Ποινική δίωξη για το «μπάζωμα» στα Τέμπη, μετά από την τραγωδία έγκλημα κατά του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού.
Η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε , ποινική δίωξη σε βάρος του Κώστα Αγοραστού για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος. Ο πρώην περιφερειάρχης αρνείται το αδίκημα.
Το militaire.gr είχε δημοσιεύσει την «αυτοψία» που είχε κάνει ο Παναγιώτης Γερογλής ,Ταξίαρχος ε.α στο σημείο όπου συγκρούστηκαν τα τρένα. Το κείμενο του γίνεται επίκαιρο ξανά…:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΡΟΓΛΗΣ*
ΤΕΜΠΗ 28 ΦΕΒ 23:21:10….
ΟΙ 57 (επί του παρόντος) ΝΕΚΡΟΙ…
Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ…
Η (ας την πούμε)… ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ…
… ΜΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…ΚΑΙ ΠΟΥ ΑΝ ΔΕΝ ΔΡΑΣΟΥΜΕ , ΑΝ ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΗΣΟΥΜΕ ΩΣ ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ, ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΑ ΘΑ ΕΠΑΝΑΛΗΦΘΕΙ….
Είναι τόσα πολλά αυτά τα «στραβά και ανάποδα» που συνέβησαν στο δυστύχημα των Τεμπών…και που δυστυχώς συνεχίζουν να συμβαίνουν…
Όχι , δεν «προσπαθώ να βάλω σε τάξη τις σκέψεις μου», όπως δήλωσε ο ΠΘ σε ανάρτησή του σε ΜΚΔ..( προσωπικά περίμενα αρκετά περισσότερα από έναν ΠΘ…)
Εκτιμώ ότι είναι ξεκάθαρα και αρκούντως δομημένα τα γεγονότα, ώστε η αντικειμενική σκέψη να οδηγείται ελεύθερα και χωρίς κομματικές παρωπίδες, μέσα από την αλληλουχία των γεγονότων.. Αδιάψευστα γεγονότα, όπου κυρίαρχο ρόλο έχουν οι παραλείψεις, οι αστοχίες, οι ανεπάρκειες, η ενσυνείδητη αμέλεια αλλά και ο ενδεχόμενος δόλος κάθε εμπλεκομένου στην παραπάνω αλυσίδα.
Το προ ολίγων ημερών σιδηροδρομικό δυστύχημα (καλούμενο και ως σοβαρό σιδηροδρομικό ατύχημα κατά την ορολογία της διερεύνησης), των Τεμπών στην περιοχή πλησίον του χωριού Ευαγγελισμός, θα πρέπει να προσεγγιστεί μέσα από το τρίπτυχο
ΑΤΥΧΗΜΑ (ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ) – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΗΣ – ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ
Το οποίο αποδίδεται εξίσου εύστοχα , μέσα από τον παρακάτω πίνακα :
ΑΤΥΧΗΜΑ (ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ) | ΔΧΣΗ ΚΡΙΣΗΣ (CRM) | ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ |
M F (Multiple Failures) | S F (Significant failures) | QOF (Questionable On Going Failures) |
No security needed mechanism and needed measures in place (μη ύπαρξη επαρκούς μηχανισμού ασφαλείας και αντιστοίχων μέτρων ασφαλείας σε ισχύ) | Significant lack of necessary measures and elements in effect (Σημαντική έλλειψη μέτρων και στοιχείων διαχείρισης κρίσης , σε ισχύ) | Out of international standards Incompatible with EU and national legislation (Διενέργεια διερεύνησης, εκτός διεθνών προτύπων, μη συμβατή σε σχέση με τα καθοριζόμενα από την Ε.Ε. και την εθνική νομοθεσία) |
Και δεδομένου ότι είναι αντικείμενο της διερεύνησης, να εξετάσει το σύνολο των παραγόντων που οδήγησαν στη δημιουργία των ανωτέρω, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 συνάνθρωποί μας (επί του παρόντος ), στην πλειονότητά τους νέα παιδιά, εξίσου σημαντικό είναι το κομμάτι που αφορά στη Διαχείριση της Κρίσης που το ατύχημα δημιούργησε (Crisis Management), αλλά και αυτή καθαυτή η ίδια η διερεύνηση.
Η οποία αν δεν πληρεί τα προαπαιτούμενα (σύμφωνα με τα διεθνή εφαρμοζόμενα πρότυπα, ή έστω με τα καθοριζόμενα από την αντίστοιχη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία), αφενός μεν δεν θα μπορέσει να καταλήξει σε χρήσιμα συμπεράσματα για το «τις ‘επταιξε» και «τι έπταιξε», προς έκδοση των αντιστοίχων οδηγιών και κατευθύνσεων ώστε να μην ξανασυμβεί το ατύχημα, αφετέρου δε, θέτει εν αμφιβόλω την ορθότητα και αντικειμενικότητα των συμπερασμάτων, αλλά και την ίδια την υπόσταση της διερεύνησης, ως ανεξάρτητη ενέργεια αρμόδιας επί τούτου αρχής.
Η λαϊκή αμφιβολία, αμφισβήτηση και σκεπτικισμός, έχουν ήδη εκφρασθεί σε σχετική πρόσφατα δημοσιευμένη δημοσκόπηση ενημερωτικού διαδικτυακού μέσου, όπου σε ένα σύνολο 12.000 συμμετεχόντων, το συντριπτικό 90% πιστεύει ότι η ad hoc (εξ επί τούτου) επιτροπή από τον ΠΘ, συγκροτήθηκε για να συγκαλύψει τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας, και μόλις το 8% πιστεύει ότι η υπόψη επιτροπή θα διερευνήσει σε βάθος τις συνθήκες που οδήγησαν στην τραγωδία…
Όμως γιατί αυτή η εκφρασμένη αμφισβήτηση..??..έχει κάποια στέρεη βάση..??..
