Καμία σχέση με ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα δεν θα έχει το άρμα μάχης του μέλλοντος, εάν έστω μέρος όσων οραματίζονται και σχεδιάζουν οι ισραηλινοί γίνει πραγματικότητα.
Όπως έγινε γνωστό, ήδη από το 2011, οι ισραηλινές χερσαίες δυνάμεις συγκρότησαν επιτροπή η οποία αποτελείται από στελέχη των τεθωρακισμένων, από τον κλάδο ανάπτυξης οπλικών συστημάτων της Διοίκησης Χερσαίων Δυνάμεων, αλλά και το Γραφείο Προγράμματος Merkava του υπουργείου Άμυνας της χώρας, με σκοπό να ξεκινήσει ο σχεδιασμός για τον διάδοχο του περίφημου Merkava, του άρματος μάχης των Ισραηλινών.
Το νέο άρμα πιθανότατα δεν θα φέρει συμβατικό πυροβόλο οποιουδήποτε διαμετρήματος, αλλά θα αξιοποιεί φουτουριστικές τεχνολογίες οι οποίες όμως βρίσκονται σε ικανοποιητικό στάδιο ανάπτυξης, όπως ο ηλεκτρομαγνητικός παλμός, ή το λέιζερ.
Επίσης, πιθανότατα θα κινείται από υβριδικό κινητήρα, εν μέρει τροφοδοτούμενο από ηλεκτρική ενέργεια (ίσως θα αξιοποιούνται για τη φόρτιση πανίσχυρων μπαταριών), λιγότερο ενεργοβόρο και πολύ πιο αθόρυβο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό και τις προσδοκίες, το νέο άρμα μάχης θα πρέπει να είναι επιχειρησιακό το 2020. Στόχος είναι να είναι γρηγορότερο, μικρότερο (άρα να δίνει μικρότερο στόχο στον αντίπαλο) τόσο φιλικό στον χρήστη, ώστε κάθε άρμα να απαιτεί πλήρωμα μόνο δύο ατόμων, το οποίο εάν επιτευχθεί θα έχει προφανείς ευεργετικές επιχειρησιακές συνέπειες. Επίσης, η βελτιωμένη ταχύτητα συνδυάζεται και με την πρόοδο των τεχνολογιών αυτοπροστασίας των τεθωρακισμένων οχημάτων (π.χ. σύστημα Trophy και άλλα που βρίσκονται υπό ανάπτυξη), αφού θα επιτρέψει να αφαιρεθεί μέρος της θωράκισης (έως ότου βρεθούν υλικά που θα επαναφέρουν το επίπεδο προστασίας με λιγότερο βάρος), το οποίο θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση καυσίμων και θα μειώσει το κόστος παραγωγής.
Για να γίνει κατανοητός ο κύκλος ζωής ενός άρματος μάχης, να σημειώσουμε ότι η ανάπτυξη και η κατασκευή του Merkava, του οποίου τεχνολογίες και άλλες λεπτομέρειες θεωρούνται ακόμη απόρρητες, ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, ενώ η τελευταία έκδοση του άρματος, το Merkava Mk4, εισήλθε σε υπηρεσία με τις ισραηλινές χερσαίες δυνάμεις το 2003.
Δυο ταξιαρχίες είναι εξοπλισμένες με τα Merkava που μπορούν να πιάνουν σημαντικές ταχύτητες και έχουν μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εκτέλεσης ελιγμών, ενώ οι υπόλοιπες τεθωρακισμένες ταξιαρχίες είναι εξοπλισμένες με το αμερικανικής κατασκευής M60 Patton, το οποίο αν και είναι πολύ παλαιό άρμα μάχης, δεν θυμίζει σε τίποτε το τυπικό M60, αφού έχει υποστεί σημαντικές αναβαθμίσεις και φέρει θανατηφόρα οπλικά συστήματα σημαντικού βεληνεκούς.
Το ερώτημα είναι αν στις τάξεις των Ισραηλινών υπάρχει σήμερα ο νέος «στρατηγός Ταλ». Πρόκειται για τον θρυλικό Ίσραελ Ταλ, ο οποίος επόπτευσε την ανάπτυξη του Merkava, γνωστός σε διεθνείς στρατιωτικούς κύκλους ως «ο κύριος θωράκιση». Απεβίωσε τον Σεπτέμβριο του 2010 σε ηλικία 86 ετών και θεωρείται ως ένας από τους πέντε κορυφαίους διοικητές τεθωρακισμένων στην Ιστορία, μαζί με τους Αμερικανούς στρατηγούς Πάτον και Άμπραμς, τον Γερμανό Ρόμελ και τον συμπατριώτη του Μοσέ Πελέντ…
Να θυμίσουμε ότι μια καινοτομία ήταν η τοποθέτηση του κινητήρα στο μπροστινό μέρος ώστε να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν στο άρμα (πλήρωμα, νοσηλευτές-διασώστες) από την πίσω μεριά, άρα με μεγαλύτερη ασφάλεια, ακόμη και μέσα σε «βροχή» πυρών…
defence-point.gr