9 Ιουν 2014

Παραλίγο τραγωδία με βρετανικό πυρηνικό υποβρύχιο

«Καταστροφική βλάβη» σε συστήματα του υποβρυχίου «HMS Turbulent», κλάσης «Trafalgar» του βρετανικού βασιλικού Ναυτικού (Royal Navy) και συγκεκριμένα στο σύστημα κλιματισμού, κόντεψε να παρασύρει στο υγρό τάφο τα στελέχη… Στο τέλος της ημέρας, υπήρξαν 26 απώλειες, ενώ σε οχτώ περιπτώσεις απειλήθηκε και η ζωή των συγκεκριμένων μελών του πληρώματος.
Το παραλίγο μοιραίο περιστατικό συνέβη στον Ινδικό Ωκεανό κατά τη διάρκεια επιχειρησιακής ανάπτυξης του υποβρυχίου, το 2011, στις 26 Μαΐου και αποκαλύπτεται στην τρίτη επέτειο από το ατυχές συμβάν που ευτυχώς δεν εξελίχθηκε σε τραγωδία. Και να σκεφτεί κανείς ότι έναν χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο του 2012, το υποβρύχιο αποσύρθηκε, αφού έφτασε στο τέλος του επιχειρησιακού του βίου, μια απόφαση άσχετη με το περιστατικό…

Το πρόβλημα που παρουσιάστηκε με το σύστημα κλιματισμού του υποβρυχίου, στις 10:30 το πρωί, μετά την αναχώρηση από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), οδήγησε σε θερμοκρασίες 60 βαθμών Κελσίου, παράλληλα με υγρασία 100% και σε αυτές τις συνθήκες το πλήρωμα να προσπαθεί να αποκαταστήσει τις ζημιές.
Ο κυβερνήτης του υποβρυχίου, Ράιαν Ράμσεϊ, σήμερα αποκαλύπτει, ότι πεποίθησή του ήταν εκείνες τις στιγμές, πως δεν θα τα καταφέρει χωρίς να χάσει κάποια από τα μέλη του πληρώματός του. Τα άσχημα νέα τα πληροφορήθηκε ενώ βρισκόταν στη γέφυρα του υποβρυχίου και το υποβρύχιο σε ανάδυση.
Σήμερα είναι 44 ετών και ανακαλεί το κύμα αφόρητης ζέστης που τον «χτύπησε» καθώς κατέβηκε κάτω για να διαπιστώσει ο ίδιος τη δυσκολία της κατάστασης. Οι συνθήκες ήταν πραγματικά αφόρητες και ένας μετά τον άλλον, αξιωματικοί και ναύτες, έπεφταν χάνοντας τις αισθήσεις τους από την υπερβολική ζέστη, οι περισσότεροι στις υπηρεσίες τους.
Ήταν η πρώτη φορά που είχε παρουσιαστεί τέτοιο συμβάν στα υποβρύχια του τύπου και ο κυβερνήτης είχε να επιλέξει ανάμεσα σε κακές λύσεις και έπρεπε να πάρει αποφάσεις, γνωρίζοντας ότι το 25% του προσωπικού (130 άτομα) ήταν «εκτός μάχης», ενώ συστήματα του υποβρυχίου συνέχιζαν να χαλάνε εξαιτίας της ζέστης.
Οι προσπάθειες να διορθωθεί το πρόβλημα εμποδίζονταν, επειδή η θερμοκρασία των σωλήνων δεν επέτρεπε στους μηχανικούς να τις πιάνουν. Αυτό που όμως εξοργίζει και πιθανόν να οδηγήσει σε ισχυρές αντιδράσεις, είναι το ότι αποκλείστηκε η επιστροφή στα ΗΑΕ με «χαλασμένο» υποβρύχιο, για να μην υπάρξουν «πολιτικές επιπλοκές»…
Το να ζητήσει βοήθεια δεν επέλυε το πρόβλημα αφού χρειάζονταν αρκετές ώρες για να μπορέσουν φίλιες δυνάμεις να προσεγγίσουν, ένας ισχυρισμός που εκπλήσσει σε μεγάλο βαθμό, δεδομένης της «κίνησης» που υπάρχει στην περιοχή του Κόλπου από πλοία του αμερικανικού Ναυτικού, ενώ βοήθεια για τις απώλειες θα μπορούσε ενδεχομένως να φθάσει συντομότερα και με ελικόπτερα.
Τη λύση έδωσε η απόφαση – ρίσκο του κυβερνήτη για κατάδυση σε βάθος μεγαλύτερο των 200 μέτρων. Εκεί άρχισαν οι θερμοκρασίες να πέφτουν… Όπως προέκυψε αργότερα από τη διερεύνηση του συμβάντος, το πρόβλημα προέκυψε από… μαλακόστρακα που απέφραξαν σωλήνες του υποβρυχίου, όσο το υποβρύχιο ήταν ελλιμενισμένο στα ΗΑΕ…
Το ταξίδι του υποβρυχίου συνεχίστηκε σα να μην είχε τίποτα συμβεί και το πλήρωμα ανάρρωσε,ενώ το βρετανικό βασιλικό Ναυτικό, ενσωμάτωσε στη βασική του εκπαίδευση το σενάριο… Στην επίσημη ανακοίνωση μετά την αποκάλυψη του περιστατικού δεν διαψεύδεται τίποτε, ενώ παρέχεται η διαβεβαίωση, ότι όλα τα διδάγματα έχουν αξιοποιηθεί προς όφελος της ασφάλειας…
defence-point