Η παρακάτω διερεύνηση των αμφιβολιών και αμφισβητήσεων, θα καταδείξει σημαντικά γεγονότα που αναμφίβολα έλαβαν χώρα…
Πριν υπεισέλθουμε στα ενδότερα, κρίνω σκόπιμο να είναι αρκούντως ξεκάθαρες κάποιες έννοιες, όπως η «ποινική διερεύνηση» και η «διερεύνηση ατυχημάτων και συμβάντων»…
Η ποινική διερεύνηση (η οποία εν προκειμένω διεξάγεται από τους εισαγγελείς εφετών Λάρισας, κατόπιν διπλής εισαγγελικής παραγγελίας του Εισαγγελέα Αρείου Πάγου κ.Ντογιάκου, την οποία αδυνατώ να κατανοήσω και ως προς το μέρος που αναφέρεται στον θάνατο «ως δυσάρεστο γεγονός, αλλά ενίοτε, μπορεί να αποτελέσει αφορμή ώστε να γεννηθεί κάτι καλό» , αλλά κυρίως και για το λόγο δημοσιοποίησής της, ενώ το άρθρο 32 του ΚΠΔ, παραμένει αρκούντως κατανοητό), έχει ως αντικείμενο τη διερεύνηση ποινικών ευθυνών, την ανεύρεση υπόπτων-κατηγορουμένων , την απαγγελία συγκεκριμένων κατηγοριών , την εκδίκαση τους και τέλος την επιβολή ποινών εφόσον οι κατηγορούμενοι κριθούν ένοχοι. Βλέπουμε λοιπόν, ότι η ποινική διερεύνηση, η προανάκριση της οποίας εν προκειμένω έχει δοθεί στην Τροχαία Λάρισας, περιορίζεται σαφώς, από τον υφιστάμενο ΚΠΔ (Κώδικα Ποινικής Δικονομίας) και το εν γένει υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.
Αντίθετα, η διερεύνηση ατυχημάτων είναι μια ευρύτερη, ανεξάρτητη διαδικασία, η οποία δεν περιορίζεται από κανενός είδους πλαίσια και στεγανά, και οφείλει να εξετάσει πλήθος τεχνικών παραγόντων, προσώπων, διαδικασιών, φορέων, οργανισμών, εκπαιδευτικών προτύπων και υλικών, κουλτούρας ασφαλείας του οργανισμού, θεσμικά πλαίσια λειτουργίας και αντίστοιχα κείμενα, μηχανισμούς και δικλείδες ασφαλείας, σχέδια και βέλτιστες πρακτικές, μηχανισμούς αξιολόγησης, ενημέρωσης και ανατροφοδότησης, πρότυπα λειτουργίας, συμβατότητα και ένα σωρό άλλα …Και βέβαια η διερεύνηση θα συμπεριλάβει και τον ανθρώπινο παράγοντα (HUMAN FACTOR), σε κάθε επίπεδο όπου αυτός εμπλέκεται…Και εξίσου δεδομένο, ότι δεν θα σταματήσει σε μια επιφανειακή προσέγγιση των φαινομενικών αιτιών, αλλά θα πάει βαθύτερα (Root causes analysis method ), ώστε να ανακαλύψει τους underlying factors (υποβόσκοντες παράγοντες), οι οποίοι ευρισκόμενοι και ίσως σε μια «λανθάνουσα κατάσταση», βρήκαν το απαραίτητο παράθυρο ευκαιρίας, ώστε να αναδειχθούν και να συμμετέχουν στην ευθυγράμμιση των λαθών-αστοχιών-παραλείψεων και να επιτρέψουν την εκδήλωση του ατυχήματος (Swiss cheese model)…
Όλα αυτά καλείται να τα εξετάσει η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ, με πρώτιστο σκοπό όχι να αποκαλύψει και να τιμωρήσει πιθανούς ενόχους, αλλά να καταλήξει σε μη αμφισβητούμενα συμπεράσματα…Και βάσει αυτών, να εκδόσει τις απαραίτητες οδηγίες, η εφαρμογή των οποίων θα εξασφαλίσει ότι δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν ξανά οι συνθήκες εμφάνισης του ατυχήματος…Η απόδοση ποινικών ευθυνών, παραμένει έργο της δικαιοσύνης…
Κάθε σοβαρός διερευνητής που καλείται λοιπόν να διερευνήσει ένα ατύχημα, γνωρίζει εκ των προτέρων, ότι ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ «ένα ανθρώπινο λάθος»…οπότε εκ του περισσού και ίσως και εκ του πονηρού, τέτοιες δηλώσεις, και μάλιστα από χείλη αρμοδίων….
Το υφιστάμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και η ασφάλεια των μεταφορών
Το υπόψη πλαίσιο καλύπτεται στη χώρα μας, από το Ν. 4632/ΦΕΚ 159/14 Οκτ 2019, ο οποίος ενσωματώνει τις κοινοτικές οδηγίες EU/EC 797/2016 σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος της Ε.Ε. , την EU/EC 798/2016 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ε.Ε., και την EU/EC 2370/2016 για το άνοιγμα της αγοράς των εσωτερικών σιδηροδρομικών μετακινήσεων και τη διακυβέρνηση των σιδηροδρομικών υποδομών. Ενώ το μεγαλύτερο μέρος των διατάξεων των υπόψη οδηγιών, τίθενται σε ισχύ, από το 2016, και μικρό μέρος αυτών από τα τέλη του 2018, ο υπόψη εθνικός νόμος, έρχεται μόλις την… 14 Οκτ 2019 και αυτό χωρίς πλήρη επάρκεια…
Επόμενος νόμος, ο 5014/ΦΕΚ 14/21 Ιαν 2023. Ο υπόψη νόμος, έρχεται μόλις τον …Ιαν 2023…να θεσπίσει το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, καθώς και άλλες διατάξεις για την ασφάλεια των μεταφορών, και πάλι σε συμπληρωματική εφαρμογή της EU/EC 798/2016, ενώ παράλληλα καταργεί κάποιες από τις προηγούμενες διατάξεις…
Απαραίτητο προς διευκρίνιση , είναι ότι για την ασφαλή λειτουργία κάθε οργανισμού που σέβεται έστω στοιχειωδώς τον εαυτό του, το προσωπικό του και το έργο που επιτελεί, είναι η θεσμικότητα της λειτουργίας του, με παράλληλη πρόβλεψη μηχανισμών ασφαλείας προς τούτο. Και όταν μιλώ για «μηχανισμούς ασφαλείας», μην πάει το μυαλό σας σε περίπλοκες συσκευές και μηχανήματα… Θα συμπεριληφθούν και αυτά, αλλά στην ώρα τους.. Όταν μιλάμε για μηχανισμούς ασφαλείας, μιλάμε για θεσμικά οργανωτικά κείμενα που εγγυώνται την απρόσκοπτη και ασφαλή λειτουργία του οργανισμού…Και επάνω σε αυτή τη βάση εκπονούνται σχέδια, οργανογράμματα, διαδικασίες, σχέσεις διοίκησης και ευθύνης, καθήκοντα, απαιτήσεις, πιθανές απειλές, ανάλυση και διαχείριση κινδύνων, τρόποι ενεργείας, απαιτήσεις σε εξειδικευμένο προσωπικό, απαιτήσεις σε εξειδικευμένο υλικό , έλεγχοι, αξιολογήσεις, πιστοποιήσεις , αναφορές, ανατροφοδότηση, βέλτιστες πρακτικές, κ.ο.κ…
Και ενώ η «δύσκολη δουλειά», δηλαδή η διανοητική εργασία των ανωτέρω, έρχεται έτοιμη από την Ε.Ε., υπό τη μορφή οδηγιών και κανονισμών, και για να το πω λαικότερα, …σου λένε «πάρε βάλε γκολ», η χώρα μας, ούτε αυτό δεν κάνει…
Στην αρχή δικαιολογείται λέγοντας το κλασσικό… «δεν έχουμε λεφτά»…Και σου απαντούν οι «κουτόφραγκοι»… « πάρε και λεφτά να τα φτιάξεις»…Όμως η χώρα με τους πολιτικούς ταγούς στο τιμόνι της (λέγε με κυβερνήσεις), παρότι παίρνει τα λεφτά … και πάλι δεν τα φτιάχνει, και πάλι δεν συμμορφώνεται…!!..
