ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Χειρόφρενο τραβούν από το επόμενο Σάββατο 1 Δεκεμβρίου τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, αφού ο Οργανισμός έχει «στεγνώσει» από ρευστό και δεν μπορεί να πληρώσει τους προμηθευτές του. Χειρόφρενο τραβούν, όμως, από την ερχόμενη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου και τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, τα οποία στέρεψαν από πετρέλαιο. Ετσι, 1.000.000 πολίτες βρίσκονται... στον αέρα, αφού είναι κάτι παραπάνω από ορατό το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα, ήδη από σήμερα το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης μειώνει σημαντικά τον αριθμό των δρομολογίων του.
Επισήμως
«Εχουμε ενημερώσει εγγράφως όλους τους φορείς ότι από την 1η Δεκεμβρίου σταματάμε την εκτέλεση όλων των δρομολογίων», αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης.
Γιατί, όμως, υπάρχει αυτός ο κίνδυνος; Διότι τα ταμεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης έχουν αδειάσει, αφού το κράτος χρωστάει στον ΟΑΣΘ δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι για πρώτη φορά στα χρονικά οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι, αφού δεν τους καταβλήθηκε στα μέσα του Νοεμβρίου το δεκαπενθήμερό τους, κάτι το οποίο ουδέποτε συνέβη στο παρελθόν.
«Ζήτησα δάνειο από την Εθνική Τράπεζα, ώστε να πληρωθούν οι εργαζόμενοι, ενώ ενημέρωσα τους μετόχους ότι δεν πρόκειται να τους καταβληθεί το μέρισμα για το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο. Θα ακολουθήσουν οι προμηθευτές του ΟΑΣΘ, ανάμεσα στους οποίους και ο προμηθευτής πετρελαίου. Αν δε δοθούν τα χρεωστούμενα από την πολιτεία, ο Οργανισμός θα σταματήσει να κινεί τα λεωφορεία του, διότι δε θα μπορεί να τα κινήσει», εξηγεί ο κ. Στεφανίδης.
Από το Σεπτέμβριο
Το πρόβλημα δεν προέκυψε ξαφνικά, από τη μια στιγμή στην άλλη, καθώς ο Οργανισμός δυσκολεύεται να καλύψει τις ταμειακές ανάγκες του από το περασμένο καλοκαίρι.
«Σήμερα το κράτος μας χρωστά, βεβαιωμένα με αποφάσεις της διαιτησίας, 35,5, εκατ. ευρώ. Οι αποφάσεις είναι υποχρεωτικά εκτελεστέες, και μάλιστα τα 5,5 εκατ. ευρώ έπρεπε να μας καταβληθούν μέσα στον Οκτώβριο», αναφέρει ο κ. Στεφανίδης. Προσθέτει ότι το κράτος χρωστά ακόμα 45 εκατ. ευρώ, από το οριστικό κλείσιμο των ετών 2010 και 2011. «Δηλαδή, συνολικά το Δημόσιο μας χρωστά περίπου 80 εκατ. ευρώ. Πόσο να αντέξουμε;», διερωτάται ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ.
Ο κ. Στεφανίδης επισημαίνει ότι ήδη ο οργανισμός σε ορισμένους από τους πιστωτές του έχει υπερβεί το πιστωτικό όριο που του δίνουν, ενώ την ίδια ώρα οι υποχρεώσεις τρέχουν.
Για το θέμα έχει ενημερωθεί εγγράφως ακόμη και το πρωθυπουργικό γραφείο, ενώ το πρόβλημα γνωστοποιήθηκε σε όλους τους φορείς: υπουργό Μακεδονίας - Θράκης, βουλευτές Θεσσαλονίκης, περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη, γ.γ. αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης, δημάρχους. Και βέβαια, για το θέμα είναι ενήμεροι και στα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών.
Οι εργαζόμενοι
«Υπάρχει απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΘ, στο οποίο συμμετέχω ως εκπρόσωπος των εργαζομένων, ότι, εφόσον δε δοθούν χρήματα στον οργανισμό μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, τότε από την 1η Δεκεμβρίου και τα δρομολόγια θα διακοπούν και θα κηρυχθεί στάση πληρωμών τόσο στους προμηθευτές, όσο και στους εργαζομένους», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι ο οργανισμός αντιμετώπισε τα οικονομικά προβλήματα των τελευταίων μηνών μέσω δανείων και ότι επιχειρεί και πάλι να πάρει δάνειο, ώστε να πληρώσει τους εργαζομένους του, οι οποίοι νιώθουν αβεβαιότητα.
«Είναι αδιανόητο να μείνει η Θεσσαλονίκη χωρίς συγκοινωνία. Είναι αδιανόητο ένας μεγάλος και αξιόπιστος οργανισμός, ένας οργανισμός - πρότυπο, όπως είναι ο ΟΑΣΘ, να γκρεμίζεται και 2.700 οικογένειες να βρίσκονται στον αέρα. Η κατάσταση έφτασε πια στο απροχώρητο. Καιρός είναι οι υπεύθυνοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους», καταλήγει ο κ. Τσερμενίδης.
agelioforos