20.2.13

ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ Αυτό είναι το πρόγραμμα των FREMM: Πότε και ποιες θα παραθοδούν, πόσο θα κοστίσουν


Σταθερές βάσεις θέλει να βάλει η Γαλλία στη συνεργασία με την Ελλάδα τόσο στον ενεργειακό όσο και στον αμυντικό τομέα. Η επίσκεψη του Γάλλου πρωθυπουργού στην Ελλάδα αποτέλεσε την αρχή της συνεργασίας αυτής η οποία αναμένεται να συνεχιστεί επισκέψεις Γάλλων υπουργών όπως αυτής του υπουργού Άμυνας Jean-Yves Le Drian η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 28 Φεβρουαρίου.

Το θέμα της νέας φρεγάτας είναι ανάμεσα σε αυτά που θα συζητηθούν με τον Έλληνα υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Παναγιωτόπουλο όπως και το πρόγραμμα της ενοικίασης 4 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Br.1150 Atlantic Atlantique 2 ύστερα από την αμερικανική κωλυσιεργία αναφορικά με την παραχώρηση δύο αεροσκαφών P-3C από τα αμερικανικό Ναυτικό.
H ενοικίαση επίσης των φρεγατών FREΜΜ θεωρείται πολύ κοντά στην οριστικοποίησή του καθώς οι όροι της ενοικίασης των σκαφών θεωρούνται οι καλύτεροι δυνατοί κάτω από τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες που βιώνει τη χώρα ενώ συμφέρει και τη Γαλλία για λόγους που θα αναφερθούν στη συνέχεια.
Όπως μάλιστα αναφέρουν κύκλοι του ΠΝ η προμήθε4ια των φρεγατών (ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ) από την Ολλανδία το 1979 και 1980 είχε αρχικά το χαρακτήρα της ενοικίασης. Η Ελλάδα τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο δεν μπορούσε να δώσει τα υπέρογκα ποσά που απαιτούνταν για την αγορά των δύο μεγάλων σκαφών και έτσι προτιμήθηκε η ιδέα της ενοικίασης. Στη συνέχεια όμως και αφού το ΠΝ διαπίστωσε ότι τα δύο σκάφη ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του προχώρησε στην αγορά τους.
Έτσι δεν πρόκειται για την πρώτη φορά που το ΠΝ θα προχωρήσει σε ενοικίαση πολεμικών σκαφών καθώς είναι μια μέθοδος η οποία έχει δοκιμαστεί με επιτυχία στο πρόσφατο παρελθόν. Ειδικότερα για το θέμα των φρεγατών FREMM ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σ.Κεδίκογλου επιβεβαίωσε σήμερα και επίσημα από κυβερνητικής πλευράς αυτό που το defencenet.gr αναφέρει από τις 22 Ιανουαρίου ότι δηλαδή ζητήθηκε η ενοικίαση 2 φρεγατών FREMM από το γαλλικό Ναυτικό.
Όπως είπε ο Σ. Κεδίκογλου η ενοικίαση των δύο φρεγατών FREMM αλλά και των τεσσάρων ΑΦΝΣ «Είναι κάτι που τέθηκε από εμάς», προσθέτοντας «γιατί πρέπει να φροντίσουμε την αμυντική μας θωράκιση» και «να εξασφαλίσουμε ότι στο Αιγαίο θα είναι ήρεμα τα νερά».
Ερωτηθείς αν η ενοικίαση αυτή συνδυάζεται και με τη διερεύνηση κοιτασμάτων στην ελληνική ΑΟΖ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απάντησε «Θα μπορούσε να συνδυαστεί, μόνον υπό την έννοια ότι οι έρευνες θα γίνουν αποτελεσματικότερα, γρηγορότερα, όταν υπάρχει μία ήρεμη ατμόσφαιρα στο Αιγαίο».
Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες τα σκάφη που θα ενοικιάσει τον ΠΝ είναι το 3ο και 4o το κατά σειρά τα οποία αρχικά προορίζονταν για το γαλλικό Ναυτικό. Ένα ακόμα πλοίο έχει παραδοθεί στο μαροκινό Ναυτικό, ενώ από την ιταλική γραμμή παραγωγής θα ναυπηγηθούν για το ιταλικό Ναυτικό δέκα FREMM.
Το πρώτο σκάφος η Aquitaine βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία με το γαλλικό Ναυτικό ενώ το δεύτερο ηNormandie πραγματοποιεί την περίοδο αυτή δοκιμές λίγο πριν ενταχθεί στο γαλλικό Ναυτικό. Το τρίτο σκάφος κατά σειρά είναι η φρεγάτα που έχει παραγγείλει το Μαρόκο με αποτέλεσμα τα πρώτα διαθέσιμα  σκάφη να είναι το 4 και 5 κατά σειρά τα οποία προορίζονταν για το γαλλικό Ναυτικό ως Provence και Languedoc αντίστοιχα.
