Λευκωσία: Ισραήλ και Κύπρος, θα πρέπει να συνεργαστούν για την ασφάλεια στις υπεράκτιες πλατφόρμες άντλησης υδρογονανθράκων και των συνδεδεμένων εγκαταστάσεων, τόνισε σε συνέδριο για θέματα ασφάλειας στο Ισραήλ, ο πρώην επικεφαλής του Πολεμικού Ναυτικού του Ισραήλ, ναύαρχος εν αποστρατεία Ελιέζερ Μαρόμ.Το συνέδριο να σημειωθεί ότι το διοργάνωσε η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας της χώρας προχθές Τετάρτη, στην πόλη Ρισχόν Λεζιόν, και οι θέσεις που έθεσε ο πρώην επικεφαλής του Ναυτικού της χώρας, προκάλεσαν ιδιαίτερη εντύπωση και ευρείες αναφορές στα μέσα ενημέρωσης του Ισραήλ.Σύμφωνα με την κεντρική εφημερίδα Jerusalem Post, ο ναύαρχος εν αποστρατεία Ελιέζερ Μαρόμ, εξήγησε ότι οι υπεράκτιες εξέδρες υπόκεινται σε απειλές από τη διεθνή τρομοκρατία και τρομοκράτες και ότι η συνεργασία Ισραήλ – Κύπρου μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια.
Γράφει ο Πέτρος Θεοχαρίδης
Ισραήλ και Κύπρος πρέπει να συντονίσουν τους αμυντικούς τους σχεδιασμούς και επιχειρήσεις, για να καλύψουν τις εξέδρες φυσικού αερίου στη θάλασσα της Μεσογείου, τόνισε ο πρώην αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού, σύμφωνα με την ισραηλινή εφημερίδα.Μάλιστα, ο ναύαρχος ανέπτυξε και καθαρά επιχειρησιακές θέσεις για να στηρίξει την τοποθέτησή του: Μόνο με στενή συνεργασία Κύπρου και Ισραήλ, για παράδειγμα, θα αποφευχθεί σύγχυση και έλλειψη συντονισμού, στην περίπτωση που τόσο οι δυνάμεις ασφαλείας του Ισραήλ, όσο και οι δυνάμεις ασφαλείας της Κύπρου, παρακολουθούν ταυτόχρονα ένα συμβάν σε μια συγκεκριμένη θαλάσσια ζώνη, αφού άλλα δεδομένα θα φτάνουν στο Τελ Αβίβ και άλλα στη Λάρνακα, χωρίς συντονισμό. Πόσω μάλλον αν για το ίδιο συμβάν οι δύο χώρες στείλουν χωρίς συντονισμό περιπολικά ή πτητικά μέσα, εξήγησε ο ίδιος.Σύμφωνα με τον Ισραηλινό ναύαρχο, όπως αναφέρει η Jerusalem Post, τα τελευταία χρόνια το Ισραήλ έχει εγκαταστήσει ζώνες άμυνας γύρω από τις υπεράκτιες πλατφόρμες στην Αποκλειστική Οικονομική του Ζώνη. Όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι πολύ παραπλανητική η εικόνα που βλέπεις όταν είσαι πάνω στην πλατφόρμα, ότι είσαι σε ένα νησί και γύρω-γύρω υπάρχει μόνο θάλασσα· δεν πρόκειται για ένα νησί, πρόκειται για ευαίσθητη κατασκευή που πρέπει να εξασφαλιστεί με πολλούς τρόπους», εξήγησε.
Η εξωτερική ζώνη ασφάλειας αποτελείται από τις υπηρεσίες πληροφοριών και της συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών πληροφοριών του Ναυτικού, της υπηρεσίας πληροφοριών του Στρατού, της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας (Shin Bet) και της Μοσάντ. «Υπάρχουν εκατομμύρια πληροφορίες στη θάλασσα», υπέδειξε ο Μαρόμ, τονίζοντας ότι, «με την Αλ Κάιντα να δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο, πρέπει να γνωρίζετε τις απειλές και να αξιολογείτε την κατάσταση». Η δεύτερη ζώνη ασφάλειας, βασίζεται στην ικανότητα του Ναυτικού να συγκεντρώνει ζωντανή εικόνα όλης της ναυτικής δραστηριότητας στην περιοχή.Τέλος, υπάρχουν τα μέτρα ασφαλείας γύρω από τις εξέδρες, που αποτελούν την «τελευταία γραμμή άμυνας», πρόσθεσε. «Απαιτείται μια δύναμη άμεσης αντίδρασης, που να συγκεντρώνει την πληροφόρηση και να δράσει άμεσα όταν κάποια απειλή καταφέρει να πλησιάσει την εξέδρα».Στο ίδιο πνεύμα –για την ανάγκη συνεργασίας Ισραήλ-Κύπρου, ήταν και οι αναφορές του Ταξίαρχου Αμνόν Σοφρίν, ο οποίος είναι συντονιστής μεταξύ της Υπηρεσίας Εθνικής Ασφάλειας και της αεροδιαστημικής κατασκευαστικής εταιρείας ELTA– που υπάγεται στην υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας. Η ΕLTA διαθέτει αεροσκάφη με αερομεταφερόμενα παράκτια ραντάρ όπως και μικρά πλωτά σκάφη με ραντάρ εμβέλειας 200 χιλιομέτρων, που ήδη χρησιμοποιούνται – ολοένα και με αυξανόμενο ρυθμό όπως εξήγησε– για την ασφάλεια των πλωτών εξέδρων υδρογονανθράκων. «Δύο συστήματα παράκτιων ραντάρ, ένα εγκατεστημένο στην Κύπρο και ένα στο Ισραήλ, μπορούν να καλύψουν την ασφάλεια για τις πλατφόρμες όλης της περιοχής, υπέδειξε ο Ταξίαρχος στα στελέχη εθνικής ασφάλειας του Ισραήλ. Ο ίδιος παρουσίασε και μη επανδρωμένο σκάφος με τηλεκατευθυνόμενα μέσα πυρός.
http://defencenews.gr/