Και αφενός μεν συνεχίζει να μην τα φτιάχνει, αφετέρου δε, δεν ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις και παραινέσεις της Ε.Ε. για συμμόρφωση και περιοδική υποβολή στοιχείων σχετικά με την πρόοδο των έργων, με αποτέλεσμα αφού εξαντλήθηκαν τα όρια υπομονής της Ε.Ε., η υπόθεση μας να παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο και από το Νοε 2022, να έχει αναλάβει την υπόθεση η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία προκειμένου να διερευνήσει τους λόγους μη συμμόρφωσης, αλλά και το που πήγαν τα διατιθέμενα κονδύλια…
Υπόψιν, ότι τα ανωτέρω φαίνονται εμφαντικά στα διαγράμματα που κοινοποίησε η Ε.Ε., σχετικά με τη συμμόρφωση των κ-μ στις σιδηροδρομικές απαιτήσεις της (μεταξύ αυτών και το ETCS / European Train Control System, ή κατά το ελληνικότερον «τηλεδιοίκηση»), από τα οποία φαίνεται ότι η χώρα μας απουσιάζει …παντελώς !! (είτε γιατί δεν συμμορφώθηκε καθόλου, είτε γιατί δεν προσκόμισε στοιχεία…Και άθελα, σου έρχεται μπροστά, η δήλωση Γεωργιάδη, ότι «αν ο Υπουργός έλεγε ότι τα τρένα δεν παρέχουν ασφάλεια, δεν θα έμπαινε κανείς σε αυτά…»..τι να πεις, όταν ακούς τέτοια πράγματα…)
Πίσω στα δικά μας και στην εθνική νομοθεσία, η οποία έστω και μη πλήρως επαρκής σε σχέση με την εφαρμογή των κανονιστικών οδηγιών της Ε.Ε., είναι όμως αρκούντως ικανή για να κάνει τον αριθμό των εμπλεκομένων στο δυστύχημα της 28 Φεβ 22, να ανησυχούν και όχι μόνο…Αρκεί τόσο η διερεύνηση, όσο και η ποινική διερεύνηση να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων …
Νομικό πλαίσιο – Το άρθρο 39 και η Β.Κορέα του Κιμ
Παραμένοντας στο νομικό πλαίσιο, δεν μπορώ να μην στηλιτεύσω το άρθρο 39 και ειδικότερα την παράγραφο 1γ, η οποία επί λέξει αναφέρει : «Δεν επιτρέπεται σε οποιονδήποτε να εκφέρει δημόσια άποψη, για την πορεία της έρευνας ή για επί μέρους συμπεράσματα, χωρίς τη συγκατάθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών). Κατά των παραβατών, επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 έως 500.000 ευρώ»….Παρότι έψαξα επανειλημμένα και διεξοδικά τις κοινοτικές οδηγίες, δεν κατάφερα να βρω ούτε μία παράγραφο, η οποία να τιμωρεί με εξοντωτικά πρόστιμα την πολυφωνία και τον πλουραλισμό της άποψης – γνώμης, στοιχεία ιδιαίτερα θετικά σε μια διερεύνηση.. Εξάλλου οι δημοκρατικές κοινωνίες, έχουν και τα νομικά εργαλεία για την αντιμετώπιση διασποράς φημών και ψευδών ειδήσεων, αλλά οι σωστά ενημερωμένες κοινωνίες, αποτελούν το καλύτερο ανάχωμα τους…Οπότε, η εν λόγω «ελληνική καινοτόμος πρόσθεση», περισσότερο παραπέμπει σε πρωτοβουλία των «αρίστων» με καταβολές από Κιμ, παρά σε οτιδήποτε άλλο προερχόμενο από Ε.Ε…. Το μόνο θετικό που βρήκα, είναι ότι το εν λόγω άρθρο , περιορίζεται στο τμήμα Γ (Διερεύνηση Αεροπορικών Ατυχημάτων) και πιθανόν εκ παραδρομής, δεν συμπεριλήφθηκε και στο τμήμα Δ (διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων), οπότε τα πράγματα θα ήταν ιδιαιτέρως δύσκολα για όποιον επιχειρούσε να πει τη γνώμη του και να εκφέρει άποψη για τους χειρισμούς των «αρίστων» στο δυστύχημα των Τεμπών…
Η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ και οι εμπλεκόμενοι φορείς
Και πριν φτάσουμε στο σοβαρό ατύχημα (ορολογία διερεύνησης), καλό θα είναι η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ να ανατρέξει στις προβλέψεις των κοινοτικών οδηγιών και των εθνικών νόμων, και να ελέγξει τι από τις προβλέψεις αυτές εφαρμοζόταν, από την ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, επιφορτισμένη με το ρόλο της Εθνικής Αρχής), από τον ΟΣΕ (ως Δχστης και υπεύθυνος σιδηροδρομικής υποδομής), από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (ως υπεύθυνη για την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, δίκτυα, τούνελ, σταθμοί, μερικό τροχαίο υλικό και συντήρησή του), από την ΕΡΓΟΣΕ (για τις μελέτες και τις προμήθειες, τις εκποιήσεις υλικού, και την εναρμόνισή της με τα προβλεπόμενα) ,αλλά βέβαια και την Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ),για την εκμετάλλευση του δικτύου τους συρμούς ιδιοκτησίας της και εκμίσθωσής της, αλλά και για τη συντήρηση και τα μέτρα ασφαλείας αυτών…
Οπότε, είναι τουλάχιστον οξύμωρο, να έρχεται σήμερα, 20 ημέρες μετά το ατύχημα η ΡΑΣ σε ρόλο τιμητή και να «διαπιστώνει κενά» σε ΟΣΕ και λοιπούς εμπλεκομένους, λες και εκείνη εφάρμοζε πιστά τις προβλέψεις των κανονισμών και της νομοθεσίας, μέσω των απαραιτήτων ελέγχων και διαδικασιών πιστοποίησης που όφειλε να εξασκεί…Προφανώς και η ΡΑΣ, δεν έχει ακόμη κατανοήσει ότι σύμφωνα με το πνεύμα της ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ, είναι και αυτή ελεγχόμενη..
