Η προσφορά της αζέρικης εταιρείας SOCAR για την αγορά της ΔΕΣΦΑ η οποία κινήθηκε σε πολύ χαμηλά επίπεδα –μόλις στα 430 εκατ. €- έχει φέρει σε δύσκολη θέση την ελληνική κυβέρνηση η οποία επιζητά εναγωνίως επενδύσεις.
Το τίμημα εξαγοράς της ΔΕΣΦΑ θεωρείται και είναι εξαιρετικά χαμηλό και κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν την αγορά ως απίθανη.
Αυτό τουλάχιστον με τους ισχύοντες συσχετισμούς. Η μόνη περίπτωση αυτή να τελεσφορήσει μια τέτοια συμφωνία –έστω και με αυτό το τίμημα-, έχει να κάνει με την κατάληξη στο θέμα των αγωγών και πιο συγκεκριμένα στην επιλογή από την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το τεράστιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ.
Οι δύο υπό σχεδίαση αγωγοί οι οποίοι είναι ανταγωνιστικοί μεταξύ τους και που θα αναλάβουν να μεταφέρουν το αζέρικο φυσικό αέριο στην Ευρώπη είναι ο TAP και ο Nabuco.
Το τίμημα εξαγοράς της ΔΕΣΦΑ θεωρείται και είναι εξαιρετικά χαμηλό και κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν την αγορά ως απίθανη.
Αυτό τουλάχιστον με τους ισχύοντες συσχετισμούς. Η μόνη περίπτωση αυτή να τελεσφορήσει μια τέτοια συμφωνία –έστω και με αυτό το τίμημα-, έχει να κάνει με την κατάληξη στο θέμα των αγωγών και πιο συγκεκριμένα στην επιλογή από την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το τεράστιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ.
Οι δύο υπό σχεδίαση αγωγοί οι οποίοι είναι ανταγωνιστικοί μεταξύ τους και που θα αναλάβουν να μεταφέρουν το αζέρικο φυσικό αέριο στην Ευρώπη είναι ο TAP και ο Nabuco.
Ο Nabuco θα ξεκινά από το Αζερμπαιτζάν και μέσω είτε Γεωργίας και Τουρκίας είτε Τουρκίας θα περνά στην Βουλγαρία στην Ρουμανία, στην Ουγγαρία και θα καταλήγει στην Αυστρία όπου και η βάση διανομής στην Ευρώπη.
Όπως είναι φυσικό ο Nabucco West δεν αφορά την Ελλάδα καθώς την παρακάμπτει και για το λόγο ο αγωγός TAP έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης.Ο τελευταίος θα διασχίζει όπως και ο Nabucco την Τουρκία αλλά στη συνέχεια και μέσω Ελλάδας και Αλβανίας θα καταλήγει στην Ιταλία.
Η Ελλάδα έχει δώσει καταστήσει σαφές πόσο πολύ την ενδιαφέρει η επιλογή του συγκεκριμένου αγωγού συνδέοντάς τον άμεσα με την επιλογή της Socar για την εξαγορά της ΔΕΣΦΑ.
Αν και ειδικοί αναλυτές προεξοφλούσαν πως η έκβαση του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ θα καθορίσει και το αποτέλεσμα της «μάχης» ανάμεσα στον ΤΑΡ και το Nabucco West για την κατάκτηση του «νοτίου διαδρόμου», τελικά όλα δείχνουν ότι θα γίνει ακριβώς το αντίθετο.
Δηλαδή η επιλογή του TAP ή του Nabucco θα είναι αυτή που θα προεξοφλήσει την αγορά της ΔΕΣΦΑ από την Socar ή όχι. Η κυβέρνηση αναμένει την τελική επιλογή για το ποιος αγωγός θα επιλεγεί στα τέλη Μαίου για να αποφασίσει. Είναι εξαιρετικά λίγες – αν όχι ελάχιστες- οι πιθανότητες εάν επιλεγεί ο Nabucco να δοθεί η ΔΕΣΦΑ στην Socar.
Αντίθετα εάν επιλεγεί ο TAP μάλλον η ΔΕΣΦΑ θα καταλήξει στην αζέρικη εταιρεία.
Και το ερώτημα εδώ που τίθεται είναι ποιος από τους δύο αγωγούς έχει το «πάνω χέρι» στηνβ επιλογή αυτή; Μέχρι στιγμής τόσο η κοινοπραξία όσο και το Μπακού κρατούν τα χαρτιά τους κλειστά και είναι δύσκολο να γίνει μια ασφαλής πρόβλεψη.
Το πρακτορείο Reuters σε δημοσίευμά του στις 3 Ιουνίου διαπιστώνει ελαφρύ προβάδισμα του ΤΑΡ έναντι του Νabucco West και αυτό μετά την αλλαγή σκηνικού που δημιουργεί η κατασκευή του ρωσικού αγωγού South Stream.
«Το βασικό ερώτημα είναι αν ο Νabucco West παραμένει βιώσιμος, μετά την κατασκευή του South Stream», ανέφερε αναλυτής στο πρακτορείο Reuters, ενώ υπογραμμίζεται ότι η έντονη πολιτική στήριξη που είχε ο αρχικός Νabucco από την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ έχει πια αντικατασταθεί, στις επίσημες ανακοινώσεις τουλάχιστον, από την ουδετερότητα απέναντι και στα δύο σχέδια.
Το σίγουρο είναι πάντως πως και οι δυο αγωγοί έχουν το «χρίσμα» ΕΕ και ΗΠΑ και η επιλογή του ποιος θα φέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, θα κρίνει εν πολλοίς και την τύχη της ΔΕΣΦΑ.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr