Πόσα χρήματα θα δώσει ο όμιλος Λάτση και πόσα θα «ξηλωθεί» το δημόσιο για την πολυδιαφημιζόμενη επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο;
Η λαϊκή σοφία «ο κόσμος το χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι» έρχεται και δένει γύρω από την πώληση του πρώην αεροδρομίου που δρομολογείται προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, με συγκεκριμένο ευτελές τίμημα που κάνει πλέον ολόκληρη την κοινωνία να βοά για υπόθεση με σημαδεμένα χαρτιά.
Άλλωστε, μόνο ως τυχαίο δεν χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι μετά τις αποκαλύψεις και τη δημοσιότητα που πήρε το θέμα η κυβέρνηση λέει ξαναζήτησε από τον επενδυτή να υποβάλλει εκ νέου νέο τίμημα την ερχόμενη εβδομάδα για τη μακροχρόνια μίσθωση της περιοχής.
Όμως η αλήθεια είναι ότι το μεγαλύτερο και ίσως το καλύτερο φιλέτο σε ολόκληρη την Ευρώπη 6.240 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, μαζί με το γκολφ Γλυφάδας και τον Άγιο Κοσμά πάει σε συγκεκριμένες οικογένειες έναντι ευτελών τιμημάτων με το πρόσχημα της ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας. Λάτσης και Μπόμπολας εγγυώνται για όλα τα παραπάνω, όποτε εύκολα ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Το πρώτο και βασικό ερώτημα που έρχεται στο νου είναι το ακόλουθο: Εγγυάται κάποιος ότι μιλάμε για Μητροπολιτικό Πάρκο, στο οποίο θα υπάρξει ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων με βασικούς πυλώνες την αειφορία, το περιβάλλον, ή μιλάμε για μπίζνες ολίγων , που θα αναπτύξουν θηριώδη δόμηση με ταυτόχρονο αποκλεισμό του παραλιακού μετώπου για τους πολίτες του Λεκανοπεδίου;
Τα ερωτήματα όμως είναι πολλά και ουδείς κρατικός παράγοντας φαίνεται διατεθειμένος να δώσει πειστικές απαντήσεις:
1. Ποια είναι η αντικειμενική και ποια η αγοραία αξία του οικοπέδου;
2. Ποιο είναι επιτέλους το ποσό που θα δώσει ο κ. Λάτσης για να το αγοράσει;
3. Πόσα χρήματα θα βάλει από την τσέπη του ο κ. Λάτσης προκειμένου να γίνουν τα «συνοδά» έργα υποδομών;
4. Αυτά τα χρήματα για τα περιφερειακά έργα στα οποία περιλαμβάνονται υποδομές (παροχές νερού, ηλεκτρικού ρεύματος, δρόμοι κλπ) μέχρι και οι μετεγκαταστάσεις των υπηρεσιών που μέχρι τώρα υπάρχουν στο πρώην αεροδρόμιο (υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, δημαρχείο κλπ) θα τα πληρώσει ο επενδυτής ή θα πληρωθούν από προγράμματα της Ε.Ε. και τον κρατικό προϋπολογισμό;
5. Θα μπουν χρήματα στα δημόσια ταμεία ή θα πέσουν στη μαύρη τρύπα του δημόσιου χρέους;
Μερικά βασικά συμπεράσματα γύρω από την υπόθεση αυτής της επένδυσης, η οποία σέρνεται εδώ και χρόνια στην επικαιρότητα, έχουν βέβαια σχέση με τη συνολική πολιτική αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις του μνημονίου, αρχής γενομένης από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ.
Ο πρώτος που έβαλε στο τραπέζι των συζητήσεων την πώληση ή την αξιοποίηση αν θέλετε της δημόσιας γης και περιουσίας ήταν ο αποκαλούμενος από πολλούς «αρχικηπουρός» του Γιώργου Παπανδρέου και υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης ΓΑΠ, ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
ΠΟΙΟΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΔΙΕΛΥΣΑΝ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΗΣ
Υπενθυμίζουμε ότι εκείνη την εποχή ο κ. Παπακωνσταντίνου έφτασε στο σημείο να υπολογίζει την δημόσια περιουσία σε 50 δισεκατομμύρια ευρώ και να ισχυρίζεται ότι με αυτά τα χρήματα και το μεγαλόπνοο σχέδιο του, θα έβγαινε η χώρα από το τέλμα.
Βέβαια, τόσο ο ίδιος όσο και η κυβέρνηση Παπανδρέου, αλλά και η κυβέρνηση Παπαδήμου αργότερα, κατάφεραν με ερασιτεχνικούς και εθνικά επιζήμιους χειρισμούς να βυθίσουν τη χώρα στην απόλυτη ύφεση, σε μια άνευ προηγουμένου εσωτερική υποτίμηση των πάντων με αποτέλεσμα η δημόσια περιουσία να υποστεί «καθίζηση» και να χάσει πλήρως την υπεραξία της στο real estate. Αυτό που συνέβη είναι ότι «εκφυλίστηκε» το brand name της χώρας.
