17.12.12

Meltem(ια) στο Αιγαίο

Koνσόλες του συστήματος ΑΜΑSCOS σε τουρκικό
α/φ ναυτικής συνεργασίας CN-235MP του
προγράμματος Μeltem II
Tουρκικό πρόγραμμα α/φ ναυτικής συνεργασίας Meltem III: προβλήματα και λύσεις

To 2005 η ΤΑΙ  επέλεξε την ιταλική εταιρία Αlenia για την μετατροπή 10 α/φ ATR-72 σε ρόλο ASW για το Τουρκικό Ναυτικό, με κύριο χαρακτηριστικό του προγράμματος την εγκατάσταση του συστήματος AMASCOS (Αirborne Maritime Situation and Control System) της Thales. Το πρώτο αεροσκάφος ATR-72 έφτασε στις εγκαταστάσεις της ΤΑΙ τον Φεβρουάριο του 2008, για τις απαραίτητες τροποποιήσεις. Το πρόγραμμα έλαβε αναπάντεχη τροπή όταν κατά την διάρκεια των εργασιών παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα τεχνικής φύσεως, με αποτέλεσμα καθυστέρηση στις παραδόσεις και σημαντικό επιπρόσθετο κόστος. 


Το 2011, υπήρξε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για την Finmeccanica, ιδιοκτήτρια της Αlenia και της Telespazio , η οποία " έγραψε" απώλειες ύψους 2,3 δις ευρώ, μεγάλο μέρος των οποίων οφείλεται σε καθυστερήσεις σε πληθώρα προγραμμάτων. Δύο από αυτά μας αφορούν άμεσα : Οι καθυστερήσεις στο πρόγραμμα του τουρκικού δορυφόρου Gokturk (ο οποίος θα εκτοξευθεί σε λίγες μέρες) κόστισαν 50 εκ ευρώ στην εταιρία, ενώ αδιευκρίνιστες παραμένουν οι απώλειες που θα υποστεί λόγω των καθυστερήσεων στο πρόγραμμα Μeltem III. Η πλευρά της Αlenia, επιρίπτει της ευθύνες για τις καθυστερήσεις στην Τhales, η οποία στις 19 Ιουλίου 2012 ανακοίνωσε πως έχει ήδη παραδώσει 7 από τις 10 συλλογές μετατροπής για τα τουρκικά α/φ.. Η σοβαρότητα των προβλημάτων απεικονίζεται στην παρακάτω επίσημη παραδοχή από την ίδια την Finmeccanica : "Δεδομένων των τεχνικής και βιομηχανικής πολυπλοκότητας στην ανάπτυξη των χαρακτηριστικών μετατροπής του ATR σε διαμόρφωση ASW, o Όμιλος (σ.σ της Finmeccanica) θεωρεί πως είναι προτιμητέα η σταδιακή αποχώρηση από αυτό το κομμάτι της αγοράς, καθώς δεν έχει νοήμα από άποψη κόστους/απόδοσης η ανάληψη νέων παραγγελιών. Ως αποτέλεσμα των διεξαγόμενων συνομιλιών με τον πελάτη και βασιζόμενοι στην ανάλυση του κόστους κύκλου ζωής του προγράμματος, κατέστη υποχρεωτικό να γίνει μια εκτίμηση ρίσκου και να υποστούμε απώλειες στον τομέα R&D, συνολικού ύψους 245 εκ ευρώ".

Παρ'όλα αυτά, οι συνομιλίες μεταξύ της τουρκικής Yποδιεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) και των Ιταλών κατέληξαν σε συμφωνία τον περασμένο Ιούλιο, με υπογραφή νέου συμβολαίου και επανακαθορισμό του προγράμματος παραδόσεων. Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο πρόγραμμα, τον προσεχή Ιούνιο/Ιούλιο θα παραδοθούν δυο α/φ, με τα υπόλοιπα να ακολουθούν το 2017 και 2018. Στον εξοπλισμό του α/φ πλέον συμπεριλαμβάνεται και Link-16.

Ας αναλογιστούμε για μια στιγμή ποια θα ήταν η κατάληξη, αν στην θέση του συνομιλητή των Ιταλών δεν βρίσκονται οι Τούρκοι του SSM, οι οποίοι τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια το στρατηγικό πλάνο της γειτονικής χώρας, αλλά οι συνήθως γραφικοί Έλληνες αρμόδιοι επί των εξοπλιστικών.. Τα αεροσκάφη "θα έγερναν", θα τους "βάζαμε φτερά", και το πρόβλημα αντί για λύση θα θαβόταν σε κάποιο συρτάρι ανευθυνο-υπεύθυνων κομματικών μανδαρίνων του ΥΠΕΘΑ. Οι οποίοι, μάλιστα, θα είχαν το θράσος να κάνουν και δημόσιες παρεμβάσεις κατόπιν εορτής.

Ειρήσθω εν παρόδω, τα νέα μέσα ναυτικής συνεργασίας του TDK θα επιχειρούν από τις νέες εγκαταστάσεις τις αεροπορικής βάσης Dalaman, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το Εν Κρυπτώ ήδη από τον Φεβρουάριο του 2010 (Αεροπορική βάση Dalaman: Ένας γνωστός-άγνωστος / Dalaman και Τουρκική Ναυτική Αεροπορία) . Η προμήθεια των συγκεκριμένων αεροσκαφών αποτελεί ένα σκέλος της τουρκικής προσπάθειας αποτελεσματικού ελέγχου και επιτήρησης του Αρχιπελάγους και των θαλασσίων εκτάσεων μεταξύ Ρόδου και Κύπρου. Η εγκατάσταση σύγχρονων αισθητήρων σε κατάλληλα σημεία, καθώς και η δημιουργία υποδομών για αξιοποίηση της παραγόμενης εικόνας επιφανείας/αέρος, αποτελεί  έτερο σκέλος της ανωτέρω επιδίωξης. Το θέμα έχει απασχολήσει και τον Ελληνικό ειδικό τύπο, με συνήθως ελλειπείς αναφορές. Προσεχώς θα δημοσιεύσουμε λεπτομερή ανάλυση με αποκαλυπτικές φωτογραφίες.

