Βασίλη Γαλούπη
Η κυβέρνηση επιχειρεί να… ρίξει τις τιμές μοιράζοντας εκατομμύρια για σποτάκια στην τηλεόραση.
- «Έφυγαν» τα πρώτα 3,7 εκατ. με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης στις 10 Μαρτίου 2025.
- Πόσα θα μοιραστούν τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας από την 1η δόση – Χρήματα και στα τέσσερα κανάλια της ΕΡΤ – Τα ποσά ανά κανάλι
- Η εταιρεία που ανέλαβε την υποστήριξη του πρότζεκτ.
- Από την λίστα Πέτσα μέχρι την καμπάνια για τον πληθωρισμό, πολλά… εκατομμύρια δρόμος.
Με την 1η φάση της διαφημιστικής καμπάνιας κατά της ακρίβειας δαπανώνται προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς 3,7 εκατ., με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης στις 10.3.2025
Το κύμα ακρίβειας, που άρχισε στην Ελλάδα από το 2022, εξακολουθεί να πλήττει κυρίως τις χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων οικογένειες. Η κυβέρνηση, παρά τις όποιες πρωτοβουλίες της, δεν έχει καταφέρει ούτε να αποσυμπιέσει τις τιμές στα ράφια, στα επίπεδα προ πανδημικής κρίσης και, κυρίως, ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, αλλά ούτε έστω να τις σταθεροποιήσει μετά από ένα ράλι τριετίας. Με συνέπεια οι πιέσεις να παραμένουν υψηλές στα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα.
Η νέα απόφαση της κυβέρνησης για να «χτυπήσει» την ακρίβεια όχι μόνο δεν δημιουργεί ιδιαίτερες προσδοκίες, αλλά επιβαρύνει και τον κρατικό προϋπολογισμό με ένα σημαντικό κονδύλι, το οποίο θα δαπανηθεί προς όφελος των τηλεοπτικών ΜΜΕ πανελλαδικής εμβέλειας, κι όχι μόνο.
Στις 10 Μαρτίου 2025 το υπουργείο Ανάπτυξης κοινοποίησε την υλοποίηση της 1ης φάσης της «Διαφημιστικής καμπάνιας στο πλαίσιο των μέτρων για την προστασία του καταναλωτή με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας και του πληθωρισμού».
Η συνολική εκτιμώμενη αξία της 1ης φάσης ανέρχεται σε 3,7 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση, η καμπάνια θα γίνει με την υποστήριξη της εταιρείας «MEDIATECH ΑΕ» στα τηλεοπτικά Μέσα πανελλαδικής κάλυψης καθώς και στα τηλεοπτικά Μέσα Αττικής, Θεσσαλονίκης και Περιφέρειας.
Η «MEDIATECH» θα οργανώσει τη συλλογή και θα ενημερώσει την Υπηρεσία για το αναλυτικό διαφημιστικό πλάνο, θα αποστείλει τις εντολές μετάδοσης στα ΜΜΕ, θα ελέγχει κάθε φορά την τήρηση των προϋποθέσεων από τα κανάλια και θα αξιολογεί το διαφημιστικό πλάνο.
Η απόφαση Νοεμβρίου 2024 για το συνολικό ποσό των 8,2 εκατ. που θα δαπανηθεί στην τηλεοπτική καμπάνια κατά της ακρίβειας
Στα 8,8 εκατ. ευρώ το κονδύλι
Το τελικό ποσό του αμφίβολης χρησιμότητας πρότζεκτ δεν θα είναι τα 3,7 εκατ. ευρώ, αφού αφορά μόνο στην πρώτη φάση, αλλά υπερδιπλάσιο. Η αρχική απόφαση εκδόθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2024, με υπογραφή του υπουργού Ανάπτυξης Παναγιώτη Θεοδωρικάκου, και «η συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη έως 31 Δεκεμβρίου 2025 ανέρχεται σε 8,18 εκατ. ευρώ».
Φυσικό αντικείμενο της πράξης, όπως αναφέρεται, είναι «Η διαφημιστική καμπάνια του Υπουργείου Ανάπτυξης με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους και την ενημέρωση τους για τα εργαλεία και τα μέσα σύγκρισης τιμών βασικών καταναλωτικών αγαθών, και ιδίως την πλατφόρμα «e-καταναλωτής». Περιλαμβάνει την προβολή στα ΜΜΕ και συγκεκριμένα προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων σε τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας, σε περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς, σε ραδιοφωνικούς σταθμούς, καταχωρήσεις σε ημερήσιο και κυριακάτικο τύπο, υπαίθρια διαφήμιση, αφίσες και banners σε ιστότοπους».
Όμως, το «e-καταναλωτής» και η λειτουργία του έχει επικοινωνηθεί ήδη επαρκώς τα τελευταία χρόνια από τα κυβερνητικά στελέχη και τους φορείς προς τους πολίτες. Οι καταναλωτές γνωρίζουν την σχετική πλατφόρμα και τον τρόπο που «δουλεύει». Κοινή πεποίθηση, ωστόσο, παραμένει πως το πρόβλημα δεν έγκειται στις πλατφόρμες με τις συγκρίσεις τιμών, αλλά στις τιμές αυτές καθαυτές που παραμένουν στα ύψη παρά τις όποιες κατά καιρούς εξαγγελίες.
