23.12.09

Παζάρια για το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος




Σε άρθρο της για το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία περιγράφει τις εξελίξεις που παρατηρούνται στο συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα υπό το πρίσμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης.Το F/A-18 Super Hornet αποτελεί μία από τις υποψηφιότητες για το ΝΜΑ (φωτογραφία: MatthewPHX)


Το άρθρο χαρακτηριστικά αναφέρει:

“Φαίνεται περίεργο την ώρα που η κυβέρνηση πιέζεται από τις Βρυξέλλες να λάβει γενναία μέτρα περικοπών την ίδια στιγμή να συζητά αγορά όπλων. Πολλοί εταίροι μας θέλουν να ενισχύσουν τη βιομηχανία τους με αντιπαροχή την πολιτική τους στήριξη στη χώρα μας στις δύσκολες διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες. Το δέλεαρ για την αγορά είναι ότι η έναρξη αποπληρωμής θα ξεκινήσει μετά την παρέλευση διετίας. Δεν είναι καθόλου τυχαίο, λοιπόν, ότι το παιχνίδι άνοιξε κατά την επίσκεψη του Γ. Παπακωνσταντίου στο Βερολίνο, αφού οι Γερμανοί είναι οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι για τα Γιουροφάιτερ.

Πηγές του Πενταγώνου δεν κρύβουν την έκπληξή τους, παρότι από το περιβάλλον του Ευ. Βενιζέλου περιορίζονται να διαβεβαιώσουν ότι οι δηλώσεις του Γ. Παπακωνσταντίνου έγιναν σε πλήρη συμφωνία με τον υπουργό Αμυνας.

Μόλις στις αρχές του μήνα ο Ευ. Βενιζέλος είχε ζητήσει να ενημερωθεί από το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ για την προμήθεια του «νέου μαχητικού αεροσκάφους». Αν και συνολικά το εξοπλιστικό πρόγραμμα τελεί υπό αναθεώρηση, η συγκεκριμένη απαίτηση είναι σταθερά ψηλά στις προτεραιότητες των αντίστοιχων επιτελείων.

Σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει σε διαγωνισμό, σημαίνει ότι η «εν υπνώσει» απόφαση του ΚΥΣΕΑ -τον Απρίλιο του 1999 επί Κ. Σημίτη- για μελλοντική προμήθεια 60 έως 90 Γιουροφάιτερ περνάει πλέον στο χρονοντούλαπο και το παζάρι θα ξεκινήσει από την αρχή.

*Το Βερολίνο έχει πολλούς λόγους να ενδιαφέρεται να πουλήσει στην Ελλάδα Γιουροφάιτερ. Οχι μόνον γιατί η Γερμανία μετέχει στην κοινοπραξία κατασκευάστριων χωρών, αλλά γιατί τον περασμένο μήνα οι ίδιοι προχώρησαν σε περικοπές στις δικές τους παραγγελίες και τώρα αναζητούν υποψήφιους προς εξαγωγή του «πλεονάσματος». Η Γερμανία δεν θα παραλάβει τελικά 180 Γιουροφάιτερ και θα περιοριστεί στα 143. Για τα υπόλοιπα 37 η κατασκευή είναι προγραμματισμένη και θα συνεχιστεί, με το Βερολίνο να αναλαμβάνει την προώθηση πώλησής τους σε άλλες χώρες. Τα 15 από αυτά θα πάνε στην Αυστρία, συνεπώς απομένουν 22 για τα οποία πρέπει να βρεθεί αγοραστής.

Παράλληλα, ο νέος επικεφαλής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, Ενζο Καζολίνι, με έκδηλη αγωνία για το μέλλον της εταιρείας, ζήτησε την ενεργή δραστηριοποίηση των εμπλεκόμενων χωρών. «Χρειαζόμαστε περισσότερα συμβόλαια με την υποστήριξη των κυβερνήσεων και μια πιο συντονισμένη στρατηγική υποστήριξης» δήλωσε σε συνέντευξή του, μία μέρα πριν από την επίσκεψη Παπακωνσταντίνου στο Βερολίνο. «Κοιτάξτε τι κάνει ο Σαρκοζί για τη Γαλλία» προσέθεσε, συμπληρώνοντας ότι «Μέρκελ, Μπράουν, Μπερλουσκόνι και Θαπατέρο πρέπει να συμφωνήσουν σε παρόμοιες ενέργειες». Διαφορετικά, το μέλλον του μαχητικού μοιάζει αβέβαιο μετά το 2015.

*Η διαγωνιστική διαδικασία βάζει εκ νέου στο παιχνίδι τους Αμερικανούς. Από τη μία πλευρά η Λόκχιντ, θα καταθέσει προτάσεις για το F-35, που θα είναι διαθέσιμο περί το 2015. Η αντίπαλός της Μπόινγκ με το F-18 έχει ήδη θέσει υποψηφιότητα και το τελευταίο διάστημα δραστηριοποιείται έντονα στην Ελλάδα για την προώθησή του.

*Οι Σουηδοί με το Γκρίπεν, αν και αουτσάιντερ, θεωρούν ότι προσφέρουν μια φθηνότερη και αξιόπιστη λύση.

*Θεωρητικώς υποψήφιο είναι και το ρωσικό Σουχόι“.

infognomonpolitics/EFENPRESS