Εντονες αντιδράσεις στις κοινωνίες των περί την Εγνατία Οδό περιοχών προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης για τη λειτουργία 10 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων. Η αγωνία των τοπικών κοινωνιών επεκτάθηκε και σε πολιτικό επίπεδο, οδηγώντας στην πραγματοποίηση σύσκεψης στη Βουλή με βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Η κυβέρνηση προσπαθεί να κατευνάσει τις αντιδράσεις και να αποτρέψει την κλιμάκωσή τους, υποστηρίζοντας ότι θα εγκαταστήσει μέσα στο 2018 ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια.
Με την απόφαση, που υπέγραψαν την προηγούμενη εβδομάδα οι κ. Σπίρτζης και Τσακαλώτος, ορίζεται η εγκατάσταση δέκα νέων μετωπικών σταθμών διοδίων κατά μήκους της Εγνατίας Οδού και μάλιστα ορίζεται σαφές χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία τους. Η απόφαση, που έρχεται να τροποποιήσει αντίστοιχη του 2014, ήταν προαπαιτούμενο για την «προικοδότηση» του οδικού άξονα ενόψει της παραχώρησης της συντήρησης και λειτουργίας του σε ιδιώτη (ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ).
Η κυβέρνηση, βέβαια, γνωρίζει το «βαρύ φορτίο» που κουβαλά η συγκεκριμένη απόφαση και έτσι τις προηγούμενες ημέρες έγιναν κινήσεις ώστε να κατευναστούν οι αντιδράσεις. Μάλιστα την Τρίτη πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στη Βουλή, την οποία ζήτησαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από τις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος. Στη σύσκεψη συμμετείχε εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ και της Εγνατίας Οδού, προκειμένου να αιτιολογήσουν την απόφαση. Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι δεν φέρει την ευθύνη για τη διαγωνιστική διαδικασία και υποσχέθηκε ότι μέχρι το τέλος του 2018 θα είναι σε λειτουργία σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης.
Αμφισβήτηση
Ομως ορισμένοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, όμως, όπως και αρκετοί δήμαρχοι των περιοχών δεν πείσθηκαν. Οι μεν έκαναν δηλώσεις σε τοπικά μέσα ενημέρωσης (για παράδειγμα, ο βουλευτής Καβάλας Δ. Εμμανουηλίδης αμφισβήτησε το επιχείρημα του υπουργείου Υποδομών ότι τα μετωπικά διόδια θα «στηθούν» μόνο για μερικούς μήνες).
Οι δε ξεκίνησαν τις δικές τους συναντήσεις, προκειμένου να ασκήσουν πίεση με μια κοινή θέση. Την Τετάρτη πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα σύσκεψη με πρωτοβουλία των δημάρχων Κοζάνης Λ. Ιωαννίδη και Καβάλας Δ. Τσανάκα. «Το κλίμα είναι αρνητικό, όλοι φοβούνται ότι εφόσον γίνουν νέα μετωπικά διόδια θα μείνουν εκεί για πάντα. Ειδάλλως δεν έχει λογική, αν όπως εξαγγέλλεται πρόκειται να εγκατασταθεί ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης», λέει στην «Κ» ο κ. Ιωαννίδης. Οσο για τη στάση του υπουργείου Υποδομών (ότι δηλαδή τα διόδια «επιβλήθηκαν» από τους θεσμούς), ο κ. Ιωαννίδης είναι σκεπτικός. «Η τοποθέτηση των 10 σταθμών διοδίων είναι μια επιλογή, που φέρει την υπογραφή δύο υπουργών. Επομένως, εμείς σε αυτούς θα πρέπει να διαμαρτυρηθούμε», αναφέρει.
Αύριο συγκαλείται σύσκεψη των τεσσάρων περιφερειαρχών, με σκοπό να υπάρξει αντίδραση και σε αυτό το επίπεδο. Οπως δήλωσε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, «η λειτουργία 18 μετωπικών και 20 πλευρικών διοδίων είναι αντιαναπτυξιακή, καθώς οι επιπτώσεις της στην τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία θα είναι δραματικές». Οπως εκτίμησε, θα επιβαρυνθούν σημαντικά οι μεταφορές, οι εξαγωγές και ο τουρισμός.
Πάντως, η ηγεσία της Εγνατίας Οδού είναι καθησυχαστική. «Το χρονοδιάγραμμα της υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία των νέων διοδίων μέσα στο 2017 δεν είναι ρεαλιστικό», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Εγνατίας Α.Ε., Απόστολος Αντωνούδης. «Για να γίνουν οι νέοι σταθμοί χρειάζονται απαλλοτριώσεις που δεν έχουν κηρυχθεί, μελέτες, περιβαλλοντικοί όροι, επομένως χρειάζεται αρκετός χρόνος. Επομένως, μπορεί τελικά να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος ώστε να ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης που εξήγγειλε ο κ. Σπίρτζης. Την επόμενη εβδομάδα θα καταρτίσουμε μαζί με εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ ένα πιο ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για τα νέα διόδια».
kathimerini