Υπόψιν ότι η διερεύνηση, λειτουργεί εντελώς ανεξάρτητα από την ποινική διερεύνηση, και οι διερευνητές είναι ενδεδυμένοι με πολλές εξουσίες, ώστε να διεξάγουν ανεμπόδιστα την έρευνά τους, όπως σαφώς καθορίζεται στο Ν. 5014.
Σχετικά με το ατύχημα, που κόστισε τη ζωή σε 57 (μέχρι στιγμής) συνανθρώπους μας, πολλά ήδη έχουν αρχίσει και βλέπουν το φως της δημοσιότητας, διαψεύδοντας το… «τραγικό ανθρώπινο λάθος»…Καθώς τα στοιχεία δίνουν όλο και περισσότερες απαντήσεις σχετικά με «το τι παραπάνω μπορεί να είναι» στο ερώτημα του κ.Πρετεντέρη…Μη ουσιαστική συμμόρφωση όλων των εμπλεκομένων φορέων με τα τιθέμενα ευρωπαϊκά πρότυπα, μη πλήρης συμμόρφωση των υπόψη φορέων με την αντίστοιχη εθνική νομοθεσία, μη άσκηση ελέγχου από τους αρμοδίους προς τούτο φορείς, μη συμμόρφωση του προσωπικού με τα καθήκοντα του, πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων αυτών, ανεπαρκείς ικανότητες του προσωπικού, ανεπαρκής διαδικασία επιλογής, ελλιπής εκπαίδευση, ελλιπής διαδικασία παρεχόμενης διδασκαλίας και πρακτικής , ελλιπές εκπαιδευτικό υλικό, ελλιπής έλεγχος-αξιολόγηση και πιστοποίηση, απουσία της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής για άμεση επικοινωνία, καθώς και του απαραιτήτου μηχανισμού αποφυγής συγκρούσεων, ανεπαρκές και ασυντήρητο δίκτυο, βιβλία κινήσεως συρμών με όψη από «μπακαλοδεύτερα» που συμπληρώνονται χειρόγραφα και επιδέχονται διορθώσεις εκ των υστέρων, σαφείς προειδοποιητικές επιστολές από αρμόδια πρόσωπα και φορείς που έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για μείζον ατύχημα και οι οποίες προειδοποιήσεις επιδεικτικά αγνοήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο (Υπουργός), ατυχήματα και συμβάντα που είχαν ήδη συμβεί και εξίσου αγνοήθηκαν και δεν διερευνήθηκαν…συνθέτουν μέχρι στιγμής, ένα μόλις μικρό μέρος του πρώτου σκέλους που αφορά τις συνθήκες δημιουργίας του ατυχήματος…!!…
Παρόλα αυτά, το focus των ΜΜΕ, συνεχίζει και γίνεται σε πρόσωπα (σταθμάρχης, επιθεωρητές), αποφεύγοντας επιμελώς να φωτίσουν και τόσο και τους άλλους προαναφερόμενους παράγοντες , αλλά και τις άλλες πτυχές της τραγωδίας, όπως η διαχείριση της κρίσης, η οποία δημιουργήθηκε συνεπεία του ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού ανθρωπίνων απωλειών (mass casualties) και τραυματισμών…
Δχση Κρίσης (CRM) και Διερεύνηση
Δεδομένου του ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού απωλειών, χρειάστηκε η ενεργοποίηση και κινητοποίηση, προσωπικού και μέσων, πέραν του συνήθους, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το έκτακτο γεγονός.
Οι πρώτες διασώσεις έγιναν από τους ψυχραιμότερους συνεπιβάτες με ιδιαίτερα ανεπτυγμένο το αίσθημα αλληλοβοήθειας και αλληλεγγύης, ανεξαρτήτως ηλικίας και εξειδικευμένων δεξιοτήτων… Δυστυχώς όμως αυτοί που βοήθησαν ήταν από λιγοστοί έως ελάχιστοι.. Η περίπτωση του νεαρού 18χρονου Άγγελου λέει πολλά : … « … Αν δεν τους ένοιαζε μόνο ο κ@λος τους, ίσως να είχαμε κάνει παραπάνω πράγματα. Υπήρχαν νεαρά άτομα, στην ηλικία μου και πιο γεροδεμένα. Αλλά κανείς δεν ακολούθησε εκτός από τον κ. Γιώργο. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπορεί να υπάρχει τόση ψύχρα ανάμεσά μας. Θα μπορούσε να ήμασταν εμείς σε εκείνο το βαγόνι. Ήταν τα αδέλφια μας εκεί, γιατί αδέλφια μας είναι όλοι…»….
Όταν ακούς τέτοια λόγια από έναν 18χρονο,σκέφτεσαι υπάρχει ελπίδα…αλλά την ίδια στιγμή βάζεις στη ζυγαριά τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις των υπολοίπων.. και εν τέλει δεν ξέρεις αν η ελπίδα αυτή είναι ικανή, είναι αρκετή, να μας κρατήσει όρθιους σε αυτή τη χώρα..
Οι παραλείψεις του CRM , επηρεάζοντας δυσμενώς το έργο της Διερεύνησης..
