Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος, Σωτήρης Σκουλούδης
Τα... βήματα του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Αναστάσιου Παπαληγούρα φαίνεται να ακολουθεί ο νυν υπουργός Θοδωρής Δρίτσας, αν κρίνει κανείς από τις επιλογές του στο ευαίσθητο θέμα της συντήρησης των ελικοπτέρων του Λιμενικού.
Τα εν λόγω εναέρια μέσα παραμένουν εδώ και χρόνια καθηλωμένα στο έδαφος την ώρα που οι ανάγκες της υπηρεσίας είναι τεράστιες.
Και αυτό γιατί, πριν από από περίπου ένα μήνα, ο υπουργός επέλεξε να ανανεώσει τη σύμβαση με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) για τη συντήρηση των ελικοπτέρων, την ώρα που γνώριζε -ή τουλάχιστον όφειλε να γνωρίζει- ότι το 2009, ο τότε υπουργός Παπαληγούρας, είχε αναθέσει στην ΕΑΒ το εν λόγω έργο με αποτέλεσμα από τη στγμή που υπεγράφη η σύμβαση και μέχρι τη λήξη της, από τα επτά ελικόπτερα να πετά μόνο το ένα!
Η σύμβαση υπεγράφη το 2009 και είχε διάρκεια μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2014, ενώ το αντίτιμο για το... φιάσκο που κλήθηκαν να πληρώσουν τότε οι Έλληνες φορολογούμενοι προσεγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρουν μάλιστα καλά ενημερωμένες πηγές στο zougla.gr, «αντί τα χρήματα που έδινε το δημόσιο στην ΕΑΒ να πηγαίνουν για τη συντήρηση των ελικοπτέρων, πήγαιναν στο ΙΚΑ λόγω των οφειλών της βιομηχανίας στο ίδρυμα».
Τον Σεπτέμβριο του 2014 η σύμβαση έληξε και για ενάμιση περίπου χρόνο η συντήρηση των ελικοπτέρων του Λιμενικού γράφτηκε στις καλένδες των υπευθύνων.
Το 2015 ο κ. Δρίτσας ψήφισε την παρακάτω διάταξη όπου στο άρθρο 56 αναφέρει:
Ο υπουργός προέβη στην κίνηση αυτή για να παρατείνει τη σύμβαση του 2014 και το 2015. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έγινε, καθώς δεν υπογράφτηκε νέα σύμβαση.
Όμως, στα τέλη του περασμένου Απριλίου, ο κ. Δρίτσας επανήλθε: Έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες διατάξεις» και κάλεσε τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου.
Όπως θα δείτε παρακάτω, στο άρθρο 38 αναφέρεται ότι η σύμβαση του υπουργείου με την ΕΑΒ μπορεί να παραταθεί για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Το ακριβές κείμενο του Σχεδίου Νόμου έχει ως ακολούθως:
«Έπρεπε να γίνει διεθνής διαγωνισμός»
Κύκλοι του Λιμενικού Σώματος, με τους οποίους μίλησε το zougla.gr, κάνουν λόγο για μεγάλο ατόπημα του υπουργού χρεώνοντάς του άγνοια, ενώ σημειώνουν ότι είναι πιθανό ο κ. Δρίτσας να επηρεάστηκε από τον νομικό του σύμβουλο, που τυγχάνει να κατέχει έμμισθη διοικητική θέση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Παράλληλα, τονίζουν ότι κανονικά ο υπουργός, όπως και ο προκάτοχός του, όφειλε για τη συντήρηση των ελικοπτέρων να δώσει εντολή για διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού και όχι να προβαίνει σε ανανεώσεις συμβάσεων που έχουν βασιστεί σε απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες ζημίωσαν του Έλληνες φορολογούμενους.
Επιπλέον, υπενθυμίζουν ότι τα ίδια προβλήματα αντιμετώπιζε και η Πυροσβεστική Υπηρεσία τα προηγούμενα χρόνια, καθώς τα περισσότερα ελικόπτερα που διαθέτει βρίσκονταν επί μακρόν στο έδαφος. Χρειάστηκε η Υπηρεσία να απευθυνθεί για το θέμα στον Νατοϊκό Οργανισμό ΝAMSA, ο οποίος στη συνέχεια διεξήγαγε διεθνή διαγωνισμό.
«Η Πυροσβεστική και η ΕΛΑΣ έχουν τα τελευταία πέντε χρόνια σχεδόν 100% διαθεσιμότητα πληρώνοντας λιγότερα από τα μισά χρήματα από αυτά που καταβάλλονταν στην ΕΑΒ και εκτελώντας έργο χιλιάδων ωρών πτήσεως κατ΄έτος. Η ΕΑΒ έχει λάβει πάνω από 25 εκατ. ευρώ χωρίς να πετάει ούτε ένα ελικόπτερο (το τελευταίο καθηλώνεται στις 5 Αυγ. 2016). Επιπλέον ενάμιση χρόνο μετά την λήξη της προηγούμενης Σύμβασης και η ΕΑΒ χρωστάει ακόμη ανταλλακτικά στο ΛΣ, ενώ το ΛΣ έχει πληρώσει εκατομμύρια ευρώ χωρίς σήμερα να έχει ελικόπτερα» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Δεν διαθέτουν τις σχετικές πιστοποιήσεις
Τέλος, αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι -σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας- η ΕΑΒ ούτε καν διαθέτει τα απαραίτητα πιστοποιητικά που απαιτούνται για το έργο.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, προκειμένου η ΕΑΒ να προβεί στη συντήρηση των ελικοπτέρων του Λ.Σ. θα πρέπει να διαθέτει το πιστοποιητικό EASA Part 145, το οποίο δεν φέρεται να έχει.
Το zougla.gr επικοινώνησε με στελέχη της ΕΑΒ, τα οποία ανέφεραν ότι ακόμη δεν έχει υπογραφεί κάποια σύμβαση, ενώ πρόσθεσαν ότι το πιστοποιητικό ΕASA δεν είναι απαραίτητο για τη συντήρηση των ελικοπτέρων.
Ωστόσο, από έγγραφα που βρίσκονται στη διάθεση της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας και αφορούν σε δύο διεθνείς διαγωνισμούς για ανταλλακτικά ελικοπτέρων του Λιμενικού, προκύπτει ότι το παραπάνω πιστοποιητικό είναι απαραίτητο.
zougla.gr