Αυτές οι δύο θα είναι οι νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Η πρώτη θα παραδοθεί το 2015 και η δεύτερη το 2017 (ίσως και τα τέλη του 2016 αν κριθεί ότι πρέπει να επιταχυνθεί ο ρυθμός ναυπήγησης).
Σε ότι αφορά το θέμα του κόστους σύμφωνα με εκτιμήσεις οι όροι ενοικίασης αναμένεται να είναι ιδιαίτερα συμφέροντες προς την ελληνική πλευρά.
Έτσι πιο συγκεκριμένα αυτό αναμένεται να κυμανθεί κάτω των 40 εκατ. € το χρόνο ανά σκάφος κάτι που μεταφράζεται σε 3 εκατ. € το μήνα. Με δεδομένο το κόστος των σκαφών  έτσι όπως είχε περιγραφεί κατά την επίσκεψη του προέδρου της DCNS το Φεβρουάριο του 2011 και της συνάντησης του με τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο αυτό είχε ανέλθει στα 750+ εκατ. €. Έτσι με βάση την πρόταση ενοικίασης το κόστος ενοικίασης των σκαφών για 20 χρόνια πέφτει κάτω από τα 750 εκατ. €. To πιο σημαντικό, δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας, είναι ότι τα δύο πλοία θα εξοφληθουν το 2035(!), κάτι που αποτελεί έναν πρωτοφανή οικονομικό διακανονισμό, ευνοϊκό φυσικά για την Ελλάδα.
Σημασία έχει πως τα χρήματα αυτά δε θα επιβαρύνουν τον αμυντικό προϋπολογισμό καθώς θα εγγραφούν στον λειτουργικό προϋπολογισμό της κυβέρνησης, ενώ οι όροι της τακτικής αποπληρωμής του μισθώματος μπορούν και θα γίνουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης, μεταξύ των δύο μερών.  Να σημειωθεί ότι  και σύμφωνα με πληροφορίες το μίσθωμα μπορεί να καταβάλλεται και ανάλογα των εκάστοτε ταμειακών διαθεσίμων του προϋπολογισμού.
Στο σημείο εκείνο –και εάν το ΠΝ δεν έχει αγοράσει στο μεταξύ τα σκάφη εφόσον τα οικονομικά το επιτρέψουν- μπορεί είναι να διακόψει το μίσθωμα είτε να το ανανεώσει περιλαμβάνοντας και το κόστος αναβάθμισης των σκαφών με το οποίο ούτος ή άλλως θα ερχόταν «αντιμέτωπο».
Να σημειωθεί ότι  από το 5ο σκάφος –δηλαδή αυτό που θα περιέλθει τελικά σε ελληνική υπηρεσία- προγραμματίζεται η τοποθέτηση του ραντάρ EMPAR στη θέση του Heracles, μετά το 2020.
Διαμορφώνονται έτσι δύο εναλλακτικές: Είτε από τα ελληνικά σκάφη θα διαθέτουν το ένα το Heracles και το άλλο EMPAR είτε το PNB θα προτιμήσει για λόγους ομοιοτυπίας το Heracles και στα δύο, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει και το αντίθετο με το EMPAR. Πάντως και το τέταρτο σκάφος θα διαθέτει τις καλωδιώσεις για το ραντάρ EMPAR κροτώντας ανοικτές  έτσι όλες τις πιθανές επιλογές για το ΠΝ.
Σε ότι αφορά τη διαμόρφωση των σκαφών αυτή θεωρείται συμβατή με τις απαιτήσεις του ΠΝ εκτός του επιστέγου με τους εκτοξευτές των MICA VL, οι οποίοι δεν θα τοποθετηθούν, αφού οι ASTER 15 και ASTER 30 θεωρούνται υπεραρκετοί. Για το θέμα των SCALP-NAVAL τα βλήματα αναμένεται να τοποθετηθούν σε δεύτερο χρόνο στα σκάφη, χωρίς να αποκλείεται η εξαρχής τοποθέτησή τους.
Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε πως λόγω του κατεπείγοντως του προγράμματος για τα δύο πρώτα πλοία, οι ελληνικές βιομηχανίες δεν θα εμπλακούν άμεσα στα πλοία που ήδη ναυπηγούνται για το γαλλικό Ναυτικό, αλλά θα τους δοθεί απ'ευθείας από την DCNS υποκατασκευαστικό έργο από τα γαλλικά ναυπηγεία για άλλα σκάφη που παράγουν αυτά όπως η οικογένεια των κορβετών Gowind, των ελικοπτεροφόρων Mistral, αλλά και σημαντικό υποκατασκευαστικό έργο και φυσικά συμβόλαια συντήρησης κλπ.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση τα πλοία και οι δυνατότητές τους είναι εντυπωσικές. Μπορούν να καταρρίψουν οτιδήποτε πετάει σε ακτίνα 125 χλμ που είναι η ακτίνα δράσης των ASTER 30. Δηλαδή και 70 μίλια νότια του Καστελόριζου να πλέει μπορεί να καταρρίψει οτιδήποτε πετά πάνω από το νησί...
Δείτε ένα βίντεο με το πρώτο πλοίο της κλάσης...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr