Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου από 4 έως 6 Νοεμβρίου 2012, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος, συνοδευόμενος από τον Διοικητή Δ.Α.Υ. Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στο Κατάρ κατόπιν προσκλήσεως του Αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων του Κατάρ, Υποστρατήγου Hamad bin Ali al-Attiyah. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, "στη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος".
Οπωσδήποτε το γεγονός ότι ο Α/ΓΕΕΘΑ συνοδευόταν στη συγκεκριμένη επίσκεψη από τον Διοικητή Αεροπορικής Υποστήριξης δίνει αφορμή για σκέψεις. Υπενθυμίζεται ότι το Κατάρ διαθέτει 12 αεροσκάφη τύπου Mirage 2000-5EDA, που παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό ομοιοτυπίας με τα 25 ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2...
Βέβαια, δεδομένου ότι το ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο δεν αφήνει περιθώριο αισιοδοξίας έστω και για την εκμετάλλευση "ευκαιριών", τυχόν σκέψεις περί άμεσου ελληνικού ενδιαφέροντος για τα αεροσκάφη αυτά ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας. Πολύ πιθανότερο φαίνεται το ενδεχόμενο, η συμμετοχή του Δ/ΔΑΥ στη συνάντηση των δύο Α/ΓΕΕΘΑ να συνδέεται με την εμπειρία της ΠΑ στην υποστήριξη του Mirage 2000 και τις αντίστοιχες ανάγκες της αεροπορίας του Κατάρ. Άλλωστε κατά τη διάρκεια της επιχείρησης "Odyssey Dawn" το 2011, ένα σμήνος Mirage 2000 του Κατάρ είχε μετασταθμεύσει στην 115 ΠΜ και συμμετείχε από εκεί στις επιχειρήσεις πάνω από τη Λιβύη.
Παρ' όλα αυτά, και επειδή κανείς δε γνωρίζει τι φέρνει το μέλλον, θα υπενθυμίσουμε ότι το Κατάρ από ετών συζητά την πώληση των αεροσκαφών αυτών - μεταξύ άλλων έγιναν αποτυχημένες κρούσεις στην Ινδία και την Ινδονησία. Η πρόθεση αυτή πιθανόν να έχει αναζωπυρωθεί, καθώς πρόσφατα δημοσιεύθηκαν πληροφορίες που θέλουν το Κατάρ να επιδιώκει την αντικατάσταση των 12 αυτών Μιράζ με Rafale. Ας σημειωθεί ότι η πρόταση ανταλλαγής παλιότερων Μιράζ με Rafale περιλαμβάνεται σταθερά στην πολιτική της Dassault για την προώθηση του τελευταίου σε παλιούς πελάτες (είχε άλλωστε προταθεί και στην Ελλάδα).
Εμείς θα θυμίσουμε τι γράφαμε το 2010 στην πρότασή μας για την απόκτηση των αεροσκαφών από την ΠΑ: "θα μπορούσαν να αποκτηθούν τα 12 Mirage 2000-5Mk2 του Κατάρ, σε τιμή πολύ φθηνότερη από τον εκσυγχρονισμό που προτείνει η Dassault για τα ελληνικά, και μαζί με τα υπάρχοντα να εξοπλίσουν (25+12=37 αεροσκάφη) και τις δύο μοίρες της 114 ΠΜ. Από τα μη εκσυγχρονισμένα ελληνικά αεροσκάφη, θα μπορούσαν περίπου τα μισά να διατηρηθούν σε πλόιμη κατάσταση και να συγκροτήσουν ένα σμήνος ΤΑΥΝΕ ανά μοίρα για την εκμετάλλευση των ΑΜ-39 Exocet".(άλλα σχετικά κείμενά μας εδώ και εδώ)
Εννοείται ότι οι προτάσεις μας αυτές είχαν προκαλέσει την αντίδραση διαφόρων εξοπλιστικών κύκλων και ιστοσελίδων που διέβλεψαν "κίνδυνο να μείνει η ΠΑ 20 χρόνια πίσω" κλπ., ενώ άλλοι κατάπιναν την κάμηλο της ομοιοτυπίας σε ραντάρ/κινητήρες και διύλιζαν τον κώνωπα για διαφορές σε υποσυστήματα... Ας μας πουν τώρα τι αεροσκάφος αιχμής αποκτήθηκε αντί για τα "ξεπερασμένα" Μιράζ 2000 και πώς θα καλυφθεί το κενό της απόσυρσης των μαχητικών 2ης γενιάς...
Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να έχουμε κατά νου ότι:
(1) Ο στόλος των Mirage 2000 της 114 ΠΜ έχει στρατηγική αξία δυσανάλογη προς το μικρό ποσοστό του επί της οροφής της ΠΑ, δεδομένου ότι τα αεροσκάφη αποτελούν τους μόνους διαθέσιμους φορείς των πυραύλων AM-39 Exocet και SCALP-EG.
(2) Μετά τη ματαίωση του εκσυγχρονισμού των 19 παλαιότερων αεροσκαφών EGM/BGM, αυτά οδηγούνται στην απαξίωση και απομένουν μόλις 25 εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη, αριθμός αντιοικονομικός από άποψη υποστήριξης. Η προσθήκη των αεροσκαφών του Κατάρ θα κάλυπτε ιδανικά το κενό, συμπληρώνοντας ουσιαστικά την προβλεπόμενη δύναμη 2 μοιρών.
(3) Οι οικονομικές συνθήκες ναι μεν δεν είναι ευνοϊκές σήμερα, αλλά και η αντικατάσταση των αεροσκαφών του Κατάρ δεν θα γίνει αύριο, καθώς προαπαιτείται παραγγελία των νέων αεροσκαφών και αναμονή ως την παράδοσή τους, δηλαδή διάστημα τουλάχιστον 2-3 χρόνων. Σε αυτό το διάστημα, πολλά μπορεί να αλλάξουν και για την Ελλάδα. Θα ήταν σκόπιμο λοιπόν η Ελλάδα να δηλώνει παρούσα και ενδιαφερόμενη.
http://www.enkripto.com