Κατάργηση του Β' ΣΣ και Διακλαδική Δύναμη Ειδικών Επιχειρήσεων προβλέπει η Νέα Δομή του ΕΣ |
Με την κατάργηση ενός ενδιαμέσου επιπέδου διοικήσεως (του Σώματος Στρατού) επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού και των μέσων διοικήσεως και υποστηρίξεως που για τον ΕΣ είναι εξαιρετικά πολύτιμα. Φυσικά, περισσότερα μπορούν να ειπωθούν όταν ανακοινωθεί επίσημα και στην τελική της μορφή η Νέα Δομή Διοίκησης του ΕΣ, η οποία προβλέπει τησυγκρότηση Διακλαδικής Δύναμης Ειδικών Επιχειρήσεων.
Η ανορθόδοξη σύνθεση του Β΄ΣΣ έχει επισημανθεί πάντως και στην εξαιρετική ανάλυση Ελληνικός Στρατός: Αναδιοργάνωση και οι Μείζονες Σχηματισμοί:
Από επιχειρησιακής απόψεως, οι δυνάμεις αυτές δεν προορίζονται και δεν πρόκειται να ενεργήσουν, σε περίπτωση επιχειρήσεων, σαν ανεξάρτητο σώμα στρατού, με επιχειρησιακή και διοικητική ενότητα. Αντιθέτως, οι μονάδες και οι ελάσσονες σχηματισμοί του Β’ ΣΣ θα τεθούν υπό τον επιχερησιακό έλεγχο της μείζονος διοίκησης που θα ελέγχει το αντίστοιχο θέατρο επιχειρήσεων. Αν υπάρξει εμπλοκή στον Έβρο, τότε έχει σημασία η επέμβαση της ΙΙ ΜΚ Μεραρχίας (ή των ταξιαρχιών της), που θα τεθούν υπό τη διοίκηση του Δ’ ΣΣ. Αν υπάρξει εμπλοκή στο Αιγαίο, τότε οι ελαφρές δυνάμες του ΣΣ, καθώς και η ΑΣ, θα τεθούν (ή θα πρέπει να τεθούν) υπό τη διοίκηση της ΑΣΔΕΝ. Αν υπάρξει εμπλοκή στο χώρο της Ηπείρου-Μακεδονίας, τότε οι δυνάμεις αυτές θα εμπλακούν (για την ακρίβεια: θα απασχοληθούν) σε ένα ευρύ μέτωπο, παράλληλα με τις ήδη υφιστάμενες εκεί δυνάμεις, και ανεξάρτητα η μία από την άλλη. Σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις “Δυνάμεων Ταχείας Επεμβάσεως” που αναπτύχθηκαν σε άλλους στρατούς του εξωτερικού, μετά το ’90 (και για τις ΗΠΑ, φυσικά, πολύ νωρίτερα) η δική μας “δύναμη ταχείας επεμβάσεως” δε θα κληθεί να εισέλθει σε ένα θέατρο επιχειρήσεων όπου δεν υπάρχει φίλια παρουσία, ώστε να αναγκαστεί αυτή να παίξει το ρόλο του συνολικού οργανωτή του θεάτρου επιχειρήσεων. Αντιθέτως, στην ελληνική περίπτωση, οι μονάδες του Β’ ΣΣ έχουν το ρόλο της στρατηγικής εφεδρείας της χώρας, είναι το βασικό μέσον που έχει το προϊστάμενο κλιμάκιο για να επηρεάσει τη μάχη, και θα κληθούν να συνεργαστούν στενά με τις ήδη υπάρχουσες δυνάμεις. Μάλιστα, είναι σκόπιμο, τουλάχιστον ορισμένες εξ αυτών, που έχουν σαφή προσανατολισμό, να αποδοθούν ήδη, από τον καιρό της ειρήνης, στον μείζονα σχηματισμό του θεάτρου επιχειρήσεων όπου θα κληθούν να ενεργήσουν. Έτσι, η ΑΣΔΕΝ θα πρέπει, ήδη από τον καιρό της ειρήνης να έχει υπό τη διοίκησή της της 32α Ταξιαρχία Πεζοναυτών, και φυσικά να είναι η υπεύθυνη διοίκηση για τον έλεγχο συνολικά του Αρχιπελάγους (με ό,τι αυτό συνεπάγεται επιχειρησιακά και διοικητικά).Με την κατάργηση του Β΄ΣΣ προωθείται επιπλέον η μείωση των οργανικών θέσεων ανωτάτων αξιωματικών στον ΕΣ. Σε αντίθεση με το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (τρεις θέσεις αντιναυάρχων και υπόλοιπες υποναυάρχων) και το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (τρεις θέσεις αντιπτεράρχων και υπόλοιπες υποπτεράρχων), το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο αποτελείται αποκλειστικά από αντιστρατήγους. Σημειώνεται ότι στο ΑΣΣ δε συμμετέχει πλέον ο Διοικητής του Α΄ΣΣ καθώς ο Σχηματισμός διοικείται πλέον από υποστράτηγο. Η περαιτέρω μείωση του αριθμού των Αντιστρατήγων είναι εφικτή με την κατάργηση της οργανικής θέσης του Β΄Υπαρχηγού ΓΕΣ καθώς ο εκάστοτε Υπαρχηγός μπορεί κάλλιστα να διεκπαιρεώνει καθήκοντα ΓΕΠΣ. Ο εξορθολογισμός της αναλογίας αξιωματικών/υπαξιωματικών θα επέλθει όμως σε βάθος χρόνου, γι΄αυτό και η ανακοινωθείσα μείωση των εισακτέων κατά 30% στις στρατιωτικές σχολές του Στρατού Ξηράς θα πρέπει πρωτίστως να αφορά τις παραγωγικές σχολές των αξιωματικών:
Τέλος, φαίνεται πως απομακρύνονται οριστικά οι όποιες σκέψεις(;) για κατάργηση της 1ης Στρατιάς (στην ουσία ενός Στρατηγείου), ενέργεια που θα ισοδυναμούμε με εγκληματική πράξη. Περισσότερα για το ζήτημα της 1ης Στρατιάς εδώ.
strategyreports