5.9.11

Δημόσιες και αμεταβίβαστες όλες οι άδειες ταξί




Καινοτομίες και ειδικά σεμινάρια για τους οδηγούς περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κώστας Ντελέζος


Την... κρατικοποίηση όλων των αδειών ταξί, νέων και παλαιών, προβλέπει το σχέδιο του υπουργού Μεταφορών Γιάννη Ραγκούση για την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος, το οποίο αναμένεται να συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο την Τετάρτη. Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Μεταφορών, το νομοσχέδιο θα προβλέπει ότι όλες οι άδειες ταξί στο εξής θα είναι «δημόσιες και αμεταβίβαστες».
Με το ίδιο σχέδιο θεσπίζονται για πρώτη φορά ταξί, όπως είναι τα επταθέσια - εννιαθέσια οχήματα και τα μοτοταξί, δηλαδή τα επί μισθώσει δίκυκλα για όσους επιλέγουν τη λύση αυτή για τις μετακινήσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό θα θεσπιστεί και η προμίσθωση ταξί μέσω Ιντερνετ.

Δεν προβλέπεται να θεσμοθετηθούν πληθυσμιακά κριτήρια στον καθορισμό του αριθμού των αδειών, θέμα στο οποίο επιμένουν ιδιαίτερα οι ιδιοκτήτες ταξί, ενώ θα ληφθεί μέριμνα για τους καλλικρατικούς δήμους με λιγότερους από 70.000 κατοίκους.
Ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Ραγκούσης τονίζει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «το κεφάλαιο των ταξί να ανοίξει πριν από τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης». Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι «είναι προτιμότερη η σύγκρουση με τις συντεχνίες παρά με αγανακτισμένους ανέργους».
Σημείο αιχμής της προωθούμενης ρύθμισης είναι η μαύρη αγορά που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στις μεταβιβάσεις αδειών. Από στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, μόνο τα δέκα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Εχουν μεταβιβαστεί περίπου 35.000 άδειες με τιμές που κυμαίνονται γύρω στα 150.000 ευρώ. Τα διαφυγόντα φορολογικά έσοδα για το Δημόσιο ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι άδειες αγοράζονται και κληρονομούνται. Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να διαθέτει έως δύο άδειες. Με αυτά τα δεδομένα, στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να αποκτήσει και πάλι η άδεια ταξί τον δημόσιο χαρακτήρα της. Προς αυτή την κατεύθυνση προβλέπονται τα εξής:
1. Οι άδειες ταξί θα παραχωρούνται έναντι τιμήματος από το κράτος και με συγκεκριμένα κριτήρια. Σε συνεργασία με το υπουργείο Απασχόλησης, ιδιοκτήτες και οδηγοί θα παρακολουθούν σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης επιδοτούμενο πρόγραμμα δίμηνης διάρκειας και θα αποκτούν ειδική πιστοποίηση. Τα σεμινάρια θα αφορούν κανόνες καλής συμπεριφοράς, εκμάθηση ξένης γλώσσας κ.λπ. Σε πρώτη φάση τα επιδοτούμενα προγράμματα θα παρακολουθήσουν περίπου 5.000 ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί της Αττικής.
2. Οι άδειες θα είναι αμεταβίβαστες και θα ανανεώνονται κάθε 3-5 χρόνια. Οι σημερινοί ιδιοκτήτες ταξί, όταν συνταξιοδοτηθούν, θα επιστρέψουν την άδειά τους στο κράτος.
Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για όσους απέκτησαν άδεια ταξί τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της κυβερνητικής δέσμευσης για απελευθέρωση του επαγγέλματος με κανόνες. Οι βασικές προτάσεις προβλέπουν:
1. Τη δωρεάν παραχώρηση μισής άδειας ταξί σε όσους διαθέτουν σήμερα ανάλογο μερίδιο (μισή άδεια). Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν περίπου 6.500 επαγγελματίες ταξί.
2. Την εφαρμογή ενός είδους «φορολογικής αποζημίωσης», με έσοδα που θα εξασφαλιστούν από τα τέλη απόκτησης των νέων αδειών και κυρίως από την επιβολή προστίμων σε πωλητές αδειών που έχουν αποκρύψει στο παρελθόν έσοδα από το Δημόσιο. Το τελευταίο πάντως δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση, αφού οι μεταβιβάσεις έχουν γίνει με συμβολαιογραφικές πράξεις όπου αναγράφονται τιμές της τάξης των 2.500 έως 5.000 ευρώ.
tanea