Και η Ελληνική αδράνεια..

Γράφαμε τον Μάρτιο του 2011:
Και ενώ όπως όλα δείχνουν η περιοχή της ΝΑ Μεσογείου αναμένεται να πάρει φωτιά, το Πολεμικό Ναυτικό εξακολουθεί να τηρεί μια απόλυτη σιγή ιχθύος σε ότι αφορά την ίδρυση Αεροπορίας Ναυτικού. Η εκτός πραγματικότητας διαχρονικά αρτηριοσκληρωτική συμπεριφορά της ηγεσίας του ΓΕΝ με την συντηρητική απέχθεια σε ο,τιδήποτε ίπταται, έφερε την αμυντική σχεδίαση ως προς την Ναυτική αναγνώριση και προέκταση της προβολής ισχυος της χώρας μας σε χρόνο dt στο σημείο ναδίρ. Η άρνηση της προηγούμενης ηγεσίας του ΠΝ έστω και να εξετάσει προσφορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (πχ S-3Β Viking) για την προσωρινή κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών (Συμμαχικών και ΕΘΝΙΚΩΝ) μέχρι να επαναπροκηρυχτεί ο ακυρωθείς διαγωνισμός των ΑΦΝΣ, δείχνουν ότι η παρούσα τραγική κατάσταση δεν εχει ουδεμία σχέση με την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά με άλλες χρόνιες παθογένειες και κατεστημένες νοοτροπίες.

Η ασυγχώρητη ελληνική αδράνεια άφησε την ζωτική για τα εθνικά συμφέροντα τεράστια θαλάσσια έκταση της ανατολικής Μεσογείου αλλά και το Λυβικό το Κρητικό, το Ανατολικό Αιγαίο Πέλαγοςχωρίς επιτήρηση απο αεροσκάφης Ναυτικής Συνεργασίας/Αναγνώρισης. Την ίδια στιγμή, πληθαίνουν τα περιστατικά παρουσίας ξένων ερευνητικών σκαφών υπο τις εντολές της Άγκυρας, εντός της Ελληνικής ΑΟΖ. Να θυμίσουμε τις έρευνες του Νορβηγικού πλοίου “Malene Ostervold” νοτίως του Καστελλόριζου το 2008, καθώς και ανάλογο περιστατικό που συνέβη το καλοκαίρι 2009 με ιταλικό σκάφος ερευνών, ενώ εκκρεμούσε εκείνη την στιγμή η παραίτηση ή μη, του προηγούμενου Αρχηγού ΓΕΝ, λόγω επιθυμίας του να κατέβει στον πολιτικό στίβο..

Επιπλέον, η πανθομολογούμενη αδυναμία της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος να καλύψει επαρκώς το σύνολο της επικράτειας του Αιγαίου σε εναέριες αποστολές το έτος 2009, οδήγησε την χώρα στο να ζητήσει την επέμβαση της ευρωπαικής FRONTEX για την πραγματοποίηση περιπολιών απο αέρος των θαλασσίων συνόρων με την Τουρκία.


Ελληνική Αεροπορία Ναυτικού - Ενθάδε κείται...

Στο ΣΑΜ (Συμβούλιο Άμυνας) της 28ης Μαρτίου 2006 αποφασίσθηκε να ιδρυθεί εξ αρχής Σώμα Αεροπορίας Ναυτικού στο ΠΝ που θα περιλαμβάνει και α/φη σταθερών πτερύγων και θα μεταμορφώνει την ΔΕΝ σε πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος. Ένα χρόνο αργότερα, το 2007, ιδρύεται η Α5 στο ΓΕΝ ως γραφείο που θα ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με την συγκρότηση της νέας αυτής Διοίκησης στο ΠΝ. Έκτοτε ο διαγωνισμός για το νέο ΑΦΝΣ κηρύχθηκε άγονος και το μνημόνιο έχει αφήσει το ΠΝ χωρίς τα μέσα και τον κόσμο που θα μπορεί να προβάλει τη ναυτική ισχύ της χώρας μας απο την Γαύδο, το Καστελλόριζο εως και την Πάφο.

Η ίδρυση Μοίρας Αεροπορίας Ναυτικού συνεπάγεται την κατάλυση της υπάρχουσας Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού που διοικητικά υπάγεται στο Αρχηγείο Στόλου και την ίδρυση Σώματος Αεροπορίας Ναυτικού στο αντίστοιχο πλαίσιο ιδρύσεως του Όπλου της Αεροπορίας Στρατού, αλλά -το κυριότερο- την αναπροσαρμογή της νοοτροπίας που διακατέχει πολλούς αξιωματικούς καριέρας του Ναυτικού περί της Ναυτικής Αεροπορίας.

Η διακλαδικότητα αποτελεί τη λέξη κλειδί για τις σύγχρονες ΕΔ παγκοσμίως. Είναι καιρός και οι ΕΕΔ να βάλουν στην άκρη στερεότυπα και αντιπαλότητες βαθιά ριζωμένες και να καταλάβουν οτι ο ανταγωνισμός μεταξύ των κλάδων αποτελεί έγκλημα κατά της άμυνας της χώρας.
εν κρυπτω