10.1.13

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ Αγώνας δρόμου Ρωσίας-ΗΠΑ για ανέλκυση F-16 από βάθος 5.000 μ. στον Β. Ειρηνικό


Αγώνας δρόμου διεξάγεται μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας - ανοιχτά των ακτών της Ιαπωνίας - για το ποιος θα καταφέρει να ανελκύσει πρώτος τα συντρίμμια ενός μαχητικού F-16 της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF), το οποίο είχε καταπέσει σε θαλάσσια περιοχή στο Β. Ειρηνικό Ωκεανό πριν από επτά περίπου μήνες.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους βρίσκονται σε βάθος 5.000μ και για να καταστεί δυνατόν να ανακτηθούν προηγήθηκε εκτεταμένη έρευνα από το ηχοβολιστικό σύστημα  έρευνας ORION που ανήκει στο αμερικανικό Ναυτικό.
Αυτή τη στιγμή η επιχείρηση βρίσκεται σε τελικό στάδιο από αμερικανικά πλοία, τα οποία παρακολουθούνται από ρωσικά σκάφη παρακολούθησης που επιτηρούν τις εργασίες ανέλκυσης.

Προηγουμένως δόθηκε αγώνας δρόμου από τις δύο πλευρές καθώς υπήρχαν φόβοι ότι η Ρωσία θα επιχειρούσε πρώτη να ανελκύσει τα συντρίμμια του F-16 από βάθη του Β. Ειρηνικού, προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στην τεχνολογία τόσο του κινητήρα αλλά κυρίως του ραντάρ και των βλημάτων αέρος-αέρος έστω και αν γενικά θεωρούνται ανώτερα τα ρωσικά βλήματα αέρος-αέρος.
Μια τέτοια διαρροή τεχνολογίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τόσο από τους ρώσους όσο και τους κινέζους και θα μπορούσε τα αντιγραφεί και να τα ενσωματωθεί σε ρώσικα και κινεζικά μαχητικά.
Στην Ουάσιγκτον σήμανε συναγερμός καθώς το ενδεχόμενο να πέσει σε ρωσικά ή κινεζικά χέρια η τεχνολογία των οπλικών συστημάτων των F-16 και κατ επέκταση του συνόλου των αμερικανικών μαχητικών θα είχε ολέθρια αποτελέσματα.
Τόσο σε επίπεδο διαρροής τεχνολογίας όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο καθώς με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτή η παρεμβολή και κατά συνέπεια η αχρήστευση ραντάρ και βλημάτων AMRAAM των αμερικανικών μαχητικών.
Επτασφράγιστο μυστικό αποτελεί επίσης και το ατρακτίδιο HTS των F-16 τηςUSAF τα οποία χρησιμοποιούνται για καταστολή αεράμυνας καθώς μπορεί να εντοπίζει με απόλυτη ακρίβεια τι θέσεις ραντάρ συστημάτων αεράμυνας και δεν έχει εξαχθεί σε καμία χώρα πλην Ην. Πολιτειών.
Την επιχείρηση εντοπισμού ανέλαβε με τη μορφή του κατεπείγοντος η αρμόδια Διεύθυνση θαλάσσιας ανέλκυσης και καταδύσεων Supervisor of Salvage and Diving (SUPSALV) της Διοίκησης Θαλάσσιων συστημάτων του αμερικανικού Ναυτικού ( US Navy Naval Sea Systems Command).
Ύστερα από μυστικές έρευνες μηνών που διεξήχθησαν με χρήση μη επανδρωμένου βαθυσκάφους ROV τύπου CURV 21, εντοπίστηκαν τα συντρίμμια και έγινε λεπτομερής καταγραφή της θέσης τους.
Στα ευρήματα με υψηλή προτεραιότητα ανάκτησης περιλαμβανόταν ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης, ο κινητήρας και τα βλήματα AIM-120 AMRAAM που περιέχουν τεχνολογία και κωδικούς που οι αμερικανοί δεν θα ήθελαν σε καμία περίπτωση να πέσουν σε ξένα χέρια.
Στο μεταξύ η Ρωσία που είχε γνώση του ατυχήματος έστειλε σκάφη στην περιοχή προκειμένου να παρακολουθούν τις αμερικανικές έρευνες και από τη στιγμή που εντοπίστηκαν δίνεται ένας αγώνας δρόμου προκειμένου να ανακτηθούν από το Αμερικανικό Ναυτικό.
Σημειώνεται ότι το μαχητικό F-16CJ Block 50 είχε απογειωθεί από την 35η FW με έδρα την αεροπορική βάση Misawa στην Ιαπωνία καθοδόν προς την  Αλάσκα ως μέλος σχηματισμού 11 αεροσκαφών τα οποία θα συμμετείχαν σε άσκηση RED FLAG της USAF.
Έπειτα από μία ώρα παρουσίασε μηχανική βλάβη και κατέπεσε σε απόσταση 200μιλίων από τις ακτές του Χοκάιντο που είναι το βορειότερο νησί της Ιαπωνίας.
Ο χειριστής πρόλαβε να εγκαταλείπει και διασώθηκε λίγες ώρες αργότερα από ιαπωνικό ερευνητικό πλοίο που έσπευσε στην περιοχή.
Παρόμοιο συμβάν είχε συμβεί το 1976 στον Ατλαντικό Ωκεανό ανοιχτά της Σκωτίας  όταν ένα μαχητικό F-14A Tomcat, εξαιτίας βλάβης στο προωστικό σύστημα, ανέπτυξε ανεξέλεγκτα ταχύτητα και έπεσε στη θάλασσα από το κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου USS John F. Kennedy.
Και τότε το αμερικανικό Ναυτικό πραγματοποίησε μια άνευ προηγουμένου επιχείρηση ανέλκυσης από βάθος 600μ, προκειμένου να μην πέσουν σε ρωσικά χέρια τα βλήματα AM-54 Phoenix και το ραντάρ AWG-9 του Tomcat, τα οποία αποτελούσαν τότε την αιχμή του δόρατος της τεχνολογίας.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr