28.4.14

Νέα Σκάφη για το Λιμενικό Σώμα/ Ελληνική Ακτοφυλακή

Δύο καίρια εξοπλιστικά προγράμματα ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη βδομάδα μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας για το Λιμενικό Σώμα/ Ελληνική Ακτοφυλακή. Πιο συγκεκριμένα, αποκτούνται έξι νέα παράκτια περιπολικά και ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης. Μετά από τουλάχιστον έξι χρόνια ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα απόκτησης ενός Περιπολικού Ανοικτής θαλάσσης (ΠΑΘ) για το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή. Ταυτόχρονα, υπογράφηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη η σύμβαση για την απόκτηση έξι νέων παράκτιων περιπολικών τύπου «POB- 24G», της κροατικής εταιρείας«MONTMONTAZA– GREBENd.o.o.», για το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή.

Το πρόγραμμα για την απόκτηση περιπολικού ανοιχτής θαλάσσης είχε ξεκινήσει στα τέλη του 2007 και σύμφωνα με τις τότε προδιαγραφές το ΛΣ/ ΕΛΑΚΤ. Επιδίωκε να αποκτήσει ένα πλοίο μήκους μεγαλύτερου των 55 μέτρων, με πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 8, το οποίο θα μπορούσε να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 33 κόμβων και θα είχε ικανότητα προσνήωσης ελικοπτέρου AS-365N3 Αegean Dauphin.
Επιπλέον, στο τότε πρόγραμμα υπήρχε πρόβλεψη για τοποθέτηση πρόσθετου βάρους 4t στην πλώρη που παρέπεμπε στην εγκατάσταση πυροβόλου 30 χλστ. Σε μετέπειτα έγγραφο του ΛΣ/ ΕΛΛΑΚΤ με ημερομηνία 24/08/2011 οι προδιαγραφές για το πλοίο τροποποιήθηκαν, υποβαθμίστηκαν και επικαιροποιήθηκαν σε ένα σκάφος με μήκος 50 μέτρα, πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 6, μέγιστη ταχύτητα τουλάχιστον 28 κόμβων, ενώ η ικανότητα προσνήωσης ελικοπτέρου αντικαθίσταται από «κατάλληλο χώρο φωτιζόμενο και με κατάλληλη σήμανση για μετεώριση ελικοπτέρου (hovering) Super Puma ή ισοδύναμου, τόσο κατά την ημέρα όσο και κατά τη νύχτα για παράδοση-παραλαβή ναυαγών και αντικειμένων». Στο ίδιο έγγραφο δεν γίνεται καμία αναφορά ή κάποια πρόβλεψη για τοποθέτησης οπλισμού!
Τελικά στις 23 Απριλίου του 2014 αναρτήθηκε στη Διαύγεια η κατακύρωση του διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια ενός Περιπολικού Πλοίου Ανοικτής Θαλάσσης προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στην ολλανδική εταιρεία Damen Shipyards Gorinchem έναντι του ποσού των 28,8 εκατ. ευρώ. Εκτός από την ολλανδική εταιρεία προσφορές είχαν καταθέσει η ιταλική Cantiere Navale Vittoria και η Israel Shipyards. Το ολλανδικής ναυπήγησης πλοίο αναμένεται να παραδοθεί το αργότερο μέχρι τις 30/06/2015 ενώ εντός του χρόνου παράδοσης θα παρασχεθούν υπηρεσίες εκπαίδευσης στο προσωπικό του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται κατά 75% από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων και κατά 25% από εθνικούς πόρους σε συνέχεια των προσπαθειών αναβάθμισης της υλικοτεχνικής υποδομής του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ για την ισχυροποίηση της φύλαξης των συνόρων.
Τέλος, υπογράφηκε η σύμβαση για την απόκτηση έξι νέων παράκτιων περιπολικών τύπου «POB- 24G», της κροατικής εταιρείας «MONTMONTAZA– GREBENd.o.o.», για το Λιμενικό Σώμα/ Ελληνική Ακτοφυλακή. Τα πλοία συνολικού προυπολογισμού 13.387.998 ευρώ θα ενισχύσουν τη δύναμη του Λιμενικού Σώματος θωρακίζοντας τα ελληνικά νησιά. Από το συνολικό ποσό το 75% των χρημάτων προέρχεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων και το υπόλοιπο 25% καλύπτεται από εθνικούς πόρους.
Τα σκάφη είναι κατάλληλα διαμορφωμένα να επιχειρούν σε κατάσταση θαλάσσης κατά Douglas 6 και είναι κατασκευασμένα από πολυεστέρα ενισχυμένο με ίνες γυαλιού. Φέρουν δύο κύριες μηχανές τετράχρονες και πετρελαιοκίνητες, νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, το ολικό τους μήκος είναι 24,76 μέτρα και το πλάτος τους 6,44 μέτρα, ενώ θα έχουν μέγιστη ταχύτητα τους 30 κόμβους σε ήρεμη θάλασσα με το 100% του φόρτου.Τα εν λόγω σκάφη, επίσης, θα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 25 ατόμων, ενώ οι χώροι ενδιαιτήσεων δύνανται να φιλοξενήσουν πλήρωμα επτά ατόμων. Με τα σκάφη αυτά ανανεώνεται ο στόλος του Λιμενικού Σώματος ενώ επιτρέπει την απόσυρση παλαιότερων πλοίων όπως τα ABEKING.
Κλείνοντας, αναφορικά με την απόκτηση του νέου σκάφους ανοιχτής θαλάσσης, άποψη μας είναι πως ξοδεύεται ένα μεγάλο ποσό για τα σημερινά δεδομένα για την προμήθεια ενός και μοναδικού σκάφους, όταν με μικρότερο ποσό θα μπορούσαν να είχαν αποκτηθεί ταχέα περιπολικά σκάφη νέου τύπου, υψηλών ταχυτήτων, θωρακισμένα και με βαρύ οπλισμό, κατάλληλα ώστε να χρησιμοποιηθούν από τα Κλιμάκια Ειδικών Αποστολών που εδρεύουν στο Ανατολικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα και τα οποία καθημερινά έρχονται αντιμέτωπα με δουλεμπόρους, λαθρεμπόρους και κάθε λογής σκληρούς ποινικούς. Ακόμα, θα μπορούσαν να είχαν αναβαθμιστεί τα Lambro 57 με έμφαση στην αύξηση της ισχύος πυρός με προσθήκη τηλεχειριζόμενου πύργου στην πλώρη του σκάφους. Τέλος, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει γιατί αποκτήθηκαν νέα σκάφη διαφορετικά από τα υφιστάμενα ΠΑΘ και ως εκ τούτου αυξάνουν την πολυτυπία και άρα το κόστος υποστήριξης και κύκλου ζωής. Από τα λάθη του παρελθόντος δεν μάθαμε;
http://defencenews.gr/