Το ποσό που θα εισπράξουν από την α’ δόση 3,7 εκατ. ευρώ τα πανελλαδικής εμβέλειας κανάλια, αλλά και η ΕΡΤ
Πως θα γίνει η μοιρασιά
Η υλοποίηση του έργου θα διαρκέσει 50 ημέρες αλλά με δυνατότητα επέκτασης έως και 31 Δεκεμβρίου 2025. Από τα 3 εκατ. ευρώ της α’ φάσης (3,7 με ΦΠΑ) που ήδη ξεκινά τα πανελλαδικής εμβέλειας κανάλια θα εισπράξουν σχεδόν τα μισά. Και συγκεκριμένα 1,75 εκατ. ευρώ, δίχως να συμπεριλαμβάνεται το ΦΠΑ. Μάλιστα, χρήματα θα λάβουν και τα τέσσερα κανάλια της ΕΡΤ!
Όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση, τα κανάλια θα λάβουν:
· ΣΚΑΪ 260.000 ευρώ
· ΑΝΤ1 300.000 ευρώ
· STAR 300.000 ευρώ
· ALPHA 300.000 ευρώ
· OPEN 120.000 ευρώ
· ΜΕGA 300.000 ευρώ
· ΕΡΤ 1,2,3, NEWS 126.000 ευρώ
· Μακεδονία TV 40.000 ευρώ
Το υπόλοιπο πόσο μέχρι τα 3 εκατ. (3,7 εκατ. με ΦΠΑ) θα λάβουν δεκάδες κανάλια τοπικής εμβέλειας, με πολύ μικρότερα κονδύλια. Αυτά της Αττικής θα μοιραστούν 137.000 ευρώ, της Θεσσαλονίκης 28.000 ευρώ και της Περιφέρειας 780.000 ευρώ.
Περίπου 300.000 ευρώ θα μείνουν αδιάθετα και, προφανώς, θα ενσωματωθούν στην β’ φάση της καμπάνιας που αναμένεται να είναι ακόμα πιο… γενναιόδωρη.
Ποια είναι η MEDIATECH
Σημαντικό ρόλο για την καμπάνια κατά της ακρίβειας αναλαμβάνει η Mediatech, σύμφωνα με τις επίσημες αποφάσεις. Όπως αναφέρεται στην τελευταία ανάρτηση του ΓΕΜΗ για την συγκρότηση ΔΣ, εντός 2004, το διοικητικό της συμβούλιο αποτελείται από:
1. ΕΠΙΛΟΓΗ Συμβουλευτική (Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνουσα Σύμβουλος (δια του Διαχειριστή της Απόστολου Φωτόπουλου του Δημητρίου).
2. Αθανάσιο Σανιδά του Γεωργίου (δικηγόρο), μέλος
3. Απόστολο Παναγιωτόπουλο του Αναστασίου (οικονομολόγο), μέλος.

Από την λίστα Πέτσα στην ακρίβεια
Στην απόφαση του Νοεμβρίου το υπουργείο Ανάπτυξης έκανε λόγο για την ένταξη της πράξης «Διαφημιστική καμπάνια Υπουργείου Ανάπτυξης στο πλαίσιο των μέτρων για την προστασία του καταναλωτή με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας και του πληθωρισμού», στα πλαίσια στήριξης του εμπορίου και προστασίας του καταναλωτή.
Όμως, το ποσό των 8,2 εκατ. ευρώ μοιάζει υπέρογκο. Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η περιβόητη «λίστα Πέτσα» στην αρχή της πανδημικής κρίσης μοίρασε σε όλα τα ΜΜΕ περίπου 19 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η όλη διαδικασία χαρακτηρίστηκε σκανδαλώδης και γι’ αυτό συστάθηκε Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής.
Η δε σκοπιμότητα της καμπάνιας κρίνεται τουλάχιστον ασαφής. Η συγκεκριμένη συγκριτική πλατφόρμα κατά της ακρίβειας δεν είναι νέα έτσι κι αλλιώς. Κι έχει γνωστοποιηθεί στο κοινό πολλάκις. Προφανώς, όμως, και δεν έχει πείσει για την αποτελεσματικότητά της κι εν τέλει την χρησιμότητά της. Κατά καιρούς έχουν εντοπιστεί διάφορα λάθη σε τιμές προϊόντων κλπ. Άλλωστε, στην «ελεύθερη» αγορά υπάρχουν αντίστοιχα «εργαλεία» υποβοήθησης των καταναλωτών.
Όπως όλα δείχνουν πρόκειται για ένα «πανάκριβο» δώρο της κυβέρνησης στα κανάλια με το πρόσχημα μιας ακρίβειας που εξακολουθεί να παραμένει μη αντιμετωπίσιμη από τους κρατικούς φορείς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και υπουργεία.