Οριστικό τέλος φαίνεται ότι μπαίνει στο θέμα της αποδοχής της δωρεάς των ΗΠΑ για τα 400 άρματα μάχης Μ1Α1, αξίας πάνω από 2 δισ. ευρώ, καθώς τα άρματα δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο που αποφασίστηκε να γίνει αποδεκτό από τα αποθέματα που περιλαμβάνονταν και τα άρματα.
Έτσι ενώ υπογράφηκε η χρηματοδότηση για τη θαλάσσια μεταφορά στην Ελλάδα, 225 τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ113Α2, 145 τεθωρακισμένων – οχημάτων σταθμών διοίκησης M577A2 και 106 τεθωρακισμένων οχημάτων – φορέων αντιαρματικών όπλων Μ901Α2 Improved TOW Vehicle (ITV), εν τούτοις απουσιάζουν τα άρματα που θα μετέτρεπαν την Ελλάδα στην πιο ισχυρή αρματική δύναμη της Ευρώπης, μετά την Ρωσία και θα έδιναν πλεονέκτημα μέχρι το 2020, τουλάχιστον στο χερσαίο μέτωπο έναντι της Τουρκίας.
Είναι γεγονός ότι τα Μ1Α1 πολεμήθηκαν όχι μόνο από το γερμανικό λόμπι των πανίσχυρων (από άποψη διασυνδέσεων στην Διεύθυνση Τεθωρακισμένων, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο), αντιπροσώπων της KMW, αλλά και από αμερικανικές εταιρείες με εξίσου ισχυρές διασυνδέσεις στην Ελλάδα, οι οποίες αντιμετώπιζαν ως "κόκκινο" πανί την δωρεά που θα στερούσε πολύτιμα κονδύλια για την συντήρηση και αξιοποίησή τους, από τα λιγοστά πλέον FMS.
Ελπίζουμε η απόφαση να αναθεωρηθεί αφού ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Παναγιωτόπουλος έχει δείξει δείγματα πολιτικού θάρρους (περίπτωση FREMM και ΑΦΝΣ ATL-2) όταν πρόκειται για την ενίσχυση των ΕΔ. Τα Μ1Α1 "κλειδώνουν" το μέτωπο του Έβρου και βάζουν ακόμα 400 κάννες των 120 χλστ. δίλα στις 355, περίπου των LEO2HEL/A4 που δεν επαρκούν...
Έτσι με τα ίδια λεφτά που θα ερχόντουσαν τα Μ1Α1 (κάπου 5-6 εκατ. ευρώ) θα παραλάβουμε τελικά απαρχαιωμένα υλικά, περισσότερο για να καλύψουν τρύπες στα ήδη απαρχαιωμένα συστήματα που υπηρετούν στον ΕΣ.
΄Έτσι θα μεταφερθούν από τις μάντρες του αμερικανικού Στρατού τα παραπάνω οχήματα σε μια δωρεά χαμηλής επιχειρησιακής αξίας (πλην των Μ577Α2) που αφορά κυρίως τον κανιβαλισμό τους και την αξιοποίησή τους ως στοκ ανταλλακτικών.
Χαρακτηριστικό είναι ότι από τα 2000 περίπου Μ113Α1/Α2 του ΕΣ, ζήτημα είναι αν κινούνται τα 600! Όσο για την επιχειρησιακή τους αξία είναι μηδαμινή στο σύγχρονο πεδίο μάχης, περισσότερο ως παγίδα, παρά ως προστασία θεωρείται για το πεζικό. Δεν είναι τυχαίος ο χαρακτηρισμός τους άλλωστε ως "ταξί μάχης" αφού προσφέρει προστασία ανάλογη με αυτή ενός ταξί.
Τα Μ901Α2 ήταν ένα πολύ καλό όπλο στην δεκαετία του '80, αλλά τώρα έχουμε 2013. Εκτός αυτού θα χρειαστούν και επιπλέον πυραύλους και είναι εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσον υπάρχουν αποθέματα I.TOW ικανά να καλύψουν τις ανάγκες αγώνα 10 ημερών. Πάντως τα περισσότερα θα χρησιμοποιηθούν για ανταλλακτικά.
Μια σημαντική απόφαση που υπέγραψε ο ΥΕΘΑ Π.Παναγιωτόπουλος είναι η προμήθεια βασικών ανταλλακτικών για τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64Α Apache και τα μεταφορικά ελικόπτερα CH-47DGR Chinook που επιχειρούν οι μονάδες της 1ης Ταξιαρχίας Στρατού (1 ΤΑΞΑΣ), των οποίων η διαθεσιμότητα είναι σε άσχημα επίπεδα
Η αξία της συγκεκριμένης διακρατικής σύμβασης (LOA) ανέρχεται σε περίπου 7,8 εκατ. ευρώ και η είδηση είναι ότι σε μερικά χρόνια (δύο με τρία χρόνια θα διαρκέσει η διαδικασία μέχρις ότου αφιχθούν στην Ελλάδα τα ανταλλακτικά), θα ... πετάξουν!
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr