Από νωρίς σήμερα ξεκινούν οι διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, που θα πραγματοποιηθεί στο σημείο που είχε επιλεγεί ως κύριο σημείο, αφού η έρευνα με υποβρύχιο ρομπότ στην περιοχή έδειξε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να επιβάλλουν την επιλογή ενός από τα δύο εναλλακτικά σημεία γεώτρησης που επεξεργάστηκε η ΤΟΤΑL.
Στο μεταξύ, μέχρι και αργά χθες το απόγευμα, δεν υπήρξε επί θαλάσσης κάποια πρόκληση ή παρενόχληση από πλευράς Τουρκίας, ενώ φαίνεται ότι στα αυστηρά προληπτικά μέτρα εναντίον κάθε μορφής ενόχλησης ή παρενόχλησης των διαδικασιών γεώτρησης, συμβάλλει διακριτικά αλλά ιδιαίτερα ενεργά και η Γαλλία.
Συγκεκριμένα, δύο φρεγάτες του πολεμικού ναυτικού της Γαλλίας (εικόνα πιο κάτω που εξασφάλισε ο Φιλελεύθερος με τα δύο πολεμικά σκάφη που φέρουν γαλλική σημαία κατά τη διαδικασία ανεφοδιασμού στο λιμάνι Λάρνακας), που συμμετέχουν στην Ειρηνευτική Δύναμη του Λιβάνου, έχουν αποσπαστεί για τον σκοπό αυτό και διακριτικά, έχουν ήδη ελλιμενιστεί στο λιμάνι Λάρνακας.
Πρόκειται για την 142 μέτρων φρεγάτα «Languedoc» με τα εξελιγμένα ραντάρ εντοπισμού υποβρυχίων «Ηρακλής» και τηλεκατευθυνόμενους πυραύλους MdCN, Aster και Exocet MM 40 όπως και ανθυποβρυχιακές τορπίλες «MU 90», που εξυπηρετείται από περίπου 140 ναύτες, όπως και δεύτερη φρεγάδα, μήκους 125 μέτρων, κλάσης «La Fayette», εξοπλισμένη με Exocet MM40, αντιαεροπορικό σύστημα Thales Crotale Naval CN2.
Οι δύο φρεγάτες, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φιλελεύθερου», θα περιπολούν κατά διαστήματα και ανάλογα με τις συνθήκες που θα υπάρχουν, σε απόσταση ασφαλείας από το γεωτρύπανο, παράλληλα με τις υποχρεώσεις τους στην Ειρηνευτική Δύναμη του Λιβάνου.
Επίσης, ανάλογα με τις συνθήκες κατά τη διάρκεια της γεώτρησης στο τεμάχιο 11, οι Γάλλοι έχουν ετοιμότητα και για από αέρος παρατήρηση και συμβολή με αεροσκάφη που είναι ενταγμένα επίσης στη δύναμη του Λιβάνου, κυρίως για λόγους ασφάλειας και αντιμετώπισης τυχόν συμβάντων ασφάλειας ή ατυχήματος, ενώ έχει γίνει και σχετική προετοιμασία.
Στο μεταξύ, ξεκίνησαν από χθες οι τουρκικές προκλήσεις. Το μεσημέρι ενώ πραγματοποιούσαν ασκήσεις βόρεια της Κύπρου, πολεμικά αεροσκάφη πέταξαν νότια της Κύπρου προς την περιοχή όπου θα πραγματοποιηθεί η γεώτρηση και την περιοχή όπου πραγματοποιεί σεισμογραφικές έρευνες το Ramform Hyperion.
Οι πτήσεις έγιναν σε μεγάλο ύψος – πέραν των 20.000 ποδών, οπότε μπορούν να ερμηνευτούν ως προσπάθεια πρόκλησης παρά αναγνωριστικές.
Στην ίδια περιοχή, όπως αποκάλυψε ο «Φ», βρίσκεται αμερικανικό αεροπλανοφόρο και πραγματοποιούνται επιχειρήσεις στη Συρία με συνεχείς πτήσεις.
Μέχρι και γυμναστήριο στο γεωτρύπανο
Το γεωτρύπανο West Capella έχει μήκος 228 μέτρα και πλάτος 42 μέτρα. Μπορεί να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις σε θάλασσες με βάθος μέχρι και 3.048 μέτρα, ενώ το γεωτρύπανο μπορεί να φτάσει μέχρι και στα 11.433 μέτρα κάτω από τον βυθό. Διαθέτει ελικοδρόμιο το οποίο μπορεί να υποδεχθεί ελικόπτερα τύπου SIKORSKY S-92 και MIL-MI-8.
Η πρώτη του επιτυχία ήρθε με την πρώτη του γεώτρηση το 2009 στο κοίτασμα «Ογόβο» της Νιγηρίας για λογαριασμό της ExxonMobil, η οποία χρησιμοποιούσε, μέχρι και το 2016, το γεωτρύπανο στην ίδια περιοχή. Tο συμβόλαιο για το γεωτρύπανο ακυρώθηκε το 2016, όταν η κρίση στις τιμές πετρελαίου μείωσε σημαντικά τη γεωτρητική και αναπτυξιακή δραστηριότητα παγκόσμια. Τότε η TOTAL βρήκε την ευκαιρία και δέσμευσε το γεωτρύπανο για τη γεώτρηση στο τεμάχιο «11».
Έχει κατασκευαστεί το 2008 από το ναυπηγείο της Samsung στην Κορέα και διαθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις στις οποίες μπορούν να φιλοξενηθούν μέχρι και 180 εργαζόμενοι και άλλο προσωπικό. Για το προσωπικό διαθέτει σύγχρονα σαλόνια και αίθουσες για παρακολούθηση τηλεόρασης, αλλά και εστιατόριο, ενώ εντύπωση προκαλεί και το καλά εξοπλισμένο και ευρύχωρο γυμναστήριο.
Νέα προκλητική τουρκική Navtex
Το απόγευμα χθες, ακριβώς την ώρα που το γεωτρύπανο West Capella εισερχόταν εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, η Τουρκία εξέδωσε νέα παράτυπη Navtex, με την οποία «δεσμεύει» περιοχή έκτασης 13.500 τετρ. χιλιομέτρων νοτιοδυτικά της Κύπρου, για ναυτικές ασκήσεις με πραγματικά πυρά για την ερχόμενη Δευτέρα. Μέρος της περιοχής καλύπτει περιοχή που πραγματοποιεί σεισμογραφικά το Ramform Hyperion.
ΠΗΓΗ: Φιλελεύθερος/real.gr