Καθώς το ατύχημα έγινε δίπλα σε παρακαμπτήριο της Νέας Εθνικής Οδού, διερχόμενα αυτοκίνητα και οδηγοί, σταμάτησαν, ειδοποίησαν και κατέφτασε συνδρομή από ΕΛ.ΑΣ., Π.Υ., και Ε.Κ.Α.Β…
Και κάπου εκεί αρχίζει να ξετυλίγεται το κουβάρι των παραλείψεων της δχσης κρίσης…Αρχικά με το «ποιος » έχει την ευθύνη συντονισμού των ανωτέρω εμπλεκομένων.. Ουσιαστικά ποιος είναι ο «Δκτης της Σκηνής του Ατυχήματος» (On Scene Commander)…Τραυματίες διακομίζονται σε νοσοκομεία σε Λάρισα,Κατερίνη,Θεσσαλονίκη, χωρίς να υπάρχει άμεση επιτόπια καταγραφή…Ομοίως επιβάτες οι οποίοι δεν έχουν τραυματιστεί αναχωρούν άμεσα από τη σκηνή του ατυχήματος , με τυχαία διερχόμενα αυτοκίνητα και λεωφορεία, χωρίς να καταγραφούν…Δεν αναπτύσσεται αποκλεισμός της περιοχής, με εξωτερική και εσωτερική περίμετρο, δρομολόγια εισόδου και εξόδου… Αρχίζουν και προσέρχονται και ενεργούν εθελοντικές διασωστικές οργανώσεις με σαφή εγειρόμενα ερωτήματα για την επάρκεια του εξοπλισμού, της εκπαίδευσης και του συντονισμού τους (υπάρχουν φωτό όπου «διασώστες» ενεργούν χωρίς γάντια)… Υπόψιν, ότι στην περιοχή, η οποία φλέγεται , μπορεί να υπάρχουν τοξικοί ή άλλοι παράγοντες καθόσον το φορτίο της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας εκείνη την ώρα είναι αδιευκρίνιστο…Ομοίως μπορεί να υπάρχουν μολυσματικοί παράγοντες, καθόσον σωροί, ακρωτηριασμένα ανθρώπινα μέλη και τραυματίες, βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε φλεγόμενα συντρίμμια, αλλά και διάσπαρτοι επί του πεδίου…Παράλληλα ένεκα των προσπαθειών διάσωσης, λάμβανε χώρα μετακίνηση των συντριμμιών, χωρίς πρότερο σχεδιάγραμμα, φωτογράφηση και βιντεοσκόπηση πριν τη μετακίνησή τους, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τα καθοριζόμενα…
Και ενώ, σύμφωνα με το Ν.5014, ο Επικεφαλής Διερευνητής θα έπρεπε να έχει επιληφθεί από τις πρώτες ώρες της τραγωδίας, η απουσία του διήρκεσε και τις επόμενες ημέρες (τυπικά η ad hoc Επιτροπή συστάθηκε, την πέμπτη ημέρα μετά την τραγωδία), δημιουργώντας ΕΥΛΟΓΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΔΙΕΤΑΞΕ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΒΑΓΟΝΙΩΝ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑΣ, ΤΩΝ ΣΥΝΤΡΙΜΜΙΩΝ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΧΩΜΑΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΣΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΑΣΦΑΛΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ …???….!!!!!!….
Νομικές Προβλέψεις για το έργο της Διερεύνησης
Ο νόμος 5014 είναι αρκούντως ξεκάθαρος, το ίδιο και η κοινοτική οδηγία για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων (EU/EC/798/2016), καθώς και οι Οδηγίες της Ε.Ε./European Railway Agency/Safety Unit/ Guidance for the establishment and Work of National Investigation Bodies (NIBS), σχετικά με τη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων….
Ειδικότερα με τα άρθρα 3, 4,5 , ο νόμος προβλέπει τη σύσταση και συγκρότηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ(Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών), ως αυτοτελής δημόσια αρχή, οργανωτικά και λειτουργικά ανεξάρτητη, υποκείμενη μόνο σε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Διοικείται από 5μελές Συμβούλιο με Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο με 5ετή θητεία και η αρχική εκλογή – πλήρωση των θέσεων , έπρεπε να έχει γίνει από Ιαν 2023, με μέριμνα του Υπουργού Μεταφορών. Στο άρθρο 10, καθορίζεται η συγκρότηση της αρχής με Μονάδα Μελετών και Διερεύνησης Ατυχημάτων, με 20 διερευνητές και γραφεία διερεύνησης τόσο αεροπορικών όσο και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Το προσωπικό που υπηρετούσε στην Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΑΠ), όπως και το προσωπικό που υπηρετούσε στην Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και μεταφορών (ΕΔΙΣΑΜ), αυτοδικαίως μεταφέρεται άμεσα στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ενώ οι μέχρι πρότινος επιτροπές διερεύνησης καταργούνται. Και ενώ το μέρος Γ (άρθρα 14 με 41) διαχειρίζεται με επάρκεια τη διερεύνηση των αεροπορικών ατυχημάτων και συμβάντων, το μέρος Δ, είναι πολύ περιοριστικό, καθώς πραγματεύεται τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων σε μόλις 7 άρθρα (42 με 49). Στις μεταβατικές διατάξεις, άρθρο 50, καθορίζεται ότι Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, μέχρι την απόφαση του Υπουργού μεταφορών, αναλαμβάνουν αυτοδικαίως ο μέχρι πρότινος Πρόεδρος της ΕΔΑΑΑΠ και Αντιπρόεδρος ο μέχρι πρότινος Πρόεδρος της ΕΔΙΣΑΜ. Ομοίως καθορίζεται ότι μέχρι εγκρίσεως του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, οι διερευνήσεις θα γίνονται σύμφωνα με το Π.Δ.59/2004/Α’50 (εκεί καθορίζεται ότι θα πρέπει να υπάρχει24/7/365 stand by διερευνητής για να προστρέξει άμεσα στον τόπο του συμβάντος, να αναλάβει καθήκοντα και να ενημερώνει τον Πρόεδρο της Επιτροπής), άρα σαφώς και υπάρχει πλαίσιο λειτουργίας για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων!!…
ΕΥΛΟΓΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΑΠΑΝΤΕΣ ΤΟΥΣ «ΑΡΙΣΤΟΥΣ» !!…
Υφίσταται ή όχι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ..??
Αν δεν υφίσταται , να δημοσιοποιηθούν οι λόγοι που δεν υφίσταται ..!!
Υπάρχει η όχι, επιτροπή διερεύνησης από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως ο νόμος προβλέπει..??
Αν δεν υπάρχει να δημοσιοποιηθούν οι λόγοι που δεν υπάρχει ..!!
Η «υπερκομματική επιτροπή» που ανακοινώθηκε από τον ΠΘ, από που προβλέπεται και σε ποιο νόμο στηρίζεται..???..
Αληθεύει ότι ο Υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης, δεν ορκίσθηκε Υπουργός Μεταφορών, αλλά ανέλαβε μόνο αρμοδιότητες..??..Σε τέτοια περίπτωση, έχει αρμοδιότητα να καθορίζει επιτροπές διερεύνησης..??.. Βάσει ποιού νόμου..??…
Οι υφυπουργοί στους οποίους μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες, έχουν δικαίωμα συγκρότησης επιτροπής, παρότι ο νόμος 5014 ορίζει διαφορετικά..??..
Εν τέλει, αφού με το Ν.5014, καταργήθηκαν οι ΕΔΑΑΑΠ και ΕΔΙΣΑΜ, και αφού η σύσταση και συγκρότηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τίθεται εν αμφιβόλω, η χώρα παραμένει ακόμη και σήμερα «γυμνή» από πλευράς διερεύνησης σε ένα επόμενο αεροπορικό ή σιδηροδρομικό ατύχημα..??..
