προς ενοικίαση.
Έχει «στολίσει» τη σχετική ανάρτηση με φωτογραφίες από τους εσωτερικούς κι εξωτερικούς χώρους, ειδυλλιακά ηλιοβασιλέματα στη θάλασσα και βεβαίως από τις κοντινές παραλίες.
Τι άλλο, εξάλλου, να πουλήσει η Ερέτρια;
Ένας Γάλλος με την οικογένειά του βλέπει την ανάρτηση, μελετάει τις φωτογραφίες κι αποφασίζει να κλείσει το συγκεκριμένο σπίτι.
Η συμφωνία ολοκληρώνεται με λίγα κλικ και η γαλλική οικογένεια καταφθάνει αεροπορικώς στην Αθήνα. Κατόπιν οδικώς μεταβαίνει στην Ερέτρια και συναντά την ιδιοκτήτρια που τους νοίκιασε το σπίτι.
Κανονίζουν όμως με ιδιωτικές συνομιλίες να μην εμφανιστεί όλη η συναλλαγή στην πλατφόρμα και προφανώς να μην εμφανιστεί όλο το ποσό στην τράπεζα. Οι λόγοι προφανείς. Η κυρία της ιστορίας μας αποφεύγει κάθε έκθεση στη φορολογική αρχή και ο γάλλος, που δεν είναι άμοιρος ευθυνών για να είμαστε δίκαιοι, το ποσοστό που κρατάει ο πάροχος, στην προκειμένη περίπτωση η airbnb.
- Να σας πληρώσω, λέει ο συμπαθής Γάλλος.
- Παρακαλώ, απαντά η 55χρονη.
Τότε αρχίζει το μπέρδεμα.
Ο Γάλλος τραβάει από το πορτοφόλι του κάτι αναπάντεχο. Πιστωτική κάρτα.
-Τι είναι αυτό;
-Κάρτα.
-Δεν διαθέτω POS, απαντά η συμπατριώτισσά μας.
Και πώς να διαθέτει;
Ούτε έναρξη επιτηδεύματος έχει κάνει, ούτε δηλωμένο στην εφορία είναι το κατάλυμα, ούτε τίποτα. Τα όποια έσοδα (θα δούμε παρακάτω ότι δεν είναι λίγα) προορίζονται κατευθείαν για το παντελόνι ή το ταγεράκι. Μαύρα, κατάμαυρα.
-Εγώ πληρώνω τα πάντα με πιστωτική κάρτα, επιμένει ο Γάλλος.
-Και τι να κάνω εγώ;
-Δεν έχω μαζί μου μετρητά, συνεχίζει εκείνος.
-Δεν έχω μηχανάκι, επιμένει η δική μας.
Για να την πείσει, ανοίγει ο άνθρωπος το πορτοφόλι του και της δείχνει τα λιγοστά χαρτονομίσματα που έχει μαζί του.
-Μόνο 180 ευρώ έχω σε μετρητά για κάποια μικροέξοδα. Τα υπόλοιπα θα τα πληρώσω όλα με κάρτα. Έτσι γίνεται παντού στην Ευρώπη.
Όχι όμως και στην… Ερέτρια.
-Δεν ξέρω τι θα κάνετε. Εγώ θέλω τα χρήματα που συμφωνήσαμε, λέει η κυρία.
-Αν σας δώσω τα 180 ευρώ, πώς θα κινηθώ;
-Συμφωνήσαμε 250 ευρώ. Τι 180 ευρώ μου λέτε;
-Μα δεν έχω άλλα, αρχίζει να απελπίζεται ο Γάλλος.
-Δεν με ενδιαφέρει. Να βρείτε, επιμένει η συμπατριώτισσά μας.
Πονηρεύει ο Γάλλος.
-Ίσως μπορώ να βρω άλλα 20 ευρώ από τα παιδιά μου, απαντά.
-Μα συμφωνήσατε να μου δώσετε 250.
-Δεν έχω άλλα μετρητά. Αν θέλετε όλο το ποσό, πρέπει να βρείτε μηχάνημα για κάρτα, καταλήγει ο χριστιανός, χωρίς διάθεση να συνεχίσει το… παζάρι.
Τι να κάνει η ξανθιά κυρία με τα κοσμήματα; Παίρνει τα 200 (μαζί με το χαρτζιλίκι των παιδιών) και αποχωρεί έξαλλη παραδίδοντας τα κλειδιά.
Οι ημέρες περνούν και το πάθημα συνεχίζει να προκαλεί απανωτά εγκεφαλικά στην ξανθιά φοροφυγά, που ουδόλως αντιλαμβάνεται τι κάνει στη χώρα. Εκείνην την ενδιαφέρουν μόνο τα 250 ευρώ. Να καταλήξουν στην τσέπη της… μαύρα.
Ούτε το ρεζιλίκι της χώρας την ενδιαφέρει.
Το τι θα λέει τον χειμώνα ο Γάλλος τουρίστας και η οικογένειά του, τι θα γράψει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα και το πώς θα αντιδράσει όταν η κυβέρνηση Μακρόν τον καλέσει έμμεσα να συμφωνήσει για νέα βοήθεια στην Ελλάδα της είναι αδιάφορο.
Έτσι έχει μάθει. Δεν φταίει αυτή. Απλώς δεν μπορεί να σκεφθεί διαφορετικά.
Το προσωπικό συμφέρον πάνω από όλα.
Η συγκεκριμένη κυρία είναι ένα από τα πλείστα όσα περιστατικά καταγράφηκαν στους ελληνικούς τόπους διακοπών.
Τα σπίτια που νοικιάστηκαν «μαύρα» είναι χιλιάδες και οι πράξεις ενοικίασης εκατοντάδες χιλιάδες.
Στο Υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι είναι πολύ δύσκολο προς το παρόν να ελεγχθεί η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα.
Η οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy) είναι κάτι καινούργιο στην Ευρώπη, ακόμη και στην Αμερική.
Η φορολογική και η εθνική συνείδηση στην Ελλάδα κάτι εντελώς άγνωστο.
Διαβάστε επίσης:
zougla.gr