Έτσι λοιπόν τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε μια πτωτική τάση στην υπεραξία της περιοχής του Ελληνικού, αφού προ κρίσης η τιμή του υπολογιζόταν σε πάνω από 20 δις, κάποια στιγμή το ποσό αυτό έπεσε στα 5 δις, κατά την περίοδο διαχείρισης του από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. η αξία υπολογίστηκε στα 2 δις και σήμερα πρόκειται να αγοραστεί έναντι 500, το πολύ 700 εκατομμυρίων ευρώ που επί της ουσίας αντιστοιχεί σε 80-90 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
Πρόκειται βέβαια για ποσό - σκάνδαλο αφού τα ακίνητα και τα οικόπεδα στην περιοχή έχουν αντικειμενικές αξίες που φτάνουν τα 1.500 ευρώ έως και 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, ενώ είναι απορίας άξιον ότι για την εν λόγω περιοχή το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει εκδόσει ποτέ αντικειμενικές αξίες.
Την ίδια ώρα στο πλαίσιο των παρασκηνιακών συνεννοήσεων και πιέσεων η κυβέρνηση συμφώνησε και το ΤΑΙΠΕΔ αποδέχθηκε και ανακοίνωσε ότι θα κατασκευαστεί οπωσδήποτε καζίνο στο χώρο του πρώην αεροδρομίου ή στην παραλιακή ζώνη του Αγ. Κοσμά, με ξεχωριστό διαγωνισμό και σε συνεργασία με το σχήμα που θα επικρατήσει. Λύση που προωθούν παράλληλα οι όμιλοι Μπόμπολα και Λασκαρίδη, με έκδοση νέας άδειας, είτε τη μεταφορά του καζίνου που διαχειρίζονται από την Πάρνηθα στην παραλία.
ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
Από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου, πέραν των μελετών που έχουν προηγηθεί και του σχεδίου της «Ελληνικό Α.Ε.», που έχουν μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα, δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο «master plan» για τη αξιοποίηση της έκτασης.
Περιμένουμε δηλαδή να καταθέσει κάποιο πλάνο ο επενδυτής γεγονός που ενισχύει τον κίνδυνο να τσιμεντοποιηθεί το φιλέτο του παραλιακού μετώπου για υψηλά κέρδη άμεσης απόδοσης από οικιστικές ξενοδοχειακές χρήσεις και καζίνο.
ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΣ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία αξιόπιστη διαδικασία ελέγχου για αναπτυξιακούς πολεοδομικούς και περιβαλλοντικούς κανόνες. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι η επενδυτική πρόταση θα πάρει τη μορφή Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) με Προεδρικό Διάταγμα των συναρμόδιων υπουργών, χωρίς να γνωμοδοτήσουν το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, η Περιφέρεια, άλλοι αρμόδιοι φορείς και βέβαια ο Οργανισμός Αθήνας, που συμπτωματικά λίγο πριν από την πώληση του Ελληνικού καταργείται. Όπως βέβαια καταργήθηκε σε χρόνο ρεκόρ και η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. για να περάσει η διαχείριση της περιοχής στο ΤΑΙΠΕΔ.
ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΗ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
Κανείς δεν αποκαλύπτει στο λαό ότι την μετεγκατάσταση όλων των φορέων που υπάρχουν μέσα στο ελληνικό θα την επωμιστεί το ελληνικό δημόσιο και άρα θα την πληρώσουν οι πολίτες και όχι ο επενδυτής.
Στην έκταση του Ελληνικού στεγάζονται πολλές δημόσιες υπηρεσίες και φορείς, όπως ΕΜΥ, ΥΠΑ, ΕΛΚΕΘΕ, αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ, Κοινωνικό Ιατρείο. Η μελέτη του ΕΜΠ έδειξε ότι μόνο η μετεγκατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών για να παραδοθεί «καθαρή» στον επενδυτή θα στοιχίσει στο κράτος 2,5 δις! Δηλαδή πέντε φορές περισσότερα από το αναμενόμενο τίμημα.
ΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΕΡΓΑ
Στην υπό πολεοδόμηση έκταση υπάρχουν ήδη σημαντικά κτήρια προς χρήση ή ανακατασκευή, όπως επίσης δίκτυα υποδομής (φωτισμός, τηλεπικοινωνίες, αποχετευτικοί αγωγοί κ.λπ.) και θα απαιτηθούν νέα κοινόχρηστα έργα δρόμων, πλατειών, διαχείρισης απορριμμάτων, ενεργειακής αξιοποίησης και τα οποία εκτιμώνται ότι θα κοστίσουν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ. Όλες οι παραπάνω υποδομές δεν έχουν καν αποτιμηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και δεν συνυπολογίζονται στο τίμημα πώλησης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα παράλληλα έργα όπως η σύνδεση, μέσω σήραγγας Υμηττού, της έκτασης του Ελληνικού με το αεροδρόμιο των Σπάτων, μετατόπιση της παραλιακής λεωφόρου, νέα έργα αποχέτευσης και διευθέτησης ρεμάτων στην περιοχή, μεθοδεύεται να φορτωθούν στο Δημόσιο με πόρους του «νέου ΕΣΠΑ» και να δοθούν προίκα στον επενδυτή.
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Το βασικό επιχείρημα του επενδυτή και των υποστηρικτών του εγχειρήματος είναι ότι θα φέρει μεγάλη οικονομική ευμάρεια στην περιοχή και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Κανείς βέβαια δεν διευκρινίζει τι είδους θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν και υπό ποιες συνθήκες. Διότι έχει ήδη να συζητείται εντόνως ότι μιλάμε για θέσεις εργασίας με πενιχρές απολαβές και υπό μεσαιωνικές συνθήκες απασχόλησης.
newsbomb.gr