Η αντιπολίτευση , αξιωματική και ελάσσων, γιατί σιωπά..??…
Αναμένω να δω ποιος έχει το σθένος να δώσει απαντήσεις, πέρα από τις δηλώσεις του τηλεβιβλιοπώλη για τις «τηλεδιοικήσεις»….Προφανώς , λόγω αρμοδιότητας..(«τηλε»)…αλλά και εκεί προσωπικά δεν με έπεισε, αφού τις επόμενες ημέρες των δηλώσεων του διαψεύσθηκε, κυρίως από εργαζόμενους στον ΟΣΕ..
Το χρονικό μετά το ατύχημα ΚΑΙ ΝΕΑ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ
28 Φεβ 23:21
Λαμβάνει χώρα, η σύγκρουση των αμαξοστοιχιών με τραγικές συνέπειες. Η Π.Υ. επιχειρεί διάσωση , παράλληλα με κατάσβεση της πυρκαγιάς. Διακομιδές τραυματιών, μετακομιδές σωρών, ανεξέλεγκτη απομάκρυνση των επιβαινόντων. Αλληλοσυγκρουόμενες πληροφορίες για τον αριθμό των επιβαινόντων, των νεκρών, των αγνοουμένων.
1 Μαρτίου.
Συνεχίζονται οι προσπάθειες διάσωσης, ανάσυρσης σωρών και μελών, ενώ διενεργούνται μετακινήσεις των συντριμμιών εντός της περιοχής του ατυχήματος , χωρίς την ύπαρξη διερευνητή, χωρίς Δκτη επί του πεδίου. Η ΠτΔ διακόπτει την επίσκεψη της στη Μολδαβία (..??..), επιστρέφει, προσγειώνεται στο Α/Δ Λάρισας και επισκέπτεται τον τόπο της τραγωδίας, ρίχνοντας λουλούδια στα απανθρακωμένα βαγόνια (!!), χωρίς μέτρα προστασίας ..!!… Ομοίως επισκέπτεται τον τόπο του συμβάντος, ο ΠΘ και κάνει δηλώσεις εν μέσω «επικοινωνιακών συμβουλών», όπως και ο Υπουργός Μεταφορών ο οποίος κάνει ελάχιστες δηλώσεις εν μέσω λυγμών.. Αρχηγοί κομμάτων αντιπολίτευσης ομοίως επισκέπτονται τον τόπο της τραγωδίας.. Εμφανής η αδυναμία καταγραφής των επιβαινόντων. Παραίτηση Υπουργού Μεταφορών.
2 Μαρτίου
Συνεχίζονται οι προσπάθειες ανεύρεσης μελών, σωρών, προς ταυτοποίηση αγνοουμένων. Συνεχίζονται οι μετακινήσεις συντριμμιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας,… Ο ΠΘ σε διάγγελμα του ανακοινώνει τη σύσταση «υπερκομματικής επιτροπής», ενώ παράλληλα χαρακτηρίζει την παραίτηση του Υπουργού του, ως πράξη που τον τιμά!!..ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΒΑΓΟΝΙΩΝ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑΣ (πιθανόν 2 Μαρ Τ.Φ. ή 3 Μαρ ΠΦ) !!!..Με εντολή ποιού..??..Αφού ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί η σύνθεση της «υπερκομματική επιτροπή διερεύνησης»..!!
3 Μαρτίου
Συνεχίζεται η απομάκρυνση των βαγονιών της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας (ΠΦ), με τη βοήθεια έτερης μηχανής έλξης. Παράδοση παραλαβή στο Υπουργείο Μεταφορών από τον παραιτηθέντα στον Υπουργό Επικρατείας. Επικοινωνιακό φιάσκο με το «σκονάκι» του παραιτηθέντα Υπουργού, που εκ παραδρομής διανέμεται στους δημοσιογράφους. Ο κ.Γεραπετρίτης ανακοινώνει την «υπερκομματική επιτροπή» (κ.κ. Χαλκιάς, Ζηλιασκόπουλος, Προφυλλίδης). Παράλληλα ανακοινώνεται ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Μεταφορών κ.κ. Παπαδόπουλο και Καραγιάννη.
4 Μαρτίου
Αντιδράσεις από την Αξκή Αντιπολίτευση για τον κ.Ζηλιασκόπουλο, καθόσον ο εν λόγω είχε διατελέσει Δνων Σύμβουλος στον ΟΣΕ, τα έτη 2010-2014. Ο κ. Ζηλιασκόπουλος παραιτείται και αντικαθίσταται από τον κ.Πυργίδη. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΒΑΓΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΡΙΜΜΙΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑΣ και μεταφοράς τους σε ανοιχτό χώρο στη θέση Κουλούρι, σε ανοιχτό χώρο του ΟΣΕ.. Με εντολή ποιού..??..Αφού ακόμη δεν έχει συμπληρωθεί η «υπερκομματική επιτροπή διερεύνησης»..!!..
5 Μαρτίου
Συνέχεια απομάκρυνσης συντριμμιών και βαγονιών επιβατικής αμαξοστοιχίας και μεταφοράς τους σε ανοιχτό χώρο στη θέση Κουλούρι, σε ανοιχτό χώρο του ΟΣΕ..
6-9 Μαρτίου
Συνέχεια απομάκρυνσης συντριμμιών και βαγονιών επιβατικής αμαξοστοιχίας, καθώς και των δύο μηχανών έλξης και των δύο πρώτων βαγονιών που μετέφεραν λαμαρίνες της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στην ανωτέρω περιοχή. Έναρξη εργασιών περίφραξης και φωτισμού, φύλαξη από την ΕΛ.ΑΣ στην υπόψη περιοχή συγκέντρωσης των συντριμμιών (8-9 Μαρ). Παράλληλες εργασίες αντικατάστασης των σιδηροτροχιών στον τόπο της σύγκρουσης, ανέγερση φράχτη στην περιοχή του ατυχήματος πλησίον της σιδηροδρομικής γραμμής, παρά την απεργία των σιδηροδρομικών, χωματουργικές εργασίες στον τόπο των συντριμμιών και διάστρωσή του με ασφαλτικό υλικό, με αποτέλεσμα την πλήρη αλλοίωση του τόπου του συμβάντος.
