11.4.16

Γιατί πρέπει να πάνε οι Αρχηγοί στη Βουλή για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ


Του Λάμπρου Τζούμη*
Υποστρατήγου ε.α.
Όπως είναι γνωστό έχει  τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο «Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», που θα συζητηθεί προσεχώς στο κοινοβούλιο. Πριν εξετάσει κανείς τα διαλαμβανόμενα σ΄ αυτό πρέπει να επισημανθεί το εξής : Κατά τη διάρκεια συζήτησης στη βουλή – προ διμήνου περίπου – του νομοσχεδίου με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων μεταθέσεων οπλιτών, μέριμνας προσωπικού και άλλες διατάξεις», είδα με έκπληξη ότι είχαν κληθεί από κόμματα πρόεδροι σωματείων εν ενεργεία στρατιωτικών, για να εκφράσουν τις απόψεις τους ενώ απουσίασαν οι Αρχηγοί των Κλάδων των Γενικών Επιτελείων.

Τα ερωτήματα – παρατηρήσεις που προκύπτουν είναι :
α. Οι πρόεδροι των σωματείων που εκλήθησαν ποια στελέχη αντιπροσωπεύουν, όταν, όπως είναι γνωστό, στα σωματεία αυτά καθημερινά παρακολουθούμε διασπαστικές κινήσεις λόγω διαφωνιών και τη δημιουργία νέων, κάθε μήνα σχεδόν, με αποτέλεσμα το διχασμό και τη διχόνοια των στελεχών ;
β. Ποια είναι η μέχρι σήμερα πορεία των ενώσεων και τι έργο έχουν παράξει ; Έχει παρατηρηθεί ότι ορισμένες από αυτές τις ενώσεις που διατείνονται ότι εκπροσωπούν το σύνολο των στελεχών των ΕΔ, το τελευταίο διάστημα τηρούν σιγή ιχθύος και αρκούνται σε καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα κινήσεις, όπως συναντήσεις με υπουργό, προβολή σε ΜΜΕ, κ.λπ.
γ. Οι πρόεδροι και τα ΔΣ των σωματείων, κάθε μορφής, εκπροσωπούν μόνον τα εγγεγραμμένα μέλη τους και κανέναν άλλον. Άραγε έψαξε ποτέ κανείς, τον αριθμό των μελών αυτών των σωματείων ή αρκείται μόνον στις επωνυμίες αυτών ;
Σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 7 του Στρατιωτικού Κανονισμού 20-1, η πειθαρχία και η ιεραρχία είναι οι βασικές αρχές στις οποίες εδράζεται το οικοδόμημα του Στρατού και η συνοχή του. Εάν αυτές κλονισθούν, τότε ο Στρατός είναι εκτός αποστολής. Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Στρατιωτικού Κανονισμού 20-2 : «Ο Διοικητής είναι υπεύθυνος για ότι πράττει ή παραλείπει να πράξει η Μονάδα που Διοικεί» και «Ο Διοικητής είναι η προσφυγή και το στήριγμα πάντων». Στις Ένοπλες Δυνάμεις ο Διοικητής είναι υπεύθυνος για το προσωπικό της Μονάδος του από πάσης πλευράς.
Πώς είναι δυνατόν λοιπόν οι ανώτατοι, υπό την ευρεία έννοια, Διοικητές (Αρχηγοί Κλάδων) να μην καλούνται κατά τη διάρκεια συζήτησης ενός νομοσχεδίου, που αφορά θέματα του προσωπικού τους, για τα οποία είναι θεσμικά υπεύθυνοι και αρμόδιοι αλλά τα κόμματα να επιλέγουν, αντ΄ αυτών, εκπροσώπους σωματείων, δηλαδή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, που σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα μπορεί να ιδρύσει ο καθένας, υιοθετώντας έτσι μια λογική αμιγούς εργατικού συνδικαλισμού;
Η πολιτεία πρέπει να αντιληφθεί ότι με τέτοιες πρακτικές καταδεικνύει την έλλειψη σεβασμού όχι απλά στα πρόσωπα των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων, αλλά και στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που την υπηρετούν. 
Για τους παραπάνω λόγους, όταν πραγματοποιηθεί στο κοινοβούλιο η  συζήτηση του πολυνομοσχεδίου «Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», είναι απαραίτητο να κληθούν να συμμετέχουν οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΑ και ΓΕΝ, με ομάδα επιτελών και συμβούλων τους, ώστε να εκπροσωπηθεί θεσμικά το σύνολο του προσωπικού, που υπηρετεί στις ΕΔ.
* Οι θέσεις που εκφράζονται στο κείμενο είναι απολύτως προσωπικές
Militaire.gr