10 Μαρτίου
Ρεπορτάζ πρωινής ενημερωτικής εκπομπής από τηλεοπτικό σταθμό πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο δείχνει την εξέλιξη εργασιών στις σιδηροτροχιές, και την ολοκλήρωση χωματουργικών εργασιών στην περιοχή που είχαν διασπαρεί οι συγκρουσθείσες και εκτροχιασθείσες αμαξοστοιχίες, καθώς και τα απανθρακωμένα τρία βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Λήψη πλάνων από τη διάστρωση της υπόψη περιοχής με ασφαλτικό υλικό, με αιτιολόγηση από τον δημοσιογράφο, ότι η διάστρωση ήταν απαραίτητη για την ανάπτυξη των γερανών, προκειμένου να απομακρυνθούν τα συντρίμμια. Το παραπάνω είναι ανυπόστατο, καθόσον, σύμφωνα με τις φωτογραφίες στον τόπου του ατυχήματος, οι γερανοί επιχειρούσαν από την πρώτη ημέρα, χωρίς την ανάγκη διάστρωσης ..!!…
Να σημειωθεί ότι : Όλες τις προηγούμενες ημέρες δεν έχει υπάρξει μια δημοσιογραφική κάλυψη ή μια δημοσιογραφική πληροφορία που να αναφέρεται σε επιτόπια επίσκεψη των μελών της επιτροπής, προκειμένου να ερευνήσουν και να συλλέξουν χρήσιμα στοιχεία..!!!…
11 Μαρτίου
Επιτόπια προσωπική επίσκεψη στον τόπο του ατυχήματος, να ανάψω ένα κερί εις μνήμην όλων αυτών που χάθηκαν…επειδή απλά βρέθηκαν στο λάθος μέρος…τη λάθος ώρα…!!…
Επιβεβαιώνω την εκτέλεση χωματουργικών εργασιών προς επιπεδοποίηση του ανάγλυφου του εδάφους της σκηνής του ατυχήματος με παράλληλη διάστρωση του με ασφαλτικό υλικό.
Τα αναπάντητα ερωτήματα συνεχίζονται :
ΠΗΓΕ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΟΠΙΑ ΕΡΕΥΝΑ..??…ΚΑΙ ΑΝ ΝΑΙ ΠΟΤΕ..??..
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΠΟΙΟΥ ΑΛΛΟΙΩΘΗΚΕ ΠΛΗΡΩΣ Ο ΤΟΠΟΣ ΤΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ..??…
ΓΙΑΤΙ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΡΙΜΜΙΩΝ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΓΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑΣ, ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΩΤΑ..??..
Συνέχεια ερωτημάτων, παρά την αλλοίωση της σκηνής του ατυχήματος
Πέρα από τις αιτίες που προκάλεσαν το μείζον σιδηροδρομικό ατύχημα, απαντήσεις θα πρέπει να δοθούν και για την απανθράκωση των βαγονιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας, την εξαύλωση των ανθρωπίνων σωμάτων, την αδυναμία ανεύρεσης έστω επαρκούς DNA για την ταυτοποίηση αγνοουμένων, το «μανιτάρι» ανάφλεξης που έχει καταγραφεί από κάμερα κλειστού κυκλώματος (CCTV), πιθανόν από την κάμερα εξόδου στο ρεύμα καθόδου από το εγγύς τούνελ της ΝΕΟΑΘ…
Και η έρευνα σαφώς και θα πρέπει να συμπεριλάβει και τα βαγόνια της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και τα φορτία τους, ακόμη και αυτά που κατά παράβαση των διεθνών πρακτικών και των κανονισμών για τη διερεύνηση, απομακρύνθηκαν από τη σκηνή του ατυχήματος, προτού καν συσταθεί η (..σύννομη..??..) «υπερκομματική επιτροπή διερεύνησης»…
Εξάλλου, αφού έστω και εκ των υστέρων η Hellenic Train έδωσε κάποιες γενικές και αόριστες πληροφορίες για το φορτίο των βαγονιών, αλλά δυστυχώς ουδέποτε έδωσε λίστα επιβαινόντων, υπάρχουν έστω και τώρα τρόποι, όπου έμπειροι διερευνητές θα μπορούσαν να διακρίνουν αν το δηλωθέν φορτίο ανταποκρίνεται ‘η έστω προσεγγίζει στην πραγματικότητα…Μην ξεχνάμε ότι έστω από τις αρχικές φωτογραφίες, δύναται να υπολογιστεί το σημείο της σύγκρουσης και εξ αυτού, δεδομένων των ταχυτήτων των δύο τρένων (από τα «μαύρα κουτιά» και όχι μόνο), καθώς και των αποστάσεων εκτροχιασμού τους και της σχεδόν ακριβούς μάζας της επιβατικής αμαξοστοιχίας σε συνδυασμό με τον κατά πολύ μικρότερο εκτροχιασμό της εμπορευματικής, δύναται να προκύψουν στοιχεία για τον – με αρκετά καλή προσέγγιση – υπολογισμό της μάζας της εμπορευματικής…Και να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, δεδομένων των καθορισμένων μαζών των μηχανών έλξης, των μαζών των εμπορευματικών βαγονιών και των βιομηχανικών λαμαρινών που περισυνελλέγησαν, να υπολογισθούν τα εναπομείναντα βάρη και αν αυτά ταιριάζουν με τα δηλωτικά και τις φορτωτικές που προσκόμισε η Hellenic Train, για τα υπόλοιπα βαγόνια που δεν μεταφέρθηκαν στο σημείο συγκέντρωσης…Το ερώτημα για την «με τόση φούρια» απομάκρυνση των βαγονιών της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, από τη δεύτερη/τρίτη κιόλας μέρα, παραμένει ανοιχτό.. Και επίσης καλό θα είναι να εξεταστούν τα συστήματα πυρόσβεσης των επιβατικών συρμών, αν αυτά λειτούργησαν, αν ενεργοποιήθηκαν τα εφεδρικά φώτα ασφαλείας, αν υπήρχαν τα σφυράκια θραύσης των υαλοπινάκων στις εξόδους κινδύνου..
Και είναι και αυτά τα χημικά εγκαύματα κάποιων πυροσβεστών που συμμετείχαν στις ενέργειες διάσωσης και κατάσβεσης, και τα οποία καίτοι εκδηλώθηκαν κάποιες ημέρες αργότερα και παρά το ότι οι πυροσβέστες φορούσαν προστατευτικό εξοπλισμό, αναζητούν και αυτά τις απαντήσεις τους…
Βέβαια μια εδαφολογική ανάλυση με δείγματα της περιοχής, καθώς και αντίστοιχες μετρήσεις επί του πεδίου, παραμένουν εκ των ουκ άνευ, εντός του πλαισίου των ενεργειών της επιτροπής διερεύνησης, προς διαπίστωση ή μη, τοξικών ή άλλων ουσιών επί του εδάφους…Η διάστρωση βέβαια, αποτελεί έναν πρόσθετο βαθμό δυσκολίας…
Τέλος, η παροχή πιστοποιητικών θανάτου, χωρίς την κατά περίπτωση , νεκροψία – νεκροτομή των σωρών, όπου ήταν δυνατό, δύναται να επιφέρει πρόσθετα προβλήματα παρά να επιλύσει, κατά τη εκδίκαση των αγωγών από τους συγγενείς, έναντι των υπευθύνων φορέων (διαχειριστών και εκμεταλλευτών δικτύου, και εποπτικών αρχών).
Η πολιτική, η ποινική ευθύνη, οι δικλείδες ασφαλείας για τους πολιτικούς, αλλά όχι για τα τραίνα…
Παρότι ο κ. Καραμανλής παραιτήθηκε από Υπουργός Μεταφορών την 1 Μαρτίου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μόλις 5 ημέρες αργότερα ανακοίνωσε ότι θα είναι εκ νέου υποψήφιος βουλευτής στις επερχόμενες εκλογές, γεγονός που στηλιτεύθηκε έντονα όχι μόνο από την αντιπολίτευση, αλλά και από την κοινή γνώμη…Έτι περαιτέρω, αλγεινή εντύπωση, προκάλεσαν μετέπειτα δηλώσεις του τέως Υπουργού Μεταφορών, ότι αν θέλει η Αξκή αντιπολίτευση, μπορεί να ζητήσει τη σύσταση ειδικής εξεταστικής Επιτροπής, στην οποία «θα τα πουν όλα»…
Δεδομένων των επιστολών που έφτασαν στα χέρια του Υπουργού με εξώδικες επιδόσεις (άρα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί ότι δεν γνώριζε), ήταν σε πλήρη γνώση του η μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης, η μη λειτουργία του ETCS, καθώς και τα ελλείματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου για τις ασφαλείς μετακινήσεις με τραίνο…Οπότε πέρα από την «πολιτική ευθύνη» (που πρακτικά δεν σημαίνει τίποτα), καλό θα είναι να ρίξει μια ματιά ο κ. Υπουργός στα διαλαμβανόμενα του άρθρου 259 ΚΠΔ, περί παράβασης καθήκοντος…καθώς και στην ενσυνείδητη αμέλεια και στον ενδεχόμενο δόλο…
Βέβαια παραμένει εξίσου γνωστό, ότι για την ποινική δίωξη πολιτικών προσώπων, υπάρχουν πολλές «δικλείδες ασφαλείας»…Όπως : α)η αμελητί παραπομπή του φακέλου στη Βουλή εφόσον ο εισαγγελέας διαπιστώσει εμπλοκή πολιτικού προσώπου, β) σύσταση ειδικής εξεταστικής επιτροπής, γ) άρση βουλευτικής / υπουργικής ασυλίας από την πλειοψηφία της Βουλής, δ) Σύσταση Ειδικού Δικαστηρίου, ε) άρθρα 61,62 & 86 Συντάγματος σχετικά με την ασυλία και το ακαταδίωκτο των βουλευτών , στ) Ν.3126/2003 περί ευθύνης Υπουργών, ζ) 5ετής παραγραφή ή παραγραφή με δύο διαδοχικές διαλύσεις της βουλής…
Κάθεσαι και σκέφτεσαι, ότι από τις παραπάνω δικλείδες ασφαλείας για τη δίωξη πολιτικών προσώπων, αν υπήρχαν έστω οι μισές ή και λιγότερες στα τραίνα, η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί…
Θα πρέπει να κατανοήσει η πολιτική ηγεσία και οι εμπλεκόμενοι στη διερεύνηση, ότι ιδιαίτερα σε μείζονα ατυχήματα σαν αυτό, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 συνάνθρωποι μας, στην πλειονότητα τους νέα παιδιά και ενώ υπάρχουν ακόμη χαροκαμένοι γονείς που δεν έχουν ούτε δείγμα από το DNA του παιδιού τους, ότι οφείλουν να μην αφήνουν τον ελάχιστο χώρο για αμφισβήτηση και καχυποψία, διαφορετικά, δικαιώνουν με τον πλέον τραγικό τρόπο το 90% της προαναφερθείσας δημοσκόπησης…
Και δεν μπορεί οι εγκληματικές παραλείψεις σε κάθε επίπεδο, να χαρακτηρίζονται «ως απαραίτητη θυσία», για βελτίωση..!!…Από οποιονδήποτε ..!!…Αν μη τι άλλο , είναι προσβολή και προς τους νεκρούς και προς όλους εμάς..!!..
Υ.Γ. 1: Στην υπόψη παραπάνω προσπάθεια, δηλαδή να μοιραστώ γεγονότα και εκτιμήσεις, σημαντικό ρόλο είχαν οι ειδικές γνώσεις από διατριβή μου σε ΑΔΙΣΠΟ με θέμα «Διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων / Η συμβολή του Ανθρωπίνου Παράγοντα ( Human factor ) », η προσωπική έρευνα με τη συλλογή και επεξεργασία αριθμού στοιχείων επί θέματος , η διεξοδική συσχέτιση και μελέτη των στοιχείων αυτών , παράλληλα με αυτή των θεσμικών κειμένων τόσο της Ε.Ε. καθώς και της εθνικής μας νομοθεσίας, αλλά κυρίως η διάθεση και η θέληση συμμετοχής και συνεισφοράς στην επιτακτική πλέον για την επιβίωσή μας, αυτοβελτίωση και εν συνεχεία απαίτηση βελτίωσης του πολιτικού συστήματος, έστω και με έξωσή του…
Υ.Γ.2 : Παραμένει ντροπή και εξοργιστικό, τη στιγμή που χάθηκαν 57 άνθρωποι και στην πλειονότητα τους νέα παιδιά, κάποιοι να παραγγέλνουν πολιτικές δημοσκοπήσεις, κάποιοι να τις εκτελούν, κάποιοι να συμμετέχουν και κάποιοι άλλοι να τις παρουσιάζουν…με γνώμονα το πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση, αλλά και για την αντιπολίτευση…
Υ.Γ. 3: Καθίσταται παραπάνω από προφανές, ότι «…αν ο ελληνικός λαός, ο κάθε πολίτης δεν βρει το σθένος να αντιδράσει, και να απαιτήσει κάτι νέο, κάτι καλύτερο, από το υφιστάμενο πολιτικό σύστημα μόνο δεινά μπορεί να περιμένει…», σε συνέντευξη μου τον Σεπ 2022… (https://www.youtube.com/watch?v=iSiovFjxzHE, από 40:35, με 41:00)… Και από το πολιτικό σύστημα, δεν εξαιρώ κανέναν…
*Ταξχος ε.α.
Παν Γερογλής
MA in International Security and Applied Strategy
Certified in Crisis Management/NATO/Oberammergau/Germany
Απόφοιτος ΑΔΙΣΠΟ/3η ΕΣ με διατριβή σε Διερεύνηση Αεροπορικών Ατυχημάτων-Επίδραση Human Factor-